Petronella
    Hej. Jag är en elev på 16 år som precis gått ut ettan och ska flytta någon gång under hösten eller sommaren. Hur hittar jag en ny skola i min nya stad och hur byter jag skola? Mvh
    • Anna : Till vilken stad flyttar du?
    • : Malmö, jag går naturvetenskapsprogrammet med inrikting Natur.
    • Mikael :

      Jag tror att > Fria Läroverken i Malmö skulle kunna ta in på Naturvet.programmet i år2 från hösten 2019; jag tror de har plats för i alla fall en elev.

    • Ludmila :

      >> Einar Hansengymnasiets rektor svarar så här: "Vid fortsatt intresse behöver jag i steg 1 betyg från åk 9, betyg från åk 1 NA samt en sammanställning av den totala närvaron/frånvaron åk 1.
      Nästa steg är, om allt ovan är ok och att kurserna är synkade, ett möte mellan mig och eleven/vårdnadshavare, det kan ske tidigast v 32. Allt gott! Med vänliga hälsningar".

    • Ludmila :

      >> Klara Teoretiska gymnasium i Malmö verkar också ha möjlighet att ta in i år2, men rektorn vill först se betygen från år1 för den eleven som vill komma in i år2.

    • Ludmila : Hej Petronella! Har det löst sig? eller letar du än efter en skola att byta till?
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Petronella,

    om elevens familj flyttar under elevens gymnasiestudier, finns det flera olika lösningar:

    - eleven kan stanna kvar på den orten där hen går i skola (kanske bo hos släkt eller vänner);

    - om eleven flyttar till ny stad, finns det förhoppningsvis rätt program/inriktning i den nya staden som har plats åt eleven; i annat fall kanske eleven måste gå en annan utbildning än hen har tänkt sig från början.

    Om du uppger vilken utbildning du vill gå och i vilken stad, kan vi, förhoppningsvis, ge ett bättre (mer detaljerat) svar.

    Vänligen
    Julia

    • : Jag flyttar till Malmö, men det är inte säkert att jag har en fast bostad innan start och har därför undrat om jag kan skriva mig på min bonusmammas lägenhet (vilket är ok med henne, alltså att jag bor där till jag har bostad med min pappa). Kan jag då skriva mig där och sedan bli intagen till en skola? Jag går Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Natur. En annan fråga är hur jag får mina kurser rätt i och med att studieplanen ser olika ut på varje skola då man läser kurser vid olika terminer. Jag har exempelvis bara läst biologi detta året på min skola men jag känner andra i ettan på andra skolor som läst både kemi och fysik.
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Hoppas det blir till hjälp!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petronella!

    I Malmö erbjuds NA/naturvetenskap på 15 gymnasieskolor. Se listan på de skolorna med tillhörande kontaktuppgifter här.
    Ang.folkbokföring - är det en fråga till Folkbokföringen/Skatteverket; alltså om du kan skriva dig på din bonusmammans adress.
    "Friskolorna" /fristående gymnasieskolor/ tar in, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i; du behöver inte vara folkbokförd i Malmö, över huvudet taget, för att kunna antas till en fristående gymn.skola i Malmö.

    Ang. hur du får dina kurser "rätt"
    Om rektor tar in dig, blir det då skolans ansvar att se till att du får läsa alla kurser som ger dig möjlighet att uppnå kraven för examensbevis.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium/fria-laroverken-i-malmo - enligt vad jag vet, så kan det finnas någon enstaka plats på den skolan på Naturvetenskapsprogrammet. Eftersom Fria Läroverken är fristående, ej kommunalt, då spelar det ingen roll var du är folkbokförd. Du kan bli antagen i alla fall, även om du ej då är folkbokförd i Malmö, när du antas eller när du påbörjar din utbildning.

    Hälsningar
    M.