Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31877 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'socionom' (358 st.)
-
Fråga om karriär?
Hej! Jag vill gärna arbeta med utsatta barn, eller som familjebehandlare, behandlingspedagog, socialsekreterare osv gärna inom socialtjänsten. Jag undrar på vilket sätt jag kan göra detta om jag i grunden inte är socionom, utan istället är...
Hej!Yrken som familjebehandlare, behandlingspedagog, socialsekreterare och de flesta andra yrken som brukar finnas inom socialtjänsten är i Sverige icke-reglerade vilket betyder att det är upp till arbetsgivare att... Läs hela svaret -
Kan man arbeta med socialt arbete som psykolog?
Hej, Velar mellan att läsa socionomprogrammet och psykologprogrammet. Jag vill i grund och botten arbeta med att hjälpa människor. Anledningen till varför jag är osäker på om jag ska bli psykolog är för att jag är intresserad av att arbeta...
Hej!Jag vill börja svar med en motfråga; i sista meningen skriver du bl a: "Nu är jag inne på en socionomexamen med en fil.kand i psykologi..." och det förstod jag inte;... Läs hela svaret -
Vägar till par/relationsterapeut?
Hej! Jag vill bli par/relationsterapeut och undersöker vilka vägar det finns att bli det. Jag har förstått det som att många pluggar till socionom eller psykolog och sedan vidareutbildar sig. Jag har också hittat privata distansutbildningar, som Cadys...
Hej!Att välja den bästa vägen för att bli par- eller relationsterapeut beror på dina personliga preferenser, karriärmål och tidigare erfarenheter. Nedan finner du några aspekter att... Läs hela svaret -
Vad ska jag studera om jag är intresserad av sociala frågor?
Hej! Jag går nu 3e året på gymnasiet och ska göra mitt val snart. Jag är dock väldigt osäker på vilken utbildning jag ska söka till. De som kretsar runt min hjärna just nu är: Socionom, Sociologi, Socialantropologi och Mänskliga...
Hej!Det är bra att du har identifierat dina intressen och vilka typer av samhällsfrågor du vill arbeta med. Alla de utbildningar du nämner i din fråga har potential att... Läs hela svaret -
Prioritering av utbildningar? Socialt arbete?
Hej! Jag har läst kandidatprogrammet ”Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi” vilket är ett beteendevetenskapligt program på 180 hp. Min främsta plan nu i samband med examen är att söka jobb, som bland annat...
Hej!Det låter som att du har fler olika alternativ att överväga när det gäller din framtida utbildning och karriärväg. Här, nedan, skriver jag några punkter som... Läs hela svaret -
Socionom - mer än bara paragrafryttare?
Hej! Jag har läst en termin på socionomprogrammet på Linnéuniversitetet. Som många andra som söker programmet, så var jag osäker på vad jag ville bli, och tänkte att en bred utbildning skulle passa mig bra. Men också som...
Hej,med examen som socionom har du en bred kompetensprofil som kan vara till nytta i olika arbetsområden, inte bara inom socialtjänsten eller myndigheter. Även om utbildningen är inriktad... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan socionom och syv?
Hejsan! Har lite beslutsångest angående ifall jag vill studera som socionom eller som syv. Dessa två yrken är olika yrken men jag är ändå intresserad av både dessa yrken och har inte bestämt mig än. Både dessa yrken hjälper...
Hej!du kanske redan har tittar på yrkespresentationerna:framtid.se/yrke/socinomframtid.se/yrke/kuratorframtid.se/yrke/skolkuratorframtid.se/yrke/socionomyrkenframtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare -- om... Läs hela svaret -
Kan jag bli psykoterapeut genom Sociologiprogrammet?
Jag vill bli psykoterapeut men har för dåliga betyg för att bli det genom psykologutbildningen. Jag vet också att man kan bli det genom socionomutbildningen. Men går det att bli psykoterapeut genom sociologiprogrammet också? Eller vilka andra program ger...
Hej,det vi vet om yrket Psykoterapeut berättar vi om i presentationen: framtid.se/yrke/psykoterapeut Det brukar finnas begränsningar i antal platser på psykoterapeutprogrammet och... Läs hela svaret -
Byta karriär från lärare till samtalsterapeut/kurator?
Hej! Jag har en examen från musikhögskolan som musiklärare med inriktning mot instrument/ensemble. Jag är behörig musiklärare från åk. 1 ända upp till gymnasiet, utbildningen var 4,5 år och jag har läst 270hp, några av kurserna...
Hejsan,yrket Samtalsterapeut är i Sverige Inte en skyddad titel (man kan kalla sig för samtalsterapeut med diverse olika utbildningar i bagaget, det är inte förbjudet). Frågan... Läs hela svaret -
Vilka kurser ger meritpoäng och hur räknar man ut det?
Hej! Vilka kurser ger meritpoäng samt hur räknar man ut det? Till exempel om man har läst obligatoriska kurser för grundläggande behörighet samt särskild behörighet och övriga kurser för socionomprogrammet där man har fått betyg...
Hej!Jag är inte säker på om din fråga handlar just om Meritpoängen (de Extrapoängen som vissa sökande har ibland, men absolut inte alla) eller om Meritvärde... Läs hela svaret -
Socionom i Storbritannien?
Hej! Jag har ansökt till socionomprogrammet i Umeå och inväntar antagningsbeskedet som då kommer på måndag, jag undrar däremot om hur man kan gå vidare med den utbildningen för att jobba som socionom i Storbritannien? Min pojkvän är...
Hej!Vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen expert på studier eller yrken utomlands. Socionomprogrammet innehåller bland annat att lära sig ganska mycket om socialtjänstlagen (som gäller i... Läs hela svaret -
Hur mycket höjs mitt betyg ?
Hej, jag har nuvarande 17.11 (0.5 merit inräknat) tyvärr är det ett behörighetskrav för socionom programmet så jag hamnar på 16.61. Min fråga är ifall jag skulle läsa engelska 7 kurs och uppnå ett A eller B betyg vart hade jag hamnat i slutet (merit räknas med eftersom det ej är en...
Hej!om du idag har snittbetyg på 16.61 och får A i en 100-poängskurs som ska räknas in, höjer du med det ditt snittbetyg med lite mer än + 0.1 och sedan läggs + 1.0 som meritpoäng... Läs hela svaret -
Jobba med ungdomar?
Hej Jag länge velat arbeta med ungdomar som det inte går så bra för, som exe lever kriminellt eller har problem hemma. Jag vill hjälpa dom och finnas där för dom som stöd, vilka utbildningar det finns om man vill jobba med ungdomar?
Hej!Att jobba med ungdomar kan man på olika sätt (ganska många olika sätt). Till exempel, kan man, oavsett vilken utbildning man har, anmäla sig till socialtjänsten för att få möjlighet att... Läs hela svaret -
Är det svårt att få anställning som forkare inom socialt arbete?
Hej, är det svårt att få en anställning som forskare om man är socionom?
Hejsan,det är en mycket lång och ganska osäker väg som kan (om man är envis, begåvad och även har tur med sig) leda till att man kan bli Forskare. Det... Läs hela svaret -
Hur blir jag psykologilärare?
Hej! Jag är en utbildad socionom och har läst 30 HP psykologi inom socialtarbete. Jag vill bli en psykologilärare på gynasial nivå och undrar hur jag ska gå tillväga för att kunna bli det. Skulle jag kunna få vägledning, tack!
Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/psykologilarare och bland annat på stycket UTBILDNING i yrkespresentationen där.För att i Sverige bli "behörig lärare" ska man ha... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga