Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du anser att du har eller kan skaffa dig kunskaper som krävs för godkänt betyg i kursen får du i så fall gärna anmäla dig till en prövning. Läs information om prövningar på fragasyv.se/info/provning
    Du får också gärna söka läsa kursen på komvux. Dock är risken stor att komvux kan neka dig plats på kursen. Men du förlorar ju inget på att söka. Blir det Nej från komvux, får du i så fall fråga studievägledare på komvux om vad hans/hennes förslag på lösningen ser ut. Det är inte ovanligt att komvux lägger spärrar på t.ex ett år: efter det att man fick F i en kurs, antas man i så fall inte till samma kurs på minst ett år.
    Oavsett vad du beslutar att göra, kan du alltid ta hjälp (vad gäller matte) av en mycket bra gratis sida - Matteboken.se -- kursen matematik 2 finns upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-2

    Jag undrar annars: Varför är det viktigt för dig att få godkänt i matte 2? Är det någon utbildning som du vill komma in på som kräver godkänt betyg i matte 2? Går det att hitta en annan utbildning som du också vill gå som inte kräver matte 2, undrar jag?
    Du får gärna berätta vilket yrke du vill jobba inom, så ska jag se om jag kan ge dig några tips på liknande yrken och på utbildningar som inte kräver matte 2.

    Du får gärna kika på yrken som på något sätt liknar yrke Sjukskoterska:

    Apotekstekniker

    Ergonom

    Gipstekniker inom sjukvården

    Habiliteringsassistent

    Habiliteringspersonal

    Sexolog

    SOS-operatör

    Specialistundersköterska

    Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens

    Steriltekniker

    Synrehabiliterare

    Tandsköterska

    Vårdbiträde

    Studie- och yrkesvägledare
    • mou : vill söka till ssk programet och saknar matte 2. om jag gör prövning när kan jag göra det finns det några ställen som man kan gör typ nu eller så snart så möjlig vill inte vänta till augusti för att då kommer jag glömma de mesta av kursen?
    • Milla :

      Vi på FRåGA SYV känner inte någon samlingssida som skulle visa var prövningar erbjuds och när man kan boka in sig på en prövning, tyvärr. Du får leta själv. Börja med att fråga på komvux i din kommun och i kringliggande kommuner (det är ju lättare och billigare att ta sig till närliggande ställen). Vad gäller ansökan till ssk-programmet: avhopp från ssk-programmet beror ofta på att de som började läsa till yrke Sjuksköterska har får dåliga mattekunskaper; har man endast E i kursen matematik 2a blir man formellt sett behörig men risker blir stor att inte kunna klara ssk-programmet på grund av för låga (dåliga) kunskaper i matematik. Mitt råd till dig är därför att antingen kika på andra yrken, som inte kräver matte eller att försöka skaffa goda kunskaper i matematik; jag skulle absolut rekommendera att du läser kursen matematik 2a och försöker få så högt betyg som möjligt. Sedan är det inte alls fel att även läsa matematik 3b. Skulle du få E i matte 3b och även är intresserad av att behålla dina mattekunskaper under lång tid (genom att repetera innehåll i mattekurserna) då skulle jag säga att du blir tillräckligt förberedd inför ssk-programmet. Det är ju ingen mening med att kämpa för att komma in på en utbildning och tvingas sedan att sluta utan examen. Att matte krävs för särskild behörighet visar på att goda mattekunskaper verkligen behövs. Det är inte en formalitet, det är nödvändigt (för att kunna klara hela ssk-programmet) att verkligen ha (i långtidsminnet) goda/stabila kunskaper i matematik.