Ylva
    Jag går nu i åk 7 och undrar som rubriken antyder om det är möjligt för mig att hoppa över åk 9 och alltså börja gymnasiet ett år tidigare. Jag har det väldigt lätt i alla ämnen och har redan nu A i alla ämnen förutom tre stycken sär jag har B och ligger precis på gränsen till att så A. Jag har extra lätt för matte, där jag nu läser gymnasiets matte 1 c efter att ha gjort en prövning på grundskolematten, no ämnena och so ämnena. I so ämnena så får jag dessutom göra extra fördjupningsarbeten utöver den vanliga undervisningen. Sammanfattningsvis så går skolan bra för mig men ibland så kan jag känna att jag nästan "slösar" bort tid eftersom att jag redan kan det mesta som vi lär oss.
    Min fråga är alltså skulle det vara möjligt för mig att börja gymnasiet ett år tidigare.
    När jag börjar på gymnasiet så hade jag tänkt att gå natur, teknik eller kanske någon spetsutbildning. Skulle jag klara av det? Hur går det till rent praktiskt? Vem ska jag vända mig till? Låter det som en bra idé att hoppa över åk 9 ?
    Tack på förhand.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ylva!

    Jättebra att du har lätt för dig i skolan!

    I vilken stad bor du? Vilken skola går du på nu?

    Det finns idag inte något utarbetat system för extrabegåvade barn och ungdomar. Om du ska hoppa över en årskurs, då skulle jag i så fall råda att hoppa över åk8 - så att du läser åk9 nästa år. Det är i så fall rektor i samråd med dina vårdnadshavare (föräldrar) som skulle kunna fatta beslut om.

    Ett annat alternativ skulle vara att du läser extraämnen t.ex ännu ett modernt språk (eller kanske två) från åk8 - så att du har "nåt att göra" - så att det inte blir tråkigt för dig.

    Vad säger dina föräldrar? Vad vill du jobba med i framtiden? Se gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se

    Jag ska samråda med kollegorna och med en sakkunnig och återkommer!

    Ha det bäst!

    Julia Syv

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ylva!

    Nu har vi varit i kontakt med Skolverket som svarar så här att det enligt 4 kapitel 7§ i Skolförordningen - Rektor på din skola som kan fatta beslut om att flytta dig uppåt - så att du börjar åk9 nästa läsår (i stället för åk8). Dina vårdnadshavare (föräldrar) måste ge sitt samtycke, annars så kan inte rektor fatta det beslutet.

    Vi på fråga SYV tycker att det bästa vore om ni samrådde med varandra: kanske samlas till ett litet "möte" på skolan :) där du, dina vårdnadshavare, rektor, några av dina lärare - framförallt din klasslärare/mentor, SYV på din skola  - pratar med varandra och kommer fram vad som blir den bästa lösningen för dig.

    Om du ska "hoppa över" någon årskurs, då tycker i alla vi här på Fråga SYV att det är i så fall åk8 som du bör hoppa över och inte åk9.

    Du får gärna återkomma till oss och berätta hur det går eller om du vill ställa en ny fråga!

    LYCKA TILL med dina studier och allt annat som du bestämmer dig för att göra!

    L. ;)

    Liselotte