Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31997 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'yrkeshögskolan' (350 st.)
-
hjälp med behörighet?
hej, vad för utbildning är jag behörig till efter samhällprogrammet med godkänt matte 1c betyg samt har betyg i allt annat?
Hej,på SA läser eleverna b-spår i matematik; kurserna matematik 1b och 2b är obligatoriska. Men du kanske bytte program och på ditt "gamla" program läst matematik 1c; Matte 1c får... Läs hela svaret -
Prioriterar jobben gymnasieutbildningar?
Hej! Jag går just nu på samhällsvetenskapliga programmet och börjar fundera om jag vill arbeta med något tekniskt istället. Jag funderar på ta ett tekniskt basår och sedan plugga till någon sorts ingenjör. Jag undrar då om jobben...
Hejsan,om du kommer söka jobb efter en Eftergymnasial utbildning (på högskola-universitet eller på en yrkeshögskola) då tittar arbetsgivare nästan endast på det... Läs hela svaret -
Ekonomutbildningen????
Vart finns det att studera ekonomutbildningen i Stockholm eller i Stockholms kommuner och orter, jag vill bli marknadsförare, affärsutvecklare och kanske i framtiden entreprenör. Finns det möjlighet också i dessa universitet eller högskolor i Stockholm till...
Hej,yrken Marknadsförare, Affärsutvecklare och Entreprenör är i Sverige icke-reglerade. De som anställer bestämmer fritt med vilken utbildning de anställer. Detta gör det jättesvårt att... Läs hela svaret -
spel utveckling eller mjukvaro programmering?
jag har hört att anställare föredrar en standard utbildning men spelar det någon roll om de båda leder till samma examen? det om att mjukvaro utbildningen föredras kommer från källor utanför sverige så jag tyckte jag ska fråga...
Hej,de olika arbetsgivare (de som anställer) kan tänka väldigt olika. Och yrken inom "mjukvara" och spelutveckling är i Sverige icke-reglerade. Att ett yrke är icke-reglerat... Läs hela svaret -
Finns det någon löneutbildning?
Hej! Jag undrar om det finns någon löneutbildning helst i örebro eller helt på distans utan träff? Alternativt distans med få träffar eller i närhet till Örebro?
Hej,distansutbildningar inom yrkeshögskola innehåller nästan alltid några träffar på skolan under varje termin. Exakt hur många träffar som utbildningen innehåller får... Läs hela svaret -
Reservplats 43… finns det chand att komma in?
Hej, Jag kom in på plats 43 som reserv i jensen Yrkeshögskola, Systemutvecklare inriktning säkerhet, Malmö. Finns det någon chans för mig eller är det kört?
Hej,Yrkeshögskoleutbildning som du står i RESERV till, nämligen den här utbildningen: Jensen-yrkeshogskola/systemutvecklare-inriktning-sakerhet-jensen-malmö har 30 studieplatser.... Läs hela svaret -
Kommer jag in på reserv?
Jag har sökt följande utbildningar samt vilken reservplats: https://www.fei.se/utbildning/forsakringsradgivare-skadereglerare-riskbedomare-400-yhp/ plats 171 https://www.fei.se/utbildning/kvalificerad-inkopare-400-yhp/ plats 281...
Hej,antal platser på yrkeshögskoleutbildningar brukar ligga mellan 24 till 35 platser (på se flesta utbildningar). Även med överintag (t.ex kan 40 personer antas även om det finns egentligen 35 platser)... Läs hela svaret -
om univeritet?????????????
Hej Hej Det är min sista år i gymnasiet, så jag undrar om jag kan söka och anmäla från nu i universitet för att se om jag kan komma in eller inte. Är det okej att göra så eller det går inte?
Hej!om du vill börja läsa på universitetet till hösten kan du söka utbildningar på www.antagning.se men det är nu väldigt kort om tid. Idag, den 17 april 2023 är sista dagen i... Läs hela svaret -
Vilken utbildning ska jag välja?
Hej, Jag är legitimerad förskollärare sen några år tillbaka men börjar nu fundera på att karriärsbyte. Jag pendlar mellan att stanna kvar inom skolans värld och utbilda mig vidare till specialpedagog eller byta helt. Jag har tankarna åt...
Hej,jag förstår varför du har svårt att hitta konkret information om vägen till de yrken som du nämner i din fråga: administratör, HR-administratör eller... Läs hela svaret -
Hög jobbkonkurrens vilken utbildning är bäst?
Jag vill jobba inom marknadsföring och reklam. Jag vill va med i den kreativa processen och skapandet. Vad jag förstått är bra yrken för mig, marknadskoordinator, copywriter, art director och Digital marketing manager. Men har inte sökt någon utblidning än för det finns så många vägar att gå och...
Hej Ellinor,en mycket svår fråga att svara på. Jag vill börja med att påminna om att bara för att man söker till en utbildning, betyder inte att man 100% kommer in. Det... Läs hela svaret -
Utbildning för Dataanaytiker?
Vilken utbildning eller examen bör man ha för att bli Dataanalytiker/webbanalytiker på YH/universitet, det finns olika alternativ skulle jag tro, isåfall vilka?
Hej! Jag antar att du redan har kikat på https://www.framtid.se/yrke/webbanalytiker och läste att passande utbildningar kan finnas inom olika skolformer bl.a inom Yrkeshögskola Yrket/yrken som du... Läs hela svaret -
Ha fysik 1a som utökad kurs?
Jag fick veta av min studievägledare att man kan ha fysik 1a som utökad kurs (markeras med U), då innebär det att den inte räknas med i examensbeviset och påverkar mitt meritvärde, dvs summan av mitt jämförelsetal och meritpoäng. Jag hade...
Hej Danne,det som jag direkt tänker på när du nämner fysik1a som en kurs för särskild behörighet är yrket Receptarie och yrket BMA, där högskoleutbildningar brukar för... Läs hela svaret -
Vilken är den största möjligheten att komma in i det där programmet?
man måste ha genom alla betyg Från gymnasiet betyg a om du ska söka till läkarprogrammet? om du inte har det men om man gör högskoleprov för att öka sina chanser att läsa på högskola eller universitet eftersom man inte har betyg A. kan man söka till universitetet efter det.
Hej Mehari!Du ställer en fråga om att söka till läkarprogrammet. Det krävs både grundläggande och särskild behörighet. Särskild... Läs hela svaret -
Plugga yrkeshögskola först och sedan mot en kandidatexamen?
Hejsan! jag har fått ett intresse för dator och data generellt och min fråga är skulle jag kunna läsa igenom datorer på en yrkeshögskola för att sedan lägga på mer tid mot en kandidatexamen? (spelar ingen roll om det är här i Sverige eller utomlands)
Hej Jwan,som regel kan man inte bygga på sin yrkeshögskoleutbildning med högskolekurser och ta ut kandidatexamen. Men det kan finnas undantag. I Sverige känner vi inte till... Läs hela svaret -
vad är det jag ska välja efter studenten?
Hej jag tar studenten om några månader, och går i teknikprogrammet. De förra 3 år så har jag inte varit en duktig elev och har inte pluggat så mycket därför påverka det mina betyg. Jag har f i fysik 1 bara. Jag vill plugga vidare till...
Hej Tala!om du vill ha en chans att komma in på tandläkarprogrammet i Sverige, så behöver du bli Behörig. Du måste ha grundläggande men även särskild behörighet.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga