Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32079 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'bygg' (16 st.)
-
Jag vill söka till en Träarbetare/Snickar utbildning på VUX Hjälp !?
Hej ! Jag vill söka till en Träarbetare/Snickar utbildning på VUX. Problemet är att min kommun är nekat mig flera gånger då jag sökt vux utbildningar trots att jag staterat legitima skäl för studierna. Då man enligt lag (https://lagen.nu/ds/2015:60#sid5-img ) ska få rätt till utbildning om...
Hej Jonathan,från 1 juli 2021 ändras prioriteringsgrunderna på komvux och det blir i stället för de som har kortast tidigare utbildning, De som hat Störst... Läs hela svaret -
Byta linje från ekonomi till bygg?
Hej, jag går första året på ekonomi och nu i december har jag kommit fram till att jag ska byta till bygg. Det gick tyvärr ej byta nu direkt utan jag måste vänta till nästa år för o få byta, dvs i augusti och kommer få...
Hej Rico,en viktigt del i din fråga är om du är intresserad av att ha Studiehjälp (studiebidrag) från CSN nästa läsår. Saken är den att gymnasieelever har rätt till... Läs hela svaret -
Hur fungerar det med vidare utbildning efter 3år på byggingenjör?
Hej! Jag undrar om det går att studera vidare efter 3års utbildning som byggingenjör (högskoleingenjör)? Vilka områden kan man då specialisera sig inom? för jag har sökt runt lite och finner inte mitt svar
Utbildningsutbud förändras. Ingen kan vara säker på vilka utb som blir sökbara om tre år. Men samråd gärna med studievägledare på de institutioner där relevanta utb ges. -
Byta från VVS & Fastighet till Bygg & Anläggning efter årskurs 1?
Hej, jag har nästan gått klart mitt första år på VVS & Fastighetsprogrammet på min skola och är osäker om det är rätt linje för mig. Har redan gått om ett år på IM innan så är inte sugen på att...
Hej Carl,Jag håller med info i Jelenas kommentar: gör ansökan via gymnasieantagningen helst senast sista dagen i omvalsperioden. för att hoppas på att ngn rektor tar in... Läs hela svaret -
Lite frågor angående Universitetsbehörighet?
Hej kära fragasyv! Var ett tag sen man var här, hoppas allt är bra! Det är så att jag gick ett bygg program och läste till engelska 6 och svenska 2 och 3 med godkända betyg! Jag är sugen på att läsa byggingenjör på LIU universitet...
Hej Marcus!Antagningsstatistik för Tekniskt-naturvetenskapligt basår i Norrköping (Linköpings universitet) från antagning till höstterminen 2019 visar följande:... Läs hela svaret -
vad är skillnaden mellan byggingenjör utbildning och byggtekniker?
Hej, om jag vill jobba i framtiden med att bygga vilken är bäst alternativ och vad är skillnaden mellan de två
Hejsan,du skriver att "om jag vill jobba i framtiden med att bygga", vilken är ... bäst utbildning? :)Det finns extremt många yrken inom "bygg- & anläggning"... t.ex... Läs hela svaret -
Vilken utbildning?
Hej! Jag har tillägnat lite tid åt att sammanställa lite av mina intressen när det kommer till arbetsuppgifter, och en framtida drömarbetsplats. Detta, för att kunna komma fram till vad jag borde läsa till på universitet, och arbeta med i framtiden....
Hej Abbas; Civilingenjörer är verksamma inom många olika branscher; Några... Läs hela svaret -
utbildning inom byggbranschen?
vill plugga på yrkeshögskola inom byggbranschen i framtiden. men innan dess skulle jag vilja få lite mer grundläggande kunskaper inom området. finns det någon kurs eller utbildning man kan gå inom bygg/anläggning på tllexempel komvux?
Hej Olivia,det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du måste fråga. På gymnasial nivå läser man i komvux i "sin kommun" - alltså där man är Folkbokförd. -
Om att bli besiktningsman för hus och fastigheter?
Hej jag undrar om man kan inom yrkeshögskola utbilda sig till besiktningsman för hus och fastigheter? mvh Janne
Hej Janne!Rekommenderad utbildning för att kunna jobba som Besiktningsman är högskole- eller civilingenjör inom bygg, det vill säga det är utbildningar på... Läs hela svaret -
Skillnad mellan högskoleingejör och civilingenjör?
Hej! Jag har bestämt mig för att plugga vidare och har spanat in program till högskoleingejör och civilingejör, dessa är byggingejörsprogrammet (180hp) och samhällsbyggnad (300hp). Min fråga är om det finns fler skillnader på programmet...
Hej Melissa,då det finns så otroligt många olika ingenjörs-utbildningar - bl a inom yrkeshögskolan, dvs inte endast inom högskola/universitet - blir det mycket svårt... Läs hela svaret -
Vad borde jag bli?
Hej! Jag är intresserad av bygg och anläggning. Det jag är speciellt ute efter en chefsroll inom bygg som är med och planerar och delar ut uppgifter men även gör fysiskt arbete. Jag är en bra ledare och gillar problemlösning. Det jag har sett tidigare...
Hej Mattias; som du beskriver dina förmågor, önskemål och planer för framtiden - låter det som att du vill Platschef eller Arbetsledare inom bygg. Se gärna yrkspresentationen... Läs hela svaret -
jobba inom bygg?
Hej jag går mitt sista år i ekonomiprogrammet och mitt plan har varit att plugga vidare men nu så har jag blivit intresserad av bygg och min fråga är kan jag jobba inom bygg fastän jag går i ekonomiprogrammet? kan man ta nån slags utbildning så att man får kunskap och färdigheter inom...
Hej Magnus, det finns väldigt många oiika yrken inom "bygg"; även bygglovshandläggare>>> och arkitekt>> är ju också "yrken inom bygg". Och det är krävs givetvis väldigt... Läs hela svaret -
Jobb efter skolan?
Hej, jag går på bygg men jag har inga planer att bli snickare, målare eller något sånt. Så jag undrar vilka jobb kan man få om man går bygg som snickare och vad kan man bli om man pluggar vidare?
Hej Jakob, direkt efter gymnasiet, oavsett vad man Iäste på gymnasiet kan man få jobb inom ett ganska stort antaI yrken - se Gymnasiekompetensyrken >> på www.framtid.se De mer "bygg- snickar-specifika" jobb... Läs hela svaret -
Räknar man hela tiden med att räkna som byggingenjör?
Hej! Hur många procent jobbar man med att räkna på jobbet som byggingenjör?
Hej Moa, om du kikar på yrkespresentationen här>>> ser du att det är på många olika arbetsplatser och med diverse olika uppgifter som byggingenjörer arbetar.... Läs hela svaret -
Revisor med filosofie kandidat?
Hej! Jag har tittat lite närmre på en utbildning inom bygg- och fastighetsekonomi vilket efter 3 år leder till en kandidatexamen inom filosofie. Min vision är att kunna bli auktoriserad revisor med stora kunskaper inom bygg och fastighetsaffärer. Då är min följande fråga: Vilka kurser behöver...
Det är Revidorsnämnd som beslutar i frågan om auktorisation. Länk till deras hemsida finns i yrkesbeskrivningen revisor>> eftersom det är Revidorsnämnd som bestämmer , är det bäst att fråga dem direkt.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga