Anna
    Hej syv! Den folkhögskola jag går på ligger en lång bit hemifrån och då jag känner att jag vantrivs mer och mer i och med min hemlängtan så skulle jag vilja byta folkhögskola. Problemet är att jag går en musiklinje och för att komma in på en sådan krävs ju antagningsprov i form utav en audition, kan man då byta till en folkhögskola med inriktning musik eller måste jag vänta 1 år och göra om mina ansökningar då och hoppas på att jag kommer in? Hoppas min fråga inte är alltför rörig! Tacksam för svar! MVH Anna

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tråkigt att du inte trivs - men sånt händer! Jag tycker du inte har något att förlora - kontakta den Folkhögskola du vill byta till och fråga om det är möjligt att byta utan att gå om. Är kursplanen den samma och du har följt undervisningen så kanske det funkar under förutsättning att de har plats. Lycka till!/Lena, Syv

    Frågor och svar

    • Elias Fredriksson

      Ingår Idrott och hälsa 1 - specialisering i meritvärdet?

      Hej! Jag ville ställa en fråga gällande individuella valet. Jag går Idrott och hälsa 1 - specialisering och fick ett lågt betyg i den kursen. Jag undrar om detta påverkar meritsnittet negativt när man ansöker till universitetet senare. Jag hade tänkte att ansöka till ett läkarprogram och...

      Milla : : Hej,en elev som på gymnasiet fick F har rätt att göra prövning i den kursen i vilken hen fick F (innan hen går ut gymnasiet, prövningen gör hen på sin egen... Läs hela svaret
    • Mark2004

      Fråga om meritpoäng?

      Hej, Jag hoppas att allt är bra med er. Jag skriver för att fråga om meritpoäng för examensbevis 2400 från komvux. Om jag har studerat moderna språk nivåerna 3, 4 och 5, samt modersmål 1,2 och två tvåspråkighet och engelska 7. Notera: Båda moderna språk och modersmål i samma språk...

      Milla : : Hej,alla de kurser som du nämner i din fråga får ingå i samma examensbevis. Moderna språk och Modersmål är två olika ämnen och att de är i samma språk spelar i detta fallet... Läs hela svaret
    • Vendela

      Behörig sedan obehörig?

      Jag har sökt 4 olika program på universitetet i höst. Till en början stod det att jag var obehörig pga saknad av grundläggande behörighet, jag misstänkte att det var pga att jag har Svenska 1 och 3 men saknar Svenska 2. Jag ringde och pratade med...

      Milla : : Hej,jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Det är en mycket ovanlig situation du beskriver. Jag hoppas att "under handläggning" betyder att processen pågår där de som jobbar... Läs hela svaret
    • hanna_brink09

      Kan man gå NA om man vill bli polis?

      På Polhemskolan i Lund har de en naturlinje med specialisering hippologi. Jag funderar på om jag hade kunnat gå denna linje på gymnasiet och sedan bli behörig till polisutbildningen utan att behöva läsa på komvux?

      Milla : : Hej!För att anses som behörig sökande till svensk utbildning till polis krävs följande:- Betygskraven: grundläggande behörighet + godkända betyg i svenska eller svenska som... Läs hela svaret
    • Elias57477

      Yrken efter kandidatexamen i socialantropologi?

      Hej Vilka yrken inom privat respektive offentlig sektor kan man förvänta sig med en kandidatexamen i socialantropologi? Och hur ser arbetasmarknaden ut? Är det en värdefull examen eller borde man ta en master?

      Milla : : Hej!En kandidatexamen i socialantropologi öppnar dörrar till en rad yrken inom både privat och offentlig sektor. Nedan är några exempel på yrken och arbetsområden där... Läs hela svaret
    • suanaa

      G i Matte A men F i Matte 1c Ska jag läsa upp för bättre meritvärde?

      Jag har ett G i Matematik A från gymnasiet ca 2005. Sen 10 år senare läste jag några kurser på komvux och påbörjade en kurs i Matematik 1c som jag hoppade av men fick F i betyg på den kursen. Vad händer med betygen när det kommer till...

