Emelie
    Jag vill komma in på en högskoleutbildning till hösten som kräver att man läst Matematik C, vilket jag inte har. Går det att lösa på något sätt, exempelvis läsa upp den under sommaren eller måste jag ha den när jag söker?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!

    Sista kompletteringsdag är 20 juni 2016.

    Du måste söka till högskola senast 15 april och kan komplettera fram till 20 juni2016.

    Det går inte längre läsa Matematik C, det går att göra prövning i den kursen men senast 30 juni 2016. Du kan läsa Matematik 3. Se i behörighetskraven om de har specificerat om det är matte 3b eller 3c de kräver. Oftast spelar det ingen roll och 3c går alltid "hem", men det gör inte 3b (då 3c är en lite svårare kurs). Man kan då för säkerhets skull läsa 3c, men den är svårare och man får troligtvis lägre betyg. Så om det räcker med 3b, kan du gott läsa den kursen - Matematik 3b.

    Det är en kurs á 100 gymnasiala poäng och läses på heltid på 5 veckor. Har du kunskaper, har du göra Prövning. Har du inte kunskaper, måste du läsa den kursen eller snabbt skaffa dig kunskaper och sen göra Prövning.

    För repetition och självstudier finns en bra sida www.matteboken.se och just Matte 3 finner du här >>

    Hälsningar

    Mikael SYV