Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'dietist' (21 st.)

    • Davidgernom

      Vad behöver jag läsa?

      Hej! Jag är intresserad av hälsokost och hur kroppen mår när man äter rätt kost. Om jag skulle vilja lära mig vilka plantor och örter som är basiska på PH skalan och stärkelse fria samt hur de påverkar kroppen positivt och vad...

      SYV-besökare: : För att lära dig mer om basiska växter och örter på pH-skalan samt deras positiva effekter på kroppen, kan du utforska böcker och resurser om växtbaserad kost, örtmedicin och... Läs hela svaret
    • Miretti

      Kan man jobba som dietist utomlands?

      Hej! Jag känner till att just Logopedprogrammet uppskattas internationellt men min syster säger att dietistprogrammet är ett sådant också. Är den internationell? Jag undrar om det stämmer och har sökt runt mycket på nätet.

      Milla : : Hej!Dietist är ett hälso- och sjukvårdsyrke som i Sverige är ett av de så kallade Legitimationsyrken. Legitimation från socialstyrelsen krävs för att få kalla sig... Läs hela svaret
    • elev

      OM DITEST??????????????

      Hej! Är det bra att läsa program Dietist eller den är inte bra med framtiden? Vad krävs för att komma in till program?

      Milla : : Hej,om yrket Dietist kan du läsa på framtid.se - se/yrke/dietist Vad gäller prognos angående om det blir lätt eller svårt att få jobb, så ser det ut som att det är balans, alltså... Läs hela svaret
    • Elev

      vill inte ta natur men vill utbilda mig till dietist?

      Hej jag undrar om jag kan utbilda mig till dietist om jag tar vård och omsorg itället för natur då? Måste jag plugga upp något efter gymnasiet?

      Daniel: : Hej Raja,om du får möjlighet att läsa Matematik 2a på VO, vilket ofta är möjligt (dock kan inte garanteras på förhand, utan du måste fråga på... Läs hela svaret
    • Emil

      Specifik behörighet?

      Hej Jag har under ett tag gått och kollat på diestistpogrammet, men jag undrar om det alltid är samma behörighet på ett program utöver den grundläggande på alla utbildningar i landet, eller varierar det från lärosäte till...

      Julia: : Hej Emil,Dietistprogrammet ges i Sverige på några få orter och som jag kan se idag, så är särskild behörighet till dietistprogrammet på alla de orderna - godkända betyg i gymnasiala... Läs hela svaret
    • Ida

      Hälsopromotion - kandidat kostvetenskap eller dietist?

      Hej! Jag har till hösten sökt programmet hälsopromotion, kandidat kostvetenskap på göteborgs universitet. Känns som en otroligt bra utbildning för mig, där man får verktyg för att hjälpa människor allmänt till en bättre hälsa men samtidigt med stort fokus på kost som jag är väldigt...

      Anna: : Hej Ida!Dietist är, i Sverige, en skyddad yrkestitel. Det innebär att man måste ha en dietistlegitimation för att få utöva det yrket. Endast personer som har tagit examen... Läs hela svaret
    • jessica

      plugga upp ämnen?

      hej, jag går sista året på gymnasiet. jag vill satsa och komma in på dietistprogrammet på universitet men vet inte om jag kommer hinna höja betygen och komma in våren 2022, jag kanske behöver vänta tils våren 2023, så min...

      Anna: : Hej Jessica,jag är inte säker på att alla de kurser som ingår i dietistprogrammet ges som fristående kurser, men om du hittar de som fristående och kommer in på varje kurs och får... Läs hela svaret
    • Evelina

      Studera distans dietist/nutritionist?

      Hej! Jag har nu bestämt mig för att plugga till Dietist alternativt Nutritionist. Utbildningarna för detta finns bla i Stockholm, Göteborg, Kalmar & Umeå. Jag bor i Malmö, är sambo här så kan inte flytta till annan ort. Finns det någon...

      Mikael: : Hej! Utbud av svenska högskoleutbildningar med start höstterminen fastställs till mitten på mars, men ta gärna kontakt med studievägledare på de institutioner där du ser att... Läs hela svaret
    • Tania

      Skillnaden mellan en nutritionist och dietist?

