Minouuu2008

    Hej! Jag ska börja gymnasiet till hösten och har sökt Ekonomiprogrammet. Jag har varit ganska säker hela mitt liv om att jag vill studera och senare jobba med något samhällsinriktat, som jurist, diplomat, inom polisen eller liknande. Har också alltid varit bra på de flesta ämnen, jag har A i alla SO ämnen och A i nästan alla NO ämnen. Mitt problem är att jag är rädd att jag kommer känna att jag ”kastar bort” mina betyg på ett program som ekonomi, och väljer att inte gå natur. Är det dumt? Mina föräldrar har inte särkilt lång och prestigefylld utbildning så jag är rädd att jag sabbar för mig som har chansen. Jag har på senare tid funderat väldigt mycket om jag verkligen väljer rätt för jag är ju bra på no, är nyfiken av mig osv och läkare är någonting som jag varit väldigt intresserad av att läsa om på senaste. Jag vet liksom inte om jag bara tänker på jurist, diplomat, läkare och sånt för att det verkligen är grejer jag brinner för eller om jag bara vill ha nåt med lång utbildning och bra lön. Hur vet man det? Samtidigt har jag resonerat att ”ja men om jag går någonting jag tycker är kul (ekonomi) i 3 år, så kan jag läsa upp behörighet för läkare på 1 år (naturvetenskapligt basår) och då vet jag nu att jag inte chansar att läsa nåt tråkigt (natur) under hela gymnasiet om det sen visar sig att jag ändå vill gå juristprogrammet exempelvis. Kan man tänka så? Är det väldigt svårt att komma in på läkarlinjen genom komplettering? Nu är ju alla öppna hus och allt stängt för gymnasievalet stänger snart så jag kommer iaf ändå börja gymnasiet på ekonomi om jag inte byter då.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du tycker att naturvetenskap är tråkigt att läsa och ekonomi är kul, då tycker jag definitivt du bör läsa ekonomi. Att läsa ngt som för dig är tråkigt i tre år på gymnasiet är inget jag kan rekommendera. Om man läser det som man tycker är tråkigt, så plågar man sig själv + har små chanser att få höga betyg (studier på gymnasiet kommer gå i snabbare takt och svårighetsgrad är betydligt högre än på grundskolan). Det är inte alls ovanligt att eleverna som hade A-betygen från grundskolan kämpar för att få E i samma ämne på gymnasiet (svårighetsgraden är, som sagt, högre och studierna går i snabb takt, så man hinner inte plugga "hur mycket som helst" för att så många timmar finns inte på dygnet ju, endast 24 timmar :).
    Så, min åsikt är att du bör läsa det som är kul. Och, precis som du själv skriver i din fråga, så finns det möjligheter till komplettering efter gymnasiet. Om du får högt resultat på högskoleprovet, kan du komma in på läkarprogrammet i HP-urvalet. Behörig måste du bli i alla fall, så du kommer behöva komplettera för behörighet, om du bestämmer dig för att söka till en utbildning som leder till yrket Läkare, Tandläkare, Veterinär eller Biolog (bara för att ta några exempel på yrken där utbildningar till de yrken kräver hög naturvetenskaplig behörighet).

    Studie- och yrkesvägledare