Hej Melvin,
    jag tror inte du kan byta program nu, när det har gått så lång tid sedan läsåret började; jag är t o m ganska säker på att det inte kommer att gå.
    Jag vill råda dig fortsätta läsa på din nuvarande utbildning och göra ditt bästa i varje kurs du läser. Lägg in ansökan till ett nytt program till hösten, via gymnasieantagningskansliet (upprepa det du gjorde förra året - du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg om plats på gymnasiets år1). Sedan, när du får antagningsbesked, kan du bestämma dig vad du gör, för att så länge du inte hoppar av din nuvarande utbildning har du rätt att läsa vidare, även om du söker andra utbildningar samtidigt.
                 Det kan eventuellt finnas möjlighet för dig att på samhällsvet.programmet (om du söker till det och blir antagen och kan visa upp många godkända betyg från din nuvarande utbildning), bli uppflyttad till år2. Om rektor på den gymnasieskola som du kommer in på fattar beslut om Individuellt anpassat program,så kanske det går att göra studieplan för dig på SA som ligger på 2 år - år2 och 3, så att du kan uppnå kraven för examensbevis från SA. På förhand är det svårt att lova att det blir möjligt. Man skulle i så fall behöva jämföra upplägget av kurserna: på din nuvarande utbildning med upplägget på SA på den gymnasieskolan som du söker till (men sedan måste du också lyckas konkurrera dig in på utbildningen med betygspoäng/meritvärde). Ännu en möjlighet kan vara att du försöker byta program mellan årskurserna 1 och 2. Om ledig plats finns på SA i år2 till hösten 2022 (vilket skolorna vet först på sommaren) och upplägget på din skola och på den nya skolan stämmer, så att du kan klara av uppnå kraven för examensbevis på 2 år, då kan rektor ta in dig i år2 på SA.
    Jag förstår att texten ovan kan uppfattas som krånglig och svår att förstå. Jag ska försöka förenkla så mycket jag kan.
    Mina råd till dig är:
    - sök till den nya utbildningen under val- eller omvalsperioden via gymnasieantagningen;
    - läs vidare på din nuvarande utbildning och försök få så många och så höga betyg som möjligt;
    - kontakta SYV-ar på de skolorna där du vill läsa SA och be dem jämföra din studieplan med studieplanen på deras skola, på SA-programmet.
    Du kan se programplan för SA; kurserna under "Gymnasiegemensamma ämnen" är alla strikt-obligatoriska och inte kan tas bort, inte ens om rektorn fattar beslut om Individuellt anpassat program. Både på ES och på SA läser man t.ex obligatoriskt kurserna Naturkunskap 1b, Historia 1b och Samhällskunskap 1b, men på vissa skolor läses alla dem under årskurs1 och på andra är spridda så att man t.ex läser Naturkunskap 1b under årskurs 2, eller så läser man en eller flera av kurserna i långsam takt, på 2 år per kurs. Även kursen Idrott och hälsa 1 kan läsas på vissa skolor under år2 och t o m under år3 (ovanligt men förekommer), och det är en obligatorisk kurs för examensbevis
    Om eleven inte ska kunna läsa kurser som krävs för att uppnå kraven för examensbevis, får inte rektorn ta in eleven på ett nationellt program. Om schemat inte "går ihop" så att du på 2 år skulle kunna uppnå kraven för examensbevis från SA, kommer du behöva läsa i 3 år. För att du ska ha en chans att komma in i år2 på SA måste du ha godkända betyg från år1 och vi hoppas att upplägget på din skola och på den nya skolan stämmer så pass att du ska kunna tas in i år2 på SA till hösten.
    Det kan också finnas fördelar för dig att läsa i ännu 3 år från nästa höst (alltså läsa på gymnasiet i 4 år). Ja, du läser i så fall ett år extra på gymnasiet, men då kan du också uppnå högre kunskapsnivå, få möjlighet att lära dig mer och få högre betyg. Du blir också ett år äldre med mer livserfarenhet när du slutar gymnasiet, sen.

    • :

      Tack så mycket för svaret, jag ska prata med syven på min skola för säkerhet skull ifall jag skulle kunna byta. Om inte får jag be om råd och försöka göra det du pratade om att kanske arbeta och få så höga betyg att jag kan börja den samhäll som är i år i tvåan sen, för jag vill verkligen inte behöva gå ett extra år bara för att jag klantade till med att byta i tid.

    • Mikael : Bra ! Gör som du har tänkt och lycka till!