Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'arbetsterapeut' (19 st.)
-
Poängsystemet läst olika kurser vad räknas med?
Hej ska försöka förklara så gott jag kan. Har läst gymnasiet med en yrkesexamen med 2500 p. Vill studera arbetsterapeut och läser nu behörighetskurser på komvux naturkunskap 1a2 naturkunskap 2 samhällskunskap 1a2 svenska 3 och matematik 2b....
Hej!jag vill börja svara med att påminna om att du själv inte behöver räkna på dina betyg, det kommer Antagning.se göra. Vad du eller jag eller ngn annan räknar fram... Läs hela svaret -
Kan jag bli psykoterapeut genom Sociologiprogrammet?
Jag vill bli psykoterapeut men har för dåliga betyg för att bli det genom psykologutbildningen. Jag vet också att man kan bli det genom socionomutbildningen. Men går det att bli psykoterapeut genom sociologiprogrammet också? Eller vilka andra program ger...
Hej,det vi vet om yrket Psykoterapeut berättar vi om i presentationen: framtid.se/yrke/psykoterapeut Det brukar finnas begränsningar i antal platser på psykoterapeutprogrammet och... Läs hela svaret -
Väl investerad karriär som 36-åring?
Jag tror jag börjar få grepp om vilka utbildningar jag vill välja att studera på "senare dar" som 36 åring. Jag behöver nu er guidning kring ett klokt val. Jag har mailat respektive syv-vägledare för utbildningarna, men de blir lätt...
Hej,ditt val står mellan att utbilda dig till arbetsterapeut, psykolog eller BMA, biomedicinsk analytikerprogrammet - en av de utbildningarna är betydligt längre (psykologprogrammet är... Läs hela svaret -
Arbetsterapeut behörighet ?
Hej, jag jobbar som Undersköterska i några år och nu tänker att läsa vidare kanske till arbetsterapeut. Undrar om vilka behörighet som behövs? Jag har betyg på samhälle 1b, Sv 2, matte 2 och En 5. Och sen om jag vill göra högskoleprov,...
Hej Farida,högskoleprovet befriar inte från behörighetskraven. HP gör man för att prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet.Du behöver alltså bli behörig och för det... Läs hela svaret -
Vilka yrken finns för mig?
Hej! Jag är Leg. Arbetsterapeut och har nu jobbat inom psykiatrisk öppenvård och missbruksbehandling i 7,5 år. Jag känner dock att det är de med utvecklingsstörning och autism som jag verkligen brinner för att jobba med. Jag har tidigare varit inne...
Hej Ann,kika gärna på yrkespresentation YRKESLÄRARE. Yrkeslärarprogrammet är på 90 hp som mostsvarar 3 terminer om man läser på heltid, men programmet ges oftast på deltid, t.ex... Läs hela svaret -
Frivårdsinspektör, relevant utbildning?
Hej Jag har sett en annons på kriminalvården där det står att man främst önskar utbildningsbakgrund som socionom, beteendevetenskap eller jurist för att arbeta som feivårdsinspektör. Men det stod även att annan akademisk utbildning i...
Hej,du kanske redan har kikat på framtid.se/yrke/frivardsinspektör och där står det om vilken utbildning man behöver skaffa sig - i första hand socionom eller juridisk utbildning, och det... Läs hela svaret -
Vilket Studieval, YH eller Högskola?
Hej! Jag har bestämt mig för att vidareutbilda mig inom ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, psykisk hälsa och friskvård. Jag har tidigare studerat på eftergymnasial nivå men känner att jag behöver en högre utbildning för att...
Hej Helena;du får söka till alla de utbildningar samtidigt.Antagning till högskolor/universitet och till yrkeshögskoleutbildningar sker helt oberoende av varfandra, och till... Läs hela svaret -
Har jag matte b som räknas som grundläggande behörighet?
Hej! Jag förstår inte när det bsra står matte utan 1/2/3 som i det här fallet. "Arbetsterapeut - Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14). Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A...