      Milla : : Hej,matematik A (en äldre kurs) motsvarar de nya (nuvarande) gymnasiala kurser matematik 1a, 1b eller 1c. Om man har flera betyg i samma kurs eller i motsvarande kurser, räknas... Läs hela svaret
    • Lydia.m

      Uppta studier utan platsgaranti?

      Hej! Jag har sökt juristprogrammet på Uppsala Universitet till hösten och kommer troligen bli antagen och tacka ja. Skulle gärna börja plugga i höst men det finns dock en stor möjlighet att jag vill göra ett avbrott nästa sommar, under en termin...

      Milla : : Hej!Det fungerar så att du har rätt att söka till alla utbildningar och om du kommer in genom konkurrens ansöker du sedan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. De kurserna du redan har... Läs hela svaret
    • anonymmmmm444

      Vad blir mitt meritvärde?

      Hej! Jag har precis tagit studenten och gick ut sambeteende med 13.02 i jämförelsetal. Men vad blir mitt meritvärde och poäng om jag läst eng 7, spanska 3 & 4, samt matte 1b & 2b? Blir min slutgiltiga merit 14.02?

      Milla : : Hej,om du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar, så accepterar de flesta av dem Meritpoängen (extrapoängen); se gymnasieguiden.se/meritpoängGodkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0... Läs hela svaret
    • Emrika

      Att ta studenten utan gymnieexam!!! ?

      Att ta studenten utan gymmnsiseexam ! Hej jag ville fråga hur kan man komplettera sina betyg jag fick nästan alla F i åk 3 och kemi 2, fysik 1, matte 4, GyA F, Sva 3 F, Bioteknik F, Engelsks 7 F, idrott fick jag F. Jag läser naturvetenskap med inriktning natur medicine....

      Milla : : Hej!Psykolog blir man i Sverige genom studier på psykologprogrammet, som är ett universitetsprogram (5-årigt). Om yrket psykolog kan du bl a läsa på framtid.se/yrke/psykologFör att ha en... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Hen som avslutar gymnasiestudier på folkhögskola och vill in på uni?

      Hej! min fråga gäller de som läser in sin gymnasiekompetens på en folkhögskola och vill vidare till universitetet. Vilket utbildningsdokument får dem med sig från en folkhögskola och behöver de skicka in det till antagning.se eller kommer in det in automatiskt?

      Milla : : Hej!När en studerande på en folkhögskola avslutar sina studier på allmänna kurser på gymnasial nivå, får hen ett Behörighetsintyg som... Läs hela svaret
    • Yippieyayy

      Hur funkar antagningsgränsen?

      Hej! Är antagningsgränsen den som hade lägst i slutantagningen eller inkluderar det reserver som kom in på reservantagningarna. Typ om ett gymnasium hade en antagningsgräns på 300 vid slutantagningen men någon tackar nej och en reserv med 295 blir antagen. Är antagningsgränsen 300 eller 295...

      Milla : : Hej,du får bäst svar på din fråga från personal på ditt gymnasieantagningskansli. Det finns ett antal (ganska stort antal) olika gymnasieantagningskanslier i Sverige och jag kan inte lova att... Läs hela svaret
    • Estetaren

      Är de värt att byta?

      Hej, jag har gått klarat 1:an nu och jag trivs verkligen inte med min skola och inte riktigt med min klass. I början av året kom jag inte in på det jag ville vilket var musik, jag kom in på media på en annan skola. Jag tycker linjen är helt okej men...

      Milla : : Hej!Det verkar som att du har haft ett tufft år och att du verkligen funderar på vad som är bäst för dig framåt. Att trivas i skolan och med sina studier är viktigt för både din mentala... Läs hela svaret
    • Viki

      Jag vill studera till apotekstekniker ?

      Hej Jag vill studera till apotekstekniker men har inte gått på gymnasiet i Sverige och min diplom från Rumänien har jag tyvärr inte. Min fråga är hur kan jag gå till vägar , om det finns nån möjlighet att bli apotekstekniker utan...

      Milla : : Hej!Synd att du inte har dina gymnasiala betyg med dig till Sverige. Se om du kan få de betygen skickade till dig; kontakta din gamla gymnasieskola och be om att de utfärdar kopior på dina betyg och... Läs hela svaret