      Hej! Jag har läst runt lite om vad en nutritionist och dietist gör och av det jag har förstått så jobbar en nutritionist lite mer på djupet jämfört med en dietist. Men det jag undrar är om jag väljer att bli nutritionist kommer jag...

      Anna: : Hej Tania! Dietist är ett hälso- och sjukvårdsyrke som i Sverige är ett av de så kallade Legitimationsyrken. Man får inte kalla sig för dietist eller jobba som dietist (i... Läs hela svaret
    • Ellinor

      Urvalsgrupp 1 eller 2?

      Hej! Jag vill ansöka till dietistprogrammet i Uppsala men är osäker på om det är någon ide då jag har svårt att tyda statistiken. Jag vet att jag befinner mig i urvalsgrupp BI men jag vet inte om jag bör göra mitt val baserat på urval 1 eller urval 2. Jag har ett meritvärde på 20,48 och för...

      Mikael: : Hej Ella,Antagningsstatistik för Dietistprogrammet (Uppsala universitet) visar följande siffror vad gäller antagning till vårterminen: till vårteminen 2020 räckte det med 19.70 i BI, direktgruppen och... Läs hela svaret
    • Kübra

      Ändå behörig till dietist när man läst sambeteende?

      Hej! Det är så här att jag valt sambeteende, och jag har som mål att bli dietist men frågan är om jag fortfarande kan bli behörig till dietistprogrammet efter gymnasiet trots att jag valt sambeteende och isåfall vilka kurser är det jag måste lägga till för att bli behörig till dietistprogrammet?

      Anna: : Hej Kübra, Särskild behörighet till Dietistprogrammet är för närvarande (maj 2018) - godkända betyg i Matematik 2 (a eller b eller c), Naturkunskap 2 och... Läs hela svaret
    • Kübra

      Läsa natur när man har svårt med matte?

      Jag är en tjej på 15 år som blir orolig för vad jag ska läsa på gymnasiet, mitt mål är då att bli dietist och jag tänkte då välja natur men vad jag har hört så har manrätt mycket matte i naturvetenskapsprogrammet och vilket jag oroar mig för eftersom jag har svårigheter med matte. Är det säkert...

      Milla : : Hej Kübra,roligt att du har ett mål - att bli dietist >>. För att bli dietist är det inte alls nödvändigt att läsa på naturvetenskapsprogrammet, utan det går bra... Läs hela svaret
    • Anonym

      Vilka skolor erbjuder Dietistprogrammet?

      Hej! Vilka skolor erbjuder Dietistprogrammet och i vilka städer ligger dessa? Vad krävs för behörighet för dietistprogrammet? Är det samma behörighet som för sjuksköterskeprogrammet och om inte vilken behörighet krävs för sjuksköterskeprogrammet?

      Anna: : Hej, Dietist - kräver i dagens läge, för Särskild behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller... Läs hela svaret
    • Evilina

      Dietist vs nutritionist?

      Vad är skillnaden mellan dietist och nutritionist? Har försökt att googla svaret men förstår inte skillnaden. Hur skiljer utbildningarna (ämnen och intagnings kriterierna) arbetsmarknaden och yrken man kan välja efter man är utbildad? Tack!

      Julia: : Hej Evilina,i Sverige är det så att Dietist är ett av de Reglerade yrken (Legitimation>>> krävs). Och Nutritionist är inte ett reglerat yrke, därför är det egentligen upp till en... Läs hela svaret
    • Loulia

      Hur kan jag höja mina poäng och söka till dietistprogrammet?

      Hej! Jag har utländsk gymnasieutblidning med betygsvärde 16.60 och sedan fick jag merit poäng 1,75. Då blir mina poäng 18,35. Sedan pluggade Sva 1,2,3 och eng. 5. Så kunde höja mina poäng så lite till att bli 18,45. Och nu pluggar eng. 6. Men vill gärna söka till dietistprogrammet, men...

      Mikael: : Hej Loulia, du nämner i din fråga inte ngt. om Högskoleprovet. Du kanske redan gjorde högskoleprovet, men även i så fall kan du göra högskoleprovet... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga