Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'betygsättning' (21 st.)
-
Kan man bli underkänd på gymnasiearbetet om det är för långt?
Kan man bli underkänd på gymnasiearbetet om det är för långt?
Hej,Kan tyvärr inte svara på den frågan som du ställer för att jag är en SYV och inte sätter betyg och inte har kompetens i betygssättningen. Det... Läs hela svaret -
Hur skiljer matte 4 på högskolenivå och gymnasie?
Hej! Jag tänkte söka ett natur basår på högskolenivå till höst men är inte bra på matte men har lyckats klara mig nätt och jämt med E i matte 1, 2 och 3. På naturbasår på högskola sätts betyg endast G eller...
Hej,kan tyvärr inte svara på de frågorna du ställer för att jag jobbar inte som högskolelärare i matematik. Som allmän studievägledare kan jag säga att i... Läs hela svaret -
Hur får jag bra betyg i UF företagande?
Hej! Jag går entreprenörskap som i-val. Hamnade i en grupp med flera jag inte klickar med och känner mig inte nöjd med gruppens prestationer. Hänger allt på affärsplan osv som gruppen skickat in, eller kan jag få högt betyg på ett annat...
Hej Ella,jag vill råda dig prata med din lärare i den kursen där UF-företagande ingår, alltså med den läraren som kommer sätta betyg. Säg till läraren att du... Läs hela svaret -
Att läsa fy 1 på komvux?
Hej! Jag undrar hur är det att läsa fysik1 på komvux. Gör man prövning på hela kursen? Mvh
Hej Sana,om man läser en kurs på komvux, då studerar man under en viss tid och det brukar ingå del-proven; i fysik-undervisningen även laborationer och sedan i slutet av kursen slutprovet. Betyg på... Läs hela svaret -
När kan läraren sätta ett kursbetyg?
Hej! Jag har en fråga angående betygsättning i en kurs. Jag bytte gymnasieskola på grund av flytt till annan stad från 1:an till 2:an. Min nya klass hade läst biologi 1 under sitt första år vilket jag inte hade. Jag har därför fått möjlighet att pröva i kursen nu under mitt sista år. Jag har...
Hej, känner inte till några centrala/generella regler kring det du frågar om. Att behöva göra prövning på det sättet som du beskriver, är ett undantag i sig.Som regel,... Läs hela svaret -
godkänt på 2 av 3 fysik prov vad händer?
har bara en snabb fråga om fysik proven, jag har nu klarat av 2 av 3 fysik 1 prov och ska göra det sista imorgon, vad händer om jag inte blir godkänd på det? men jag har blivit godkänd på 2 prov utan 3 fysik 1 prov? får jag F eller godkänt? eller hur funkar det?
Tyvärr, så kan inte studie- och yrkesvägledare spekulera i vilket betyg som lärare kommer att sätta. SYV har inte kompetens i betygssättningen; därför kan vi inte svara på den frågan. Önskar dig lycka till. -
Kan lärare ändra betyg?
Hejsan! Jag har en fråga? Kan en lärare ändra ens betyg även om de la ett betyg till en på grund av att hen var ny och gav en snabb uppgift som inte egentligen inte fyller kunskapskraven? Om läraren godkänner i ett det nya läsåret att man får göra en till uppgift för att komplettera då borde...
Betygssättning är lärarens kompetens och inte syv-ens. Studie-& yrkesvägledare kan därför inte svara på den frågan. Bra att veta är kanske att även om det är... Läs hela svaret -
Hur mycket är det egentligen okej för lärarna att sänka i betyg?
Hur mycket är det egentligen okej för lärarna att sänka en i betyg? Jag har haft A i geografi nästan alla terminer i högstadiet, men jag fick nyligen E på en debatt vi hade där det gick väldigt dåligt. Inte för att jag inte kunde underlaget, utan för att jag var nervös och inte vågade...
Hej Josefin,jag förstår att du är upprörd och kanske också ledsen. Betygssättningen är dock inte ngt. som SYV har kunskaper om eller kan påverka.... Läs hela svaret -
Antal ord hur viktig är det?
Hej undrar om en inlämnings uppgift (argumenterande text) där i instruktionerna står att texten ska vara på ca 1000 ord, kan bedömas med F om den är på 1350 ord? Alltså hur stränga är lärarna i gymnasiet gällande antal ord i ett text? Texten jag pratar om är i engelska 7 och borde va totalt på...
Hej Ali Reza;som studerande ska man försöka följa lärarens instruktioner så noga man kan. ***Undrar om det är "minst tusen ord" som texten ska vara på, och i så fall är det ingen... Läs hela svaret -
Hur måste kunskapskraven fyllas?
Hej jag går tredje året på gymnasiet och riskerar nu då ett F i Geografi. Har visat på alla kunskapskrav minst 2 gånger förutom 1 kunskapskrav där jag har 2 inlämningar som ska gå in och rättas. Min lärare säger dock att detta inte räcker för betyget E och att jag förmodligen kommer behöva göra...
Hej Joshua; jag beklagar att jag måste svara att SYV ej kan svara ang. betygsättning. Det är LÄRARENS kompetens. Det enda jag och mina kollegor SYV-ar kan göra för att hjälpa dig är att... Läs hela svaret -
F och sedan E i nationella prov?
Hej! Jag fick F i ett fysik prov sedan fick jag E i NP. Kommer jag att få F som slut betyg då jag hade D förra terminen? Jag går i 9:an då
Hej Ruweyda, jag kan tyvärr inte svara på frågan om vilket betyg du får. Jag hoppas du får det betyget som dina kunskaper motsvarar och som du har förtjänat, men vilket betyg det blir... Läs hela svaret -
Hur mycket kan nationella prov resultat sänka betyg?
Jag läser nu Svenska 3 och är snart färdig med kursen. Jag har fått A på uppgifter som vi har gjort , endast två PM fick jag F samt alla mina klasskamrater fick de också F på PM. I nationella proven i Svenska 3 fick vi alla i klassen betyg F på skrivdelen och jag fick B i muntlig delen. När vi...
Hejsan, jag förstår att du är fundersam; att det känns inte rätt för dig, men vi här på Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa dig just med den... Läs hela svaret -
När sätts betygen för gymnasieelever 2017?
Vill veta när mitt fysik2betyg sätts?
Hej Andreas, betygen sätts när kurserna är slut. Det kan vara olika datum på olika skolor. Du måste fråga på din skola. Den som definitivt vet och kan bäst svara... Läs hela svaret -
Vad räknas som orättvis betygsättning ??
Så betygen kom idag och som vanligt så kollar vi i våran vänskapas krets på dom tillsammans och jämförde. När det kom till B-språk så hade en kompis A och jag B. Den som är skumt med det är att jag som har fått beröm för mitt utal och stavning och hon Som oftast blir rättad när det kommer...
Hej Linnea! Jag förstår att du är upprörd och kanske också Iedsen! DysIexi som din kompis har kan vara en deI av förkIaringen. Har man dysIexi, har man något begränsad... Läs hela svaret -
Får min lärare sänka mitt betyg i ämnen jag inte haft denna termin?
Hej jag heter Linnea och går i nian. Idag fick jag mitt betyg för denna termin, och jag upptänkte direkt att något var " fel". Mitt kemi betyg var sänk från ett B till ett C men jag har ju inte haft kemi denna termin och min lärare nämde inget om det...
Hej Linnea, det är omöjIigt för oss här på Fråga SYV att vet exakt vad som har hänt. Det kan vara så att det är ett EnkeIt feI, som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga