Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32000 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'HP-urvalsgruppen' (37 st.)
-
En fråga gällande svårare kurser?
Är det vanligare att folk som går på svårare linjer och nationella program får lägre betyg , till exempel jag menar ju om en person går teknik och en annan går ekonomi, ekonomi läser ju b spåret i matte och har inte de ”så...
Hej!Det är inte nödvändigtvis så att studenter på "svårare" gymnasieprogram får lägre betyg, generellt sett. Betygssystemet bedömer elevens prestation inom ramen... Läs hela svaret -
Påverka högskoleprovets resultat min ansökan till universitetet?
Har högskoleprovets resultat en påverkan när jag också ansöker till universitetet med mina betyg? Ex. Om mitt hp-resultat är dåligt medan mina betyg har över genomsnittlig merit?
Hej,du kan inte försämra dina chanser genom att göra högskoleprovet; endast förbättra eller så blir det ingen skillnad. Meritvärde från gymnasiet... Läs hela svaret -
Urvalsgrupper till läkare?
Hej jag undrar kring antagningen för läkarprogrammet. Jag har gått sam på gymnasiet och har tänkt mig att göra naturvetenskapligt basår. Däremot undrar jag om jag då enbart kommer kunna söka från BII gruppen eller även HP? De...
Ja, du kommer med resultat från högskoleprovet prövas i HP-urvalet och här spelar det ingen roll om du har kompletterat för att bli behörig eller inte; Men viktigt att tänka på att... Läs hela svaret -
Vilket resultat kan jag använda på högskoleprovet?
Hej! Låt mig motivera min fråga. Jag har tänkt att göra högskoleprovet så fort som möjligt när jag kommer till årskurs 3 i gymnasiet. På skolan jag går på så erbjuds högskoleprovet varje termin. Om jag gör...
Hej,Om man har flera resultat från högskoleprovet gäller det Högsta av dem (oavsett om det är ett "äldre" resultat eller det mest aktuella, "nyaste"), alltså Högst resultat på högskoleprovet gäller. -
Har 60hp och vill ansöka igen?
Hej! Jag har pluggat inom farmaci men har avbrutit och gått ut med 60hp. Jag vill nu ansöka till ssk programmet, har inte så högt merit men undrar ifall mina hp kan hjälpa till med antagningen?
Hej,i betygsgrupper prövas man med meritvärde som räknas ut på de gymnasiala betygen; i HP-urvalet prövas man med resultatet från högskoleprovet. Alltså, som regel, har man inga... Läs hela svaret -
Högre kurser ökar chansen att du blir antagen inför vidare studier?
Jag undrar bara om en person som har gått naturvetenskapsprogrammet och söker samma program som en som går yrkesprogram kommer att få större sannolikhet att komma in? Om ni är båda behöriga och har SAMMA betyg i detta fall...
Hej;matematik 1a och 1c är på samma "nivå" (ingen av de kurserna är en "högre" kurs). När du skriver "har läst samma kurser fast... Läs hela svaret -
Räcker behörighet för att komma in med högskoleprovet?
Hej! Jag går i tvåan i gymnasiet och vill bli specialist sjuksköterska. Min fråga är att om jag har godkända betyg i dessa ämnen: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, kan jag komma in med...
Hej,de kurserna du nämner i din fråga krävs för Särskild behörighet till utbildningar som leder till yrket sjuksköterska (på de svenska högskolor och... Läs hela svaret -
Försent för Högskoleprov?
Hej! Jag undrar ifall högskoleprovets resultat kommer hinna registreras och kunna användas till ansökning av universitet 2024. Vårens högskoleprov (2024) samt att anmälan för de skolor som jag vill söka till öppnar omkring mars (2024). Eller...
Hej,kika gärna på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - du ser på den sajten att sista dag för komplattering av anmälan till HT24 på de svenska högskolor och universitet blir... Läs hela svaret -
Normerad poäng?
Hej! Jag har skrivit högskoleprovet 2 ggr och både gångerna fick jag underligt nog samma normerad poäng 0,95. Det programmet jag vill komma in på har en statistik på 0.95 (Chlamers logistikprogram). Jag undrar om jag har en bra chans att komma in på...
Hej,Antagningsstatistik för INTERNATIONELL LOGISTIK på Chalmers tekniska högskola visar, precis som du skriver om 0.95 i HP-Urvalet vid antagning till höstterminen 2022, och det betyder att minst en sökande med det... Läs hela svaret -
Antagning och högskoleprov?
Hej! Jag undrar ifall jag måste acceptera någon av de utbildningarna jag ansöker till. Alltså kan jag exempelvis ångra mig och på så sätt spara mitt högskoleprovsresultat till nästa antagningsperiod? En annan fråga är ifall...
Hej,englit de nugällande reglerna gäller resultat från högskoleprovet i 8 år framåt, var god läs information på studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/fakta Du... Läs hela svaret -
Kommer man in på förstahandsvalet på högskolan även med lägre poäng?
Hejsan! Jag ska börja plugga i hösten, eller hoppas jag iallafall. Jag har dock inte tillräckligt med poäng att komma in till det programmet jag vill läsa enligt antagningsstatistik. Kommer jag ens ha möjligheten att börja på den programmet? Det...
Hej,vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar fungerar det så att alla behöriga sökande konkurrerar om platserna och man kan konkurrera i... Läs hela svaret -
Hur funkar reelkompetens?
Kan jag söka in på universitet med reelkompetens? Jag har inte en gymnasieexamen men jag har godkänt i svenska 2 och 3, matte 1 och 2 och engelska 6 samt några andra ämnen. Är de möjligt att söka in med reelkompetens om jag har dessa ämnen?
Hej,vad gäller Reell kompetens vid ansökan till svenska universitetsutbildningar, så finner du information om det på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg; Genom vissa gymnasiala kurser +... Läs hela svaret -
Kommer jag kunna söka in med hp till höst?
Hej! Jag ska göra högskoleprovet första gången nu den 25 mars, men jag undrar om jag kan söka in med mitt högskoleprov resultat eftersom sista anmälningsdagen för universitet är 17 april och om jag får besked på resultat i efter hand,...
Hej Lina,som regel, så gills resultatet från högskoleprovet som man gör på våren - som grund för att prövas i HP-urvalet till höstens utbildningar. Jag skriver... Läs hela svaret -
Vad betyder antagningspoängen som visas vid urvalsgrupperna?
Hej! Jag har kollat runt på lite olika utbildningar, och undrar nu en sak. Under de olika urvalsgrupperna står poäng, men vad betyder poängen egentligen? Är poängen som står tillhörande den med lägst poäng som kom in eller typ ett snitt av...
Hej Ann,siffran som står under de olika urvalsgrupperna BI och BII är meritvärde med vilket minst en person (sista) som kom in blev antagen. Det betyder att alla sökande med högre... Läs hela svaret -
Påverkar behörighetskomplettering urvalet vid ansökan med HP?
Hej! Som jag har förstått det påverkar en behörighetskomplettering vilket urval man hamnar i, vad gäller för mig som har rätt kassa betyg men har goda marginaler på HP och vill söka in med HP trots att jag i nuläget inte är...
Hej Emilio!Som vi tolkar reglerna enligt vilka man antas till svenska högskole/universitetsutbildningar, så måste man under alla omständigheter vara behörig,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga