Ibrahim
    Kan man vidareplugga efter högskolingenjör till vanlig ingenjör.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ibrahim,
    Ingenjör >> är ett samlingsnamn för ett mycket stort antal olika tekniska yrken, inklusive Civilingenjör, Högskoleingenjör >>, Gymnasieingenjör och Arbetsingenjör (bara för att nämna några). Läs gärna info om många olika ingenjörsyrken, ex. Automationsingenjör >> och helst även om andra yrken inom Tekniskt arbete >>.

    I de flesta av yrkespresentationerna på www.framtid.se finns även uppgifter om utbildningar som krävs eller rekommenderas.

    Du nämner Högskoleingenjör i din fråga. Just Högskoleingenjör blir man i Sverige om man tar examen från ett 3-årigt högskoleprogram med teknisk inriktning som brukar kallas för "högskoleingenjörsprogram": man läser i 3 år på heltid på en högskola eller på ett universitet. Högskoleingenjörsprogram finns i Sverige med många olika inriktningar - exempelvis kan man läsa för att bli högskoleingenjör inom produktutveckling och design.
    Om man är utbildad Högskoleingenjör och vill plugga vidare, kan olika möjligheter finnas; exempelvis kan man försöka hitta ett passande Masterprogram.
    Masterprogram är två-åriga utbildningar på högskolor/universitet på avancerad nivå.