Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'sam/beteende' (14 st.)

    • Joan

      Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?

      Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.

      Milla : : Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret
    • D

      Hur pluggar jag i Japan? Och när? Universitetet eller gymnasium?

      Hejsan! Jag går i nian nu och behöver snart välja gymnasium. Jag skulle vilja studera i Japan i alla tre år antingen under gymnasiet eller universitetet. Programmet som jag siktar in på är Sam-Beteendevetenskap eftersom jag skulle vilja bli en psykolog. Jag har läst att om jag nu ska bli en...

      Anna: : Hej D;innan du fyller 18 år, är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor. Vad säger dina vårdnadshavare: får du flytta till ett annat land för... Läs hela svaret
    • Denis

      Läsa rätten och samhället i sam beteende?

      Hej, jag har tänkt att börja i sam beteende och vill sedan utbilda mig till jurist och vill därför gärna läsa Rätten och samhället. Men vissa skolor som jag har kollat har inte Rätten och samhället i deras kursplan eller som individuella val. Har du tips på vilka skolor som har den kursen? Ville...

      Anna: : Hej Denis, Rätten och samhälle är en 100 poängskurs, och 100 poäng utgör en väldigt liten del av programmets 2500 poäng;det utgör i så fall endast 4 % av... Läs hela svaret
    • kristian

      Kriminaltekniker utbildning?

      Hej! Jag går nu på samhälle med inriktning media och har blivit intresserad av att bli kriminaltekniker. Har inte tänkt att byta inriktning till beteende men undrar ändå om jag ändå kan bli kriminaltekniker i framtiden. Vilken utbildning krävs till det? Måste man verkligen bli polis först för...

      Julia: :  Det är poliser, kemister eller biologer som har en chans att komma in på kriminaltekniker-utbildning. NFC, nationell forensisk centrum, erbjuder en ettårig kriminalteknisk grundutbildning... Läs hela svaret
    • Hannah

      Bli mäklare genom sambet?

      Jag fick lite smått panik nyss för kom på mig att min dröm är verkligen att bli någon typ av mäklare. Jag börjar gymnasiet i höst och den linjen jag valt är samhälle beteende och jag hade ekonomi som val 2. Nu i efterhand känns det som jag behövt gå ekonomi eller går det ändå om jag går sambet??...

      Melina: : Hej Hannah! Är det fastighetsmäklare som du tänker på?För att bli behörig till fastighetsmäklarprogrammet på högskolan är Grundläggande behörighet + Matematik 3,... Läs hela svaret
    • said

      Samhälle vilket, inr ska man välja ?

      Hej! Jag har kommit in samhälle programmet och har ingen stor aning om programmet eftersom jag hoppade av natur tidigare på något orsak men har också valt natur och teknik i min gymnasiet först och andra val men kom inte in. Det finns bara samhällsprogrammetoch jag undrar vilket inriktning...

      Daniel: : Hej Said, om Samhällsvetenskapsprogrammet och mycket annat nyttigt om studier på gymnasiet  kan du läsa på www.gymnasieguiden.se och här>> är snabblänk. SA har tre... Läs hela svaret
    • Ellen

      Inrikting i tvåan? (Samhällsvetenskapliga programmet)?

      Jag vill gärna bli förskolelärare (dagisfröken) när jag gått ut (och gått klar universitet), just nu går jag då samhällsvetenskapliga programmet. Men min fråga är då om jag kan välja inriktning SAM istället för Beteendevetenskap och ändå få en utbildning till det jag vill?

      Liselotte: : Hej Ellen, För att bli Förskollärare måste man läsa förskollärarprogrammet på högskolenivå i 3,5 år = 210 högskolepoäng och för... Läs hela svaret
    • Kamron

      Moderna språk i sam/beteende?

      Hej! Jag planerar att läsa SAM/BETEENDE nu när jag ska välja ett program till gymnasiet och undrar om man måste läsa moderna språk på den linjen eller om man kan byta bort den mot ett annat ämne? Jag är inte jätteintresserad av ämnet och skulle mer än gärna vilja byta till något jag...

