Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du är intresserad av att bli Advokat och då måste du först utbilda dig till Jurist för att senare kunna bli antagen till Advokatsamfundet. För att uppnå det, behöver du söka till Juristprogrammet på högskola/universitet.

    Det är inte alls omöjligt att på Vård- och omsorgsprogrammet bli behörig att söka till Juristprogrammet på högskola  - direkt efter gymnsiet. Som man ser i Programplanen för Vård- & omsorgsprogrammet behöver man för det läsa Engelska 6 och Svenska/svenska som andraspråk 3 - inom Programfördjupningen /för att uppnå Grundläggande behörighet/ och för Särskild behörighet till Jurist, behöver man på VO komplettera kurser i Samhällskunskap & Historia - med 50 poängs kurs i vardera ämne, dvs man bör läsa Samhällskunskpa 1a2, 50 poäng och Historia 1a2, 50 poäng - inom Individuellt val.

    Får man yrkesexamen med VO med godkända betyg i de ovan nämnda 4 kurser, är man behörig att direkt efter gymnasiet söka till Juristprogrammet på högskola/universitet.

    I fall man inte på gymnasiet blir behörig, kan man läsa på Komvux eller göra Prövningar efter gymnasiet. Man borde kunna komplettera för behörighet till Juristprogrammet på en termin, eftersom det är kurser á sammanlagt 300 poäng som man behöver läsa och det läser man på heltid på 15 veckor.

    Jag hoppas du fick nu svar på din fråga, men återkom annars igen.

    Jag önskar dig lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare