Tobias
    Hejsan!
    Jag är en elev som går sista terminen i 9:an och ska helt enkelt börja gymnasiet till hösten. Vid sidan av mina obligatoriska studier har jag lärt mig en del extra kunskap om matematik.
    Genom internet och böcker från ett närliggande gymnasium har jag snart kunskapen som krävs, enligt mig, för kurserna Ma4 och neråt, dvs Ma1, Ma2, Ma3c och Ma4. Jag har även tänkt att hinna med Ma5 under sommaren.
    Nu till min fråga. Finns det någon chans att jag kan få tenta av dessa kurser innan eller medans jag studerar på gymnasiet? Är detta kanske en fråga jag endast kan diskutera med mina framtida lärare eller är det omöjligt att få tenta av på det sättet?
    • Liselotte : Extrakunskap är alltig mycket bra att ha! om inte annat, så visar det sig i resultatet av Högskoleprovet. Är man duktig och allmänt påläst/kunnig - brukar man få ganska högt resultat på HP. Sedan finns det också prövningar/test/tentamen man kan göra för att skaffa betyg utan att ha läst kurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tobias!

    Så roligt att du gillar matte och har lärt dig så mycket!

    Jag föreslår att du titta på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ehrensvardska-gymnasiet
    där på Naturvetenskapsprogrammet läses extra matte och det är en riksrekryterande utbildning dvs elever från hela Sverige får söka på lika villkor.

    Jag förstår att du inte vill läsa kurser när du anser att du redan har kunskaper i de kurserna.
    Det är dock så att i fall du tentar av kurserna i förväg - och inte får ANDRA KURSER I STÄLLET - som ersättning - läser du i så fall på deltid och med det inte har rätt till Studiebidrag från CSN. Det är reglerna det!

    Så innan du ber om att få tenta av - ta reda på om din skola kommer att erbjuda dig ersättningskurserna så att du läser på heltid. Jag antar att du vill ha Studiebidrag från CSN.

    En gymnasieskola har ingen skyldighet att erbjuda varken sig erbjuda tenta av på förhand eller att erbjuda ersättningskurserna. Det är enklast att följa undervisningen så som den är inplanerad. Om du redan har kunskaper, kommer du lätt att få A betyg i alla mattekurser.

    Se på http://www.mattecentrum.se/hjalp-till/bli-volontar om du kan hjälpa andra som inte är så duktiga på matte.

    Det är jättebra att du är duktig på matte! Tyvärr så är inte skolan anpassad till elever som är extra duktiga i något ämne, förutom Riksrekryterande specialutbildningar, så klart (se länk ovan i mitt svar).

    Det är många gånger enklare att följa den vanliga programplanen och läsa extra vid sidan av. Jag antar att du redan känner till var och hur du kan utvecklas i matte: http://www.matteboken.se/
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLvQzFdt9swYrW2Jyn7oY_eNMu1_xQMZTh
    http://itc.edu.stockholm.se/flex/
    http://www.matematiskavetenskaper.se/
    https://www.khanacademy.org/

    Vilket gymnasieprogram söker du i första hand?

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA
    Riksrekrytering på NA finns på flera skolor, t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/europaskolan-strangnas
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/harnosands-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/polhemskolan

    men det är då inte just Matte som är i focus där utan Fysik eller "hippologi" som är "kunskap om häst" eller ngt. annat.

    Kan du prata med din mattelärare och be om råd? Matteläraren känner dig och även innehåll i kurserna på gymnasiet och på högskolan och kan ge råd i vad som skulle bäst passa just dig.

    Du kan gå vanlig NA, följa undervisning i skolan och läsa extra matte på egen hand. Och det kanske passar dig bäst. Det är inte alltid bäst att flytta hemifrån när man är 15 år, vilket du blir tvungen till i fall det är för långt att pendla till skolan.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Matematik&program=10&orientation=21&variant=3&county=&order=school
    det är fyra skolor som jag hittade med just Matte som riksrekryterande gymnasieprogram.

    Läs på http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till så förstår du vad olika skoltyper har för betydelse för ditt gymnasieval.

    Kommer du in på en Riksrekryterande utbildning, har du rätt till ekonomisk hjälp för att bo på skolorten. Det finns också extraresurser på riksrekryterande skolor. Du kommer där att träffa likasinnade: andra elever som är begåvade i matte - på gott och ont. :) Du kommer att träffa "konkurrenter" men även kunna utvecklas i konkurrensen och i samarbete med dem.

    Dina vårdnadshavare måste ge sitt samtycke i fall du söker till en skola långt hemifrån. Sök alltid många olika alternativ till gymnasiet: det finns inga garantier att du kommer in på ditt första val - och speciellt om en Riksrekryterande utbildning blir ditt första val - det är ju snitt på alla dina betyg som avgör och det finns många duktiga elever om man tittar på hela Sverige.

    Ha många alternativ i din gymnasieansökan! - är mitt råd. Vad som händer i fall man inte blir antagen till någon gymnasial utbildning, läs här: http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Önskar dig stort lycka till!
    ANNA

    • : Tack för svaret!
    • : Jag söker natur linjen förresten och bra information med CSN där. Tycker du att en riksrekryterande utbildning är något att överväga eller går det lika bra med en vanlig utbildning, liksom hur stor skillnad är det egentligen? Gynnar det någon i min situation väldigt mycket med en sådan utbildning?
    • Anna : Ja, Riksrekryterande är speciella utbildningar, unika, extraanpassade - och till dem är det stor konkurrens (svårt att komma in) t.ex den här skolan som jag tipsar om så läser man igenom gymnasiematte snabbt och sedan kan man under gymnasiet läsa högskolematte. Sådan möjlighet inte finns på en vanlig gymnasieskola. På en vanlig gymnasieskola är du beroende av din lärare i matte: om det är en lärare som vill anstrända sig extra för din skull och ge dig extra uppgifter och stöd och uppmuntran, då har du tur och kan utvecklas extra i matte. I annat fall får du följa vanlig undervisning och läsa extra på egen hand för att en "vanlig skola" inte har någon skyldighet att ge dig ngt. extra, utöver det som de "måste" - och de måste bara erbjuda följa vanlig planering. På NA läses det avancerade spår i matte - c. Lärare i Matte på NA och Teknik brukar vara de bästa mattelärare som finns att tillgå men det behöver inte betyda att de har tid, ork och lust att ge dig extra stöd och uppmuntran. Är du mycket begåvad i matte och vill satsa på det, rekommenderar jag att du söker Riksrekryterande matteutbildning.