      Anna: : Hej Kamron, på Samhällsvetenskapsprogrammet, alla inriktningar, är 200 poäng Moderna språk - Obligatoriska, dvs utan betyg i 2 kurser "moderna språk" uppfyller man inte kraven för... Läs hela svaret
    • Cleo

      Kan man läsa till jurist/advokat om man går på sam-beteende?

      Jag ska söka in på sam-beteende och jag undrar om jag kan bli advokat eller jurist då? Eller måste jag gå ekonomi-juridik?

      Julia: : Hej Cleo, man behöver inte nödvändigtvis gå Ekonomi, inriktning Juridik - om man efter gymnasiet vill utbilda sig inom juridik. men det är kanske kuI att börja... Läs hela svaret
    • Alle

      Hur blir man till Socionom?

      Hej, jag är 16 år och håller på läsa klart första året på samhällsvetenskapsprogrammet. Inför nästa år har jag valt inriktningen Beteendevetenskap då jag vill jobba med människor i framtiden, förhoppningsvis som Socionom eller liknande. Min fråga lyder: vilken slags eftergymnasial utbildning...

      Anna: : Hej Alle! Brendan har alldeles rätt! Du fick redan ett jättebra och helt korrekt svar från Brendan! Önskar dig lycka till med dina studier! ANNA
    • Victoria

      Bästa linjen för att sedan kunna bli lärare eller korrekturläsare?

      Jag vill helst bli lärare, korrekturläsare eller författare senare i livet. Vilket program borde jag då gå? Funderar på SamBet eller SamMedia men vad kan men utbilda sig till, förutom dem tidigare nämnda jobben, ifall man går den linjen?

      Lena: : Hejsan, kul att du har koll på några yrken som du kan tänka dig! Sam/media kan ju vara extra intressant för dig eftersom man har kurser inom media men även inom skrivandet. Jag tänker även... Läs hela svaret
    • mariam

      hur många ämnen har man i linjen sam/beteende?

      Hej, jag ska börja första ring, linejen sam beteendeskap. Undrar om man måste själv köpa saker som tex pennor skrivhäften m.m? Isåfall vad rekommenderar ni att man ska köpa och hur mycket av alla grejer man ska köpa? Vet ni också hur många ämnen man har i den linjen? Tack!

      Lena: : Hejsan, det kan nog se lite olika ut på olika skolor - vissa ger skrivhäften och pennor andra ger skrivhäften men inga pennor. Du bör nog kontakta gymnasiet och fråga så du vet vad som gäller för just dig. ... Läs hela svaret
    • R

      Vad kan man bli av sambeteende programmet?

      Hej, jag går sambeteendevetenskap, planen var att bli psykolog eller socionom. Men jag tror inte att jag kommer att ha tillräckligt med poäng för att plugga vidare sedan eftersom att psykologi speciellt är svårt att komma in på. Jag har ett år kvar nu och är osäker på min framtid, hur ska jag...

      Lena: : Hejsan, ja, det finns så otroligt mycket du kan välja inom högskolan utifrån ett samhällsvetenskapligt program så några exakta uppgifter på vad du kan plugga finns det inte plats för att rada upp här. Men du kan... Läs hela svaret
    • Jasmine

      Hur vet man vilken skola man ska välja?

      Jag har verkligen ångest! Jag pendlar mellan ekonomi/juridik, ekonomi/ekonomi och sam/beteende. Jag tycker beteende låter sjukt intressant men det gör ekonomi med. Är det mycket företags ekonomi på ekonomi/ekonomi och i så fall vad innebär det? Skola har jag heller ingen aning om vilket jag vill...

      Fråga: : Ja, jag förstår att du känner dig stressad. Å andra sidan verkar ju båda utbildningarna passa dig eftersom du verkar intresserad av både beteendevetenskap och ekonomi. Så vad du än väljer kanske det blir bra. I... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga