Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31874 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'gymnasiearbete' (275 st.)
-
Går det att få godkänt i GA även om en gruppmedlem får underkänt?
Hej, jag är orolig om att jag själv kan åka på underkänt i gymnasiearbetet då medlemmar i min grupp tidigare fått flera delar underkända av vår handledare?
Hej,betygssättningen görs Individuellt, även om ni gör GA som grupparbete. Varje gruppmedlem bör bedömas på hans/hennes individuella prestationer.Att de... Läs hela svaret -
Vad händer om jag får F på gymnasiearbetet?
Hej, jag går årskurs 3 på gymnasiet nu och håller på att skriva min rapport för gymnasiearbetet. Jag känner mig orolig över att det inte blir någon bra rapport då jag har det svårt att skriva långa texter. Jag har läst...
Hej,det stämmer att utan godkänt betyg i gymnasiearbetet går inte få ut examensbevis från gymnasiet. I så fall går eleven ut gymnasiet med ett studiebevis. Studiebevis ger... Läs hela svaret -
Kan man skriva komvuxarbete på folkhögskola?
Hej! Om man tänkt gå folkhögskola - allmän kurs för att läsa upp betyg från gymnasiet, kan man även skriva komvuxarbete/gymnasiearbete där? Om inte, hur gör man då? Man behöver väl det för att kunna söka till universitetet? Eller slipper man det om man söker på Reell kompetens vilket jag inte...
Hej,om Reell kompetens, en annan väg var god läs på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vägVad gäller läsa in gymnasiekompetens på en folkhögskola, så... Läs hela svaret -
Får man ansöka om ledigheten för att jobba på sitt gymnasiearbete?
Får jag ta ledigt från undervisningen för att jobba på mitt gymnasiearbete. I detta fall för att fotografera.
Hej,du kan ANSÖKA men jag vet inte om ledighet blir beviljad av rektorn på din skola. Jag skulle tro att du får Nej som svar från rektorn på din skola men du... Läs hela svaret -
Får man lämna in en rapport (Gymnasiearbete) under två elevers namn?
Vår handledare försöker argumentera för att det finns plagiat lagar som hindrar mig och min klasskamrat från att lämna in rapporten för vårt gymnasiearbete under bådas namn. Vi har båda två skrivit hela arbetet tillsammans, så...
Hej; jag är SYV och inte lärare och inte handledare för gymnasiearbete, därför saknar jag den expertkompetensen som krävs för att svara på din... Läs hela svaret -
Kan man skriva om samma ämne på gymnasiearbetet?
Jag ska precis börja skriva på gymnasiearbetet och har för några veckor sedan kommit på en idé. Dock så säger nu en klasskompis att det var hennes idé och att hon ska skriva om den även fast jag vet att hon fick idén från...
Hej,mitt råd till dig blir att du pratar om det med din handledare på skolan (alltså med din handledare för gymnasiearbete). Det är, allmänt sett, inte förbjudet att t o m... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete om lås på ytterdörren??
Hej, jag ska skriva gymnasiearbete och olika lås på ytterdörren som t.ex olika smartlås. Men jag vet inte om detta är något man kan skriva ett gymnasiearbete om, blir det för kort?? och vad kan jag ens ha för frågeställningar?? Jag är jätte rädd för att inte kunna klara av mitt gymnasiearbete...
Hej!jag är inte expert på lås, så du får ta det jag svarar här med "en nypa salt"... Jag tänker så här: om du beskriver de olika (helst alla) konstruktioner... Läs hela svaret -
Kan skolan bestämma vad man ska göra för gymnasiearbete?
Hej! Jag heter Linnea och går i 3an i programmet estet, inriktning bild och form. Skolan Jag går i är en väldigt spelinriktad skola och de kallar min linje för spelgrafik. Varje år efter jullovet har vi alltid två schemabrytande veckor för att...
