Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'advokat' (84 st.)
-
Polis som vill bli Advokat eller åklagare?
Om man är polis och vill bli advokat, finns det en genväg eller måste man gå den långa vägen gällande utbildning? Samma sak om man är polis och vill bli åklagare?
Hej,i Sverige måste både Advokat och Åklagare ha (i grunden) examen från juristprogrammet. Kika gärna på yrkespresentationerna yrke/advokat och yrke/åklagare --... Läs hela svaret -
Om man får 16/17 i merit, vad kan man bli?
Hej! Jag är en gymnasieelev som går i åk 2. Jag läser naturvetenskapsprogrammet med inriktning samhälle men jag vet fortfarande inte vad jag vill bli eller läsa på universitet. Jag har heller inte så höga betyg och jag tror att jag kommer...
Hej; om skolformen universitet/högskola var god läs på studier/universitet-högskolaFör att, i Sverige, bli advokat måste man först ta ut juristexamen och då måste... Läs hela svaret -
Kan man läsa nya kurser efter gymnasiet?
Jag ska börja gymnasiet nu i höst och kommer gå natur. Jag har inte helt bestämt mig för vad jag vill efter det men jag vet att jag vill läsa vidare. Problemet är att ett av mina yrkesalternativ är advokat vilket kräver att jag går...
Hej,Advokat( i Sverige) måste i grunden ha examen från juristprogrammet. Särskild behörighet inför svenska utbildningar till jurist (juristprogrammet som är 4.5 år lång... Läs hela svaret -
Läsa vidare utomlands efter gymnasieutbildning?
Hej! Nu är det så att jag har gått ekonomiprogrammet med juridik inriktning och efter att ha tagit studenten vill jag nu studera vidare utomlands. Jag vill läsa vidare till att bli en advokat eller psykolog. Jag vet dock inte hur svårt det är att komma in i...
HEJ,i Sverige är yrken du är intresserad av strikt reglerade (vilket betyder att endast en styck "rätt utbildning" kan leda till möjlighet att få lov att jobba inom de... Läs hela svaret -
Jobba som advokat i Sydkorea?
Hej! Jag har under en längre tid varit intresserad av Sydkorea och skulle gärna vilja jobba där, helst som advokat. Så min fråga är om det är möjligt och isåfall hur man gör och så. Jag antar att man måste plugga juridik i Sydkorea för att kunna jobba som advokat där, men hur gör man isåfall?...
Hej,jag antar att du kan koreanska språket mycket bra, eftersom du vill jobba som advokat i Sydkorea. Jag kan inte koreanska och vet väldigt lite om Sydkorea, men du som kan språket med dig och intresse av landet... Läs hela svaret -
Min fråga står i beskrivningen, kan du hjälpa med med att ge mig tips?
Min fråga är kan man söka till advokat eller arkitekt universitet efter inriktningen ekonomi ekonomi? Vilka ämne behöver man lägga till? Jag vet att det är lättare att ta ekonomi juridik istället men det känns att jag kommer få mer...
Hej Sandra,den viktiga skillnaden mellan inriktningarna på Ekonomiprogrammet på gymnasiet (EK) är den att i EK/ekonomi ingår matematik 3b som en obligatorisk kurs... Läs hela svaret -
Jobb i framtiden?
Jag som person vill hjälpa människor på alla sätt jag kan. Jag intresserad mig i frågor om orättvisor såsom migration segregation osv. Jag läser just nu ekonomi programmet på gymnasiet och funderar på att söka något på...
Hej Sara,i Sverige gäller det att ha examen från juristprogrammet (4,5 årig högskole-&universitetsutbildning) som grund om man vill bli Advokat, eller jobba som "migrationsjurist" eller... Läs hela svaret -
CSN medans man praktiserar?
Om jag studerar för att bli advokat måste jag praktisera 3 år efter at jag klarat av högskolan. Räknas praktiken som studier och kan jag ansöka om studiemedel under praktiken?
Hej Matt,det är inte "vanlig praktik" som man ska ha som ett steg på vägen mot att bli en advokat. Det krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, genom tjänstgöring... Läs hela svaret -
Vägen till yrket advokat ?
Hej! jag heter Hamdi 1. vad krävs det för behörigheter att gå Jurist programmet för att sedan utbilda sig vidare till advokat ? alltså kurser man måste ha godkänt i ? 2. Hur lång är jurist utbildningen sammanlagt med praktik och hur...
Hej,Du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem, nedan.1. behörighet till juristprogrammet: grundläggande behörighet (t.ex examensbevis med godkända betyg i svenska... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga om jag vill vara behörig advokat i olika länder?
Hej, Jag planerar att läsa en Master of Law i Lund och sedan läsa vidare till advokat. Jag vill kunna arbeta som advokat både i Sverige och utomlands och eftersom lagarna skiljer sig avsevärt undrar jag hur jag går tillväga om jag efter att ha läst till...
Hej Sandra, du har rätt. Lagar är olika i olika länder. Om du vill kunna jobba i olika länder, skulle jag råda dig att i första hand satsa på... Läs hela svaret -
Natur eller sam om man vill bli advokat??
Hej Jag ska välja gymnasium nästa år och vill gå på juristprogrammet senare efter gymnasiet. Jag är bättre på SO-ämnena än NO/matte-ämnena så samhällslinjen skulle va bättre för mig än naturlinjen i...
Hej Jo,det spelar ingen roll om du läser på naturvetenskapsprogrammet, på samhällsvet-, på ekonomi eller på ett yrkesprogram... du kan i alla de fallen komma in på... Läs hela svaret -
Prao hos advokatbyrå?
Hej! Jag vill bli advokat när jag blir stor och jag undrar om det är möjligt att praoa på en advokatbyrå?
Hej Alfred,vi har fått en liknande fråga förut: senast förra året. Frågan kom från en elev och hans mamma, som båda frågade på väldigt många olika advoketbyråer... Läs hela svaret -
Kan man plugga som advokat om man har pluggat Natursamhäll?
Jag ska börja plugga i andra året i gymnasiet (Natursamhäll), men jag blev jätte intresserad med att plugga International law and politcs i middlesex universitet London. Kommer jag kunna plugga den?
Hej Amal,i Sverige är advokat i grunden Jurist och man måste få ut examen från juristprogrammet; särskild behörighet till juristprogrammet i Sverige är att man... Läs hela svaret -
Advokat efter gymnasiet?
Hej, jag ska snart välja gymnasie och jag har några funderingar över hur jag kan lättast bli advokat efter gymnasieutbildningen. Jag vill antingen läsa Samhällsprogrammet med inriktning Samhällsvetenskap eller IB programmet (om jag vill då bli advokat utomlands). Kan man vara mindre behörig av...
Hej Nargis,i Sverige ställs det inga krav på att ha läst juridik innan man kommer in på juristprogrammet, som är 4,5 årigt program på universitetet. Det spelar, alltså - för... Läs hela svaret -
Vad krävs för jurist utbildning på högskolan?
Hej! Jag är så sjukt intreserad av kemi, fysik och biologi och tycker verkligen det är super roligt, men kan inte bestämma mig om jag vill bli advokat eller läkare. Jag undrar om man kommer in på jurist utbildningen med dem behörigheterna man får från naturvetenskaps programmet på gymnasiet,...
Hej Malin,det stämmer att man inte alls behöver läsa juridiska kurser på gymnasiet för att bli behörig till juristprogrammet på högskolenivå. Dock kan du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga