Nej

    Jag valde affärsjuridik som individuellt val och hittills tycker jag att den är tråkig. Vad handlar det egentligen om? Är det bara om lagar osv? Enda alternativen jag har är att byta till kemi 2 men jag är rädd att det kommer bli för svårt för mig, dvs jag läser redan fysik 2, och matte. I slutet av året kommer jag att att ha 4 kursprov så jag ville läsa något lätt men affärsjuridik verkar vara en jobbig kurs ändå så hur ska jag tänka här?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    Affärsjuridik är en gymnasiekurs inom ämnet Juridik. Du kan läsa om det ämnet och kurserna som tillhör på skolverkets hemsida. Vad som är roligt och lätt eller jobbigt och tråkigt är olika för olika människor.
    Du vill, om jag gissar rätt, uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet. Och då gäller det bland annat uppnå viss volym i lästa och godkända kurser/poäng. Är att byta till kemi2 ditt enda alternativ? Har du pratat med SYV-en på din skola om det? Behöver du inte kemi2 för behörighet till högre studier? Den kursen kan krävas till rätt många högskoleutbildningar, t.ex till kandidatprogrammen i kemi, till civilingenjörsprogrammen, läkar- och tandläkarprogrammet.
    En annan "vinkel" här kan vara att försöka hitta "gnistan", bli intresserad av affärsjuridik (i alla fall till den graden att du kan med godkänt resultat genomföra dina studier). Du kan t.ex se det som en övning att försöka motivera dig själv och traggla dig igenom vissa tråkiga, för dig, moment i studierna. Sådana moment brukar finnas i de flesta studierna. Kommer du senare läsa på eftergymnasial nivå är jag "rädd" att även i de studierna kommer finnas vissa delar som du kommer tycka mindre om men som du ändå måste traggla dig igenom för att uppnå godkänt betyg på kursen och kunna på sikt ta ut examen.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp.
    D.

    • : Hej tack så mycket för svaret, jag förstår att kemi 2 är viktigt när det kommer till medicin inriktade utbildningar men jag läser teknik så om jag vill bli en läkare senare efter gymnasiet så måste jag ju ändå läsa biologi 1 och 2. Då kan jag lika gärna läsa kemi 2, men jag tror inte att jag kommer gå det hålet så jag siktar på en kurs som jag kan prestera mindre på men fortfarande få bra betyg i. När jag valde affärsjuridik, lät det kul och enkelt men sen fick jag +400 sidors bok och lärarens genomgång. Jag har nu haft 2 lektioner och jag har inte lärt mig något. Jag har andra alternativ än bara kemi men de låter inte heller som ett bra alternativ för mig:)
    • Anna :

      Vilka kurser som är "lätta och roliga" för just dig kan vi tyvärr inte här på FRåGA SYV ge svar om. Vi känner inte dig. Vi vet inte heller vilka kurser som din skola har möjlighet att erbjuda. Det jag kan säga är att ju längre tid in i läsåret, desto mindre chans att byta kurs. Elever i den pågående kursen kommer mer och mer in i sin kurs och det kommer att störa dem mycket om en ny elev hoppar in som måste få lärarens hjälp att börja från början. Det kan hända att din skola inte låter dig byta kurs, det kan vara för sent redan nu. Det beror också på hur många elever som läser varje kurs: är det jättemånga så finns det inte plats för ännu en till (och speciellt om hen ska behöva lärarens hjälp för att läsa ikapp). Det vi på FRåGA SYV kan svara om är de allmänna reglerna - t.ex vilka som är obligatoriska kurser på vissa utbildningar och vilka som är valbara. Vi kan också redogöra i detalj för kraven för examensbevis från gymnasiets olika nationella program. Jag hoppas du förstår att en person som vet i princip inget om dig kan inte ge dig råd om vilken kurs som för dig blir lätt och rolig.<

      Om du byter från en 100poängs kurs till en annan 100p.kurs så är det exakt samma "volym" vad gäller studieinsats. I genomsnitt lägger eleven ner 200 timmar på att genomföra en 100poängs kurs (fem veckor på heltid, om man läser endast den kursen och inga andra kurser samtidigt). Sedan är vi olika duktiga och olika mycket intresserade inom olika ämnen. Vad som är lätt för dig kanske är jättesvårt för mig och tvärtom. :)

    • :

      Hej jag tror du har missförstått mig. Anledningen till varför jag ställde den här frågan är inte för att ni ska välja kursen åt mig. Jag ville bara se saker från en anna synvinkel. Jag ville t.ex. att ni ska skriva att "den här kursen ger merit poäng eller den här kursen är bra på det här sättet även om det är svårt". Jag vet ju inget om hur viktiga dessa kurser är i övrigt. Jag kan fråga min syv/ personal mem tycker att de är otrevliga. Jag kan fråga vänner/ familj som känner mig men de vet ju inte bättre. Men tack för svaret, nästa gång ska jag försöka att inte ställa personliga frågor:)

    • Anna :

      Vilka kurser som du kan välja mellan?  Varken sig Kemi2 eller Affärsjuridik ger meritpoäng. Affärsjuridik krävs inte för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning (hur det är i utlandet, kan vara olika...). Kemi 2 krävs för behörighet till ett antal högskoleutbildningar, bl.a veterinärprogrammet och högskole- och civilingenjörsprogrammen. Vi vet inte vilka andra kurser som du skulle kunna byta till.

    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver i din fråga "... jag ville läsa något lätt men affärsjuridik verkar vara en jobbig kurs ändå så hur ska jag tänka här?"
    Och vi vet ju inte var dina starka sidor är, vilka ämnen är lätta för dig. Du skriver ju att du vill läsa "något lätt". Vad som är lätt och svårt är väldigt olika för olika människor. Vissa tycker matte är lätt, för att det logiskt och så vet man att "rätt är rätt" för 2 x 2 kan ju inte vara annat än 4; och att diskussions-ämnen som samhällskunskap, t.ex kan vara jobbiga för vissa personer då de inte vet vad som är "helt rätt" utan flera olika tankesätt och åsikter kan vara lika rätt eller "lika fel". Så, beroende på hur man är som person och vilka förkunskaper man har, bland annat, + motivation så klart (om man vill-vill-vill lära sig något, så går det ofta lättare, även om det egentligen är svårt), så blir det väldigt olika svar om vad som är "lätta kurser och svåra kurser" (svar för dig och för någon annan kan bli det motsatta).
    Du skriver också i din fråga att det är endast kemi 2 som du kan byta till men att du tror det kan bli för svårt. Och vi kan ju inte veta om affärsjuridik eller kemi är svårare för dig (eller lättare). Hur vill du att vi svarar? Ingen av de 2 kurserna ger meritpoäng. Meritpoäng ger engelska 7, moderna språk3 och4 samt högre mattekurser.