Nej, Rehab!Matematik 1b är för låg mattekurs för behörighet till Arbetsterapeutprogrammet. Du behöver skaffa dig godkänt betyg i matematik 2; i 2a eller 2b eller... Läs hela svaret -
skillnad mellan fysoterapeutprogrammet och arbetsterapeutprogrammet?
Jag funderar att plugga på universitetet och är intresserad av sjukgymnastik
Hej Sara! Jag kan försöka förklara skillnaden mellan yrkena: Arbetsuppgifter som fysioterapeuter och arbetsterapeuter har, "överlappar" i viss mån... Läs hela svaret -
Arbetsterapeut specialisering?
Kan man specialisera sig inom andra områden inom arbetsterapi-yrket, isåfall vilka?
Hej, eftersom yrket Arbetsterapeut är i Sverige ett av de så kallade "legitimationsyrken" är utbildningen "standartiserad", dvs man lär sig det man behöver kunna, oavsett vilken ort man... Läs hela svaret -
Vad ska jag ansöka till??
Hej, om en vecka måste ansökningarna vara inne för universitetet och jag vet inte vad jag ska läsa. Det enda jag vet är att jag vill fortsätta att plugga direkt efter gymnasiet, och jag har ett par yrken i tanken som arbetsterapeut, logoped, sjuksköterska, socionom lärare osv. Men inget av...
Svår fråga. Förändringar sker: både i samhället och inom dig, du mognar och kan få förändrade intressen och mål i livet; ingen kan med säkerhet säga vad du kommer att... Läs hela svaret -
Undrar vilken matematik kurs jag ska välja?
Hej jag undrar över vilken matematik kurs jag ska välja för att kunna söka till antingen sjuksköterska röntgensjuksköterska tandhygienist eller arbetsterapeut. Jag läste in gymnasiet på komvux distans och blev klar år 2012. Jag har matematik A men saknar B kursen. Tänkte söka matematik B till...
Hej Fia,Du behöver skaffa dig godkänt betyg antingen i Matematik 2a, 2b eller 2c - vilket som... Du blir "lika behörig" med betyg i en av de kurserna, mendet är lättare att få... Läs hela svaret -
Kan en arbetsterapeut bli specialpedago/speciallärare?
Hej, jag läste på nätet om en arbetsterapeut som nu arbetar som specialpedagog vilket låter hur kul som helst. Jag vet om att arbetsterapeututbildningen är väldigt bred men Jag trodde bara lärare kunde bli specialpedagoger. Vilken väg tar man...
Hej Hanna, För behörighet till det Specialpedagogiska programmet krävs att man tar ut sin lärarexamen och arbetar sedan som lärare eller pedagog i minst 3 år på... Läs hela svaret -
Kan man vidareutbilda sig till folkhälsovetare efter Arbetsterapeut?
Hej! Jag studerar arbetsterapeut just nu men vet redan nu att jag vill vidareutbilda mig till något annat. Antingen tekniker eller folkhälsovetare eller kanske något som gör att jag kan få mer jobb inom socionomyrket. Är detta möjligt? Jag undrar dock främst om just folkhälsovetare....
Hej Hanna, folkhälsovetare>> ingår inte i de s k Reglerade yrken; därför står det arbetsgivaren fritt att anställa vem hen själv vill.Att "sticka... Läs hela svaret -
Hva kan en norsk vernepleier jobbe som i Sverige?
Hei! Jeg har en norsk kadidateksamen i Vernepleie. Dette er kun en norsk utbildning som ikke finnes i Sverige. Jeg har derfor spørsmål om det finnes fag/kurser som jeg kan ta for å til eksempel kunne jobbe som socialpedagog, arbetsterapeut eller lignende? Da dette er yrker som ligner...
Hej Catharina, i Sverige tiIIhör yrket arbetsterapeut >> tiII de så kaIIade legitimationsyrken>> Det är därför Socialstyrelsen som bestämmer. Du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga