Johan
    Tjena! Jag går första året på Barn- och Fritidsprogrammet. Det var tänkt att jag skulle gå ekonomiprogrammet, men efter strul och byte av skola fick jag lov att gå BF-programmet.
    Jag vill plugga till civilekonom och där behöver man Engelska B och Matematik C för att komma in. Vi läser endast Engelska A och Matematik A, finns det möjlighet att plugga upp dessa ämnen på individuella val? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, alla elever på yrkesprogram ska ha möjligheten att läsa upp till en högskolebehöriget inom Individuella valet. Om du vill plugga ekonomi så behöver du dock läsa mer matte och utöka med kursen Matte 3b eftersom den ofta ligger som ett krav på ekonomiutbildningar. /Lena, Syv

    Frågor och svar

    • Ellabella

      Vad vill jag egentligen jobba med?

      Hej! Jag har länge funderat över vad jag vill ”göra” med mitt liv, och jag kände nu att det var dags att ta till hjälp. Det är så att jag är utbildad makeupartist, stylist osv, det är verkligen mitt största intresse och jag vill...

      Milla : : Hejsan,det första jag tänker på när jag läser din fråga är att ge dig tips på att utbilda dig inom marknadsföring; du kan specialisera dig på att marknadsföra... Läs hela svaret
    • GG

      Ta ut gymnasieexamen?

      Hej, Jag har haft flera möten med SYV, igår hade jag ett möte med SYV för att lägga upp mina betyg och ansöka om mitt gymnasieexamen så att jag kan komplettera min ansökan till universitetet i tid. Men min SYV sa bara hela tiden att hon inte har...

      Milla : : Hej!Det är rektorn på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som är ytterst ansvarig för att du, i fall du uppfyller kraven, ska kunna få ut ditt examensbevis. Kontakta rektorn på... Läs hela svaret
    • Meritpoäng

      Meritvärde i yrkeshögskola, ger Engelska 7 meritpoäng?

      Hej , det är så att jag har fått mitt examensbevis längesedan. I år har jag läst Engelska 7 för att jag ville höja mitt meritvärde. Jag har sökt till Yrkeshögskola och skolor jag har sökt till gör ett urval med baserat...

      Milla : : Hej,meritpoängen (extrapoängen) gäller i Sverige vid ansökan till högskola-univesitet. Vid antagning till olika yrkeshögskoleutbildningar kan de antagningsansvariga... Läs hela svaret
    • humla

      Min gymnasieansökan saknar underskrift?

      Hej, Jag loggade precis in för att kolla min gymnasieansökan, men såg att det saknas underskrift. Jag valde att ändra om i min ansökan under omvalsperioden, men det stod inget konstigt när jag skickade in min ansökan igen. Jag bor i skåne och har...

      Milla : : Hej!Du kan fråga SYV på din skola ... men kanske ännu bättre är om du snarast själv kontaktar gymnasieantagningen (ditt gymnasieantagningskansli). Gymnasieantagningen i Helsingborg kan... Läs hela svaret
    • Minouuu2008

      Bli läkare efter ekonomiprogrammet??

      Hej! Jag ska börja gymnasiet till hösten och har sökt Ekonomiprogrammet. Jag har varit ganska säker hela mitt liv om att jag vill studera och senare jobba med något samhällsinriktat, som jurist, diplomat, inom polisen eller liknande. Har också alltid varit...

      Milla : : Hejsan,om du tycker att naturvetenskap är tråkigt att läsa och ekonomi är kul, då tycker jag definitivt du bör läsa ekonomi. Att läsa ngt som för dig är tråkigt i... Läs hela svaret
    • GG

      Obligatoriska kurser historia 1b eller historia 1a1?

      Hej, Jag håller på att lägga upp mina gymnasiebetyg för att räkna ut min merit, däremot så märkte jag att i de obligatoriska kurserna som ska motsvara 600 poäng, så finns historia 1a1 som är 50 poäng. Dock så har jag...

