Fanny
    Hej syv!

    Jag har jobbat några år efter gymnasiet o skulle nu vilja ge mig in i plugget igen. Jag har bl.a. jobbat lite inom lunchrestaurang/café, och är intresserad av att vidareutbildare mig inom det området. Jag pluggade estetiskt programm i gymnasiet så jag har ingen tidigare restaurang utbildning.
    Jag är intresserad av att plugga Food & Beverage på YH. Men jag vet inte om det kanske är dumt iom att jag inte har otroligt med erfarenhet av eget skapande inom maträtter o alkohol servering.

    Skulle du tro att det är ologiskt för mig att plugga Food & Beverage, eller tror du att jag får lära mig der jag behöver under utbildningen?

    Jag undrar också vad Food & beverage innebär. Jag tycker det står lite kryptiskt på infon hos utbildarna. Handlar utbildningen mer om management för restauranger/företag, eller är det också mycket involverande egna kock-egenskaper?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    kika gärna på framtid.se/yrke/food-och-beverage-manager, så kanske du får en lite klarare uppfattning om vad yrket går ut på.

    Angående utbildning: om utbildningsansvariga för yh utbildning Food- och bev.management - tar in dig på utbildningen, då bedömer de att du har goda förutsättningar både att klara av utbildningen och sedan också - få jobb inom det arbetsmarknadsområde. Så, du förlorar inget på att göra ansökan. Samtidigt som man söker ett stort antal Olika yh-utbildningar, kan man också söka till högskola/universitet; söka jobb och göra ansökningar till andra utbildningar... det sker oberoende av varandra - sedan kan du se var du kom in och välja bland de alternativen.
    Kika också gärna på andra yrken inom område hotell-restaurang-turism (som uppenbarligen intresserar dig) - och i de flesta yrkesbeskrivningar på Framtid.se kan man också se vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.

    Vänligen
    ANNA