Ronya
    Hej jag går sista terminen på naturvetenskapliga programmet i Atletica Gymnasiet. Jag vill mer än gärna plugga till läkarprogrammet och kan inte se mig själv jobba med något annat men mina poäng räcker inte. Jag kanske går ut med 16-17 poäng, lite svårt att räkna ut för det är VERKLIGEN oklart.

    Men jag pratade med en läkarstudent och kom fram till att man skulle kunna plugga till läkare fast genom att ta en annan väg. Läkarprogrammet består av två delar, teori och klinik. Och Biomedicinska analytikerprogrammet är själva teori delen. Om jag under den utbildningen också försöker skriva högskoleprov samt gå på komvux kan jag kanske lyckas med att lyfta mina betyg.

    När jag sedan är klar med Biomedicin har jag redan teorin vilket vi antog kunde leda till att jag får en omedelbar uppklass. Alltså att jag börjar på fjärde året på läkarprogrammet direkt. Men jag vet inte om det funkar så. Dessutom skall de ta bort AT-tjänsten 2021 vilket också gör att utbildningen blir kortare och att jag tar examen kanske 2024. Då kan jag direkt plugga till master och bli klar 2028. Då hinner jag inte bli alltför gammal heller :)

    Min fråga är ifall det går att göra så, alltså att med biomedicinsk examen bli uppflyttad till fjärde året på läkarprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Ronya,
    om du blir Antagen till läkarprogrammet (eller till ett annat program)  har du rätt att ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och då kommer de utbildningsansvariga se vad du har för utbildning och fatta beslut om någonting kan tillgodoräknas; och i så fall svarar dem om du kan hoppa över några delar av läkarprogrammet.
    Vi på fråga syv kan inte lova dig någonting "på den fronten".
    De ansvariga för läkarprogrammet kommer inte ge dig ett förhandsbesked eller några löften, är jag rätt säker på - men du får givetvis fråga dem.
    De vi fick som svar var att man får söka "på vanligt sätt" och i fall man kommer in, får man ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning. Att komma in är rätt svårt - då många söker med höga betyg.
    ****
    Om du kan tänka dig jobba som BMA (om du ex. ej kommer in på läkarprogrammet), då är det givervis bra om du söker till BMA-programmet. Om du absolut inte kan tänka dig jobba som BMA, då är det kanske inte så bra att söka till det programmet, för att inga garantier finns att komma in på läkarprogrammet ju. Tyvärr.
    Kika gärna på BMA >>, Biomedicinare >> och BMA inom fysiologi >>