Emma
    Hej! Jag har sedan länge velat bli psykolog men har inte betyg för det. Hörde av en kompis att psykoterapeut är samma sak. Stämmer det?
    Isåfall skulle jag vilja gå den vägen via socionom. Måste man lägga till extra kurser för att kunna söka vidare till psykoterapeut eller ingår dom redan i socionomprogrammet?? Och sen undrar jag om man måste jobba eller kan söka till psykoterapeut direkt efter examen.
    :)

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Emma!

    Psykoterapeut och psykolog är inte samma sak, men väldigt lika.

    Psykolog blir du efter psykologprogrammet och ett års praktiktjänstgöring efter examen. Som psykolog får du kunskap om både individers, gruppers och organisationers psykologi, samt om neuropsykologi och utvecklingspsykologi. Du har också kunskap om barn, ungdomar, vuxna och äldre.  Som utbildad psykolog har du också kunskaper om vardagslivets psykologi samt om olika psykiska störningar.

    Psykoterapeuter är en påbyggnadsutbildning i psykoterapi. Psykoteratiutbildningen är tre års halvtidsstudier (90hp) där man paralellt med studierna även arbetar.  Psykoterapeutens uppgift är att i samtal med patienten undersöka psykiska problem, kartlägga hinder och möjligheter. Några exempel som psykoterapiformer är, psykoanalytisk och psykodynamisk tearpi, kognitiv tearapi och kognitiv beteendetearpi. För att bli antagen behöver behöver du ha läst grundläggande psykoterapiutbildningen (ingår i psykologprogrammet). Därför kan även psykologer bli psykoterapeuter. Men även andra professioner inom vården som läst grundläggande psykoterapi.

    Även vissa andra yrkesgrupper kan utbilda sig till psykoterapeuter, bland annat socionomer. Så det är möjligt att du efter socionomprogrammet kan söka psykoterapeututbildning (så länge du har grundläggande psykoterapi).

    Antagningen kan variera, så det bästa är att du kontrollerar med de skolor som erbjuder psykoterapeututbildningen.
    Här kan du se vilka skolor som erbjuder utbildningen.

    KI's hemsida står bland annat följande:

    Särskild behörighet

    - Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
    - läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
    - socionomexamen, eller
    - annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 hp.

    För sökande med annan motsvarande examen om 180 hp eller socionomexamen krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning eller motsvarande.

    Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.

     Hälsningar, Melina SYV