      Milla : : Hej!Meritvärde räknas ut på fullständiga gymnasiala betyg. Se vilka kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Alla kurser från det... Läs hela svaret
    • Alice2005

      måste jag ha matte 4 för apoteksprogrammet?

      Hej! jag har läst natur och har godkänt i alla matte kurser förutom matte 4. Jag har gjort HP och vill komma in på apoteksprogrammet då man behöver 1.0 för att komma in med HP. Om jag får det som behövs för HP men har inte betyg i matte 4,...

      Milla : : Hej!du behöver skaffa dig godkänt betyg i matematik 4. Oavsett hur högt resultat på högskoleprovet du får, kommer du inte antas till svenska utbildningar till Apotekare utan... Läs hela svaret
    • Alice2005

      Matte 4 prövning?

      Hej! Jag undrar om man kan göra matte 4 prövning på distans? Eller är det endast på plats som gäller? Jag undrar även, finns det speciella tider/perioder för prövning eller är det året runt som gäller, tänker om man får...

      Milla : : Hej!Vad jag vet, så erbjuds prövningar i Sverige endast på plats, ej på distans. Prövningar får och bör erbjudas i de pågående kurserna (detta enligt skolverket). Under sommaren är det... Läs hela svaret
    • Moa_

      Två kurser på komvux distans?

      Hej! Jag ska söka psykologi 1 på komvux distans som börjar 5 augusti. Jag ska läsa på 50%, så kursen pågår då i fem veckor. Nästa kursstart är 14 oktober så det är fem veckor då jag inte har något att plugga....

      Milla : : Hej!När kursstart blir på komvux-kurserna är det upp till komvux. Se om du hittar information om det på komvux-webbsida. I annat fall fråga de som jobbar på komvux i din kommun.Allmänt sett,... Läs hela svaret
    • zarine

      Är det vanlig antagning som gäller om man går p lovskolan?

      Hej förlåt att jag frågat samma sak flera gånger, är bara rädd. om jag kompletterar upp en betyg i lovskolan efter 9an i matte (har inte fått resultat från np än) men har ändå sökt till lovskolan, är det som vanlig...

      Milla : : Hej!När är sista dag i lovskolan? Är det innan ni får era antgningsbesked eller efter det? - svar på den frågan kan vara avgörande. När antagningsbeskeden... Läs hela svaret
    • Noa

      Val av yrkesutbildning?

      Hej! Jag vill välja någon av de yrkesutbildning, behandlingspedagog på Folkhögskolan eller handledare inom LSS och socialpsykiatri vid vårdyrkeshögskolan.Kan ni hjälpa mig att välja mellan dem? Med vänlig hälsning

      Milla : : Hej!Vänligen läs svar i tråden på fragasyv.se/fragor/val-av-yrkesutbildningOm du behöver personlig vägledning (önskar få vägledningssamtal) boka tid med SYV på komvux i den... Läs hela svaret
    • Sahra1791

      Hur många prövningar får man skriva per termin?

      Hej! Som frågan lyder undrar jag hur många tillfällen man kan skriva prövning inom olika gymnasiala kurser? Har sökt runt lite och ser att fler skolor verkar ha två tillfällen per termin. Jag skulle vilja ”tenta av” 4-5 kurser per termin. Hur...

      Milla : : Hej,de som inte är gymnasieelever får gör prövningar i alla de olika svenska städer; du är inte bunden till prövningar i just din kommun; du kan anmäla dig (boka... Läs hela svaret
    • mou

      jag har fått f i matte 2a från en kumvux vad ska jag gör?

      hej jag har fått f i matte 2a från en kumvux i linköping och vet ej vad jag kan göra för att få en e i kursen ska jag läsa om kursen ? eller finns det andra alternativ för att klara kursen ?

      Milla : : Hej!om du anser att du har eller kan skaffa dig kunskaper som krävs för godkänt betyg i kursen får du i så fall gärna anmäla dig till en prövning. Läs... Läs hela svaret