Hej, tråkigt att du upplever dig vara "sviken" av de ansvariga på din gymnasieskola. Mitt råd är att du pratar med rektorn och förklarar att du helst villl... Läs hela svaret -
Måste mitt gymnasiearbete ha med min inriktning att göra?
Hej! Jag har en fråga om gymnasiearbetet i 3:an (jag går i 1:an just nu). Jag går natur/natur, men måste då mitt gymnasiearbete handla om något som har med naturvetenskap att göra? Eller kan jag göra ett gymnasiearbete som handlar om exempelvis...
Hej!Min uppfattning är att ditt gymnasiearbete måste på något sätt ha koppling till naturvetenskap. Det finns ämnena och teman som kan ligga i gränsområden... Läs hela svaret -
Hur ska jag söka flera ämnen i komvux?
Hej! Är född 2003 och gick Ekonomi Juridik, Gick ut med ett studiebevis och planerar att plugga upp dessa ämnen nu till 2024 i komvux. Det jag fått svårt att hitta är hur jag ska söka? För jag har flera kurser jag måste läsa upp för...
Hejsan,vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis från komvux tillsammans med en SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Utan att veta i vilken kommun du... Läs hela svaret -
Hur gör man ett gymnasiearbete och vad kan man skriva om?
Hej! Jag går tekniska programmet på gymnasiet med inriktning samhällsbyggnad och miljö. Jag går tredje året och ska alltså börja med mitt gymnasiearbete nu. Problemet är bara det att jag tycker att det är väldigt svårt att veta...
Hej,gymnasiearbete är en kurs á 100 gymnasiepoäng och med det är omfattningen (totalt) cirka 200 timmar (alltså du bör lägga ner cirka 200 timmar på att... Läs hela svaret -
Hjälp med ämne till gymnasiearbete?
Hej jag går på samhällslinjen och ska välja ämne till gymnasiearbete. Jag har idétorka hoppas att få förslag till ämne. Jag är intresserad av samhällskunskap i allmänhet och gillar historia och filosof. Hoppas att ni kan komma med förslag.
Hejsan,kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete där vi har samlat ett antal förslag kring teman för gymnasiearbetet.Glöm inte att förankra temat och... Läs hela svaret -
Kan jag få ett stipendium?
Hej jag ska skriva ett gymnasiumarbete om MOF-catalysatorer och har redan genomfört ett laborativt experiment där jag med hjälp av MOF-235 skapade bensodiazepiner, detta gjorde att ett mycket dyrt ämne kunde skapas av billiga ämnen. Finns det något stipendium...
Hej,så roligt att du har lyckats med en sådan uppfinning! Jag som inte är kunnig inom kemi (tror din uppfinning ligger inom ämnet kemi) vill i första hand hänvisa dig med den frågan till din... Läs hela svaret -
Utökade kurser ingår i jämförelsetal?
Hej! Jag har precis läst klart mitt sista år på naturvetenskapsprogrammet, och läste 2600 poäng (100 poäng gymnasiearbete). Jag har 2,5 i merit, och läste bland annat spanska 4 samt engelska 7. På spanska fick jag B och på engelska fick jag A....
Hej,om du i ditt examensbevis har eng7 markerat med "U" (utökat) då räknas betyget in i ditt jämförelsetal på grund av att kursen ger meritpoäng. Alla de övriga... Läs hela svaret -
Kommer att räknas med i mitt betygsnitt?
Hej! Jag går i trean på gymnasiet. Jag vet att elevens poäng ska vara 2400 poäng, men jag har 2600 poäng. En av dem är från Franska 1 eftersom jag behövde läsa Franska 1 för att kunna fortsätta med Franska steg 3 och 4. Dessutom har...
Hej,svar på din fråga beror på hur ditt examensbevis ser ut. "Vanligt antal" poäng i gymnasieexamen är 2500. Av dem 100p. gymnasiearbete (men det betyget räknas inte in i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga