Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'omtenta' (20 st.)
-
Hur länge kan man vara i samma universitet innan man måste byta?
Jag undrar hur många år man kan vara i samma universitet, jag går nu det första året i universitetet och har inte kunnat klara av en enda tenta men uppgifter och labbar är avklarade. Kommer jag bli tvungen att söka om hela kursen eller bara omregistrera...
Hej,tanken är att man ska klara de kurserna som man läser, även om man inte tar studiemedel (från CSN). Inom ett program bygger kurserna "på varandra" (inte... Läs hela svaret -
Vad kan jag göra?
Jag har läst NEKA12 men har svårt med en av delkurserna. Jag undrar om jag kuggar min omtenta måste jag läsa om alla delkurser eller räcker det att jag gör någon tenta för att klara den sista?
Hej,är det Nationalekonomi: Grundkurs, 30 högskolepoäng som du menar när du skriver NEKA12? Oavsett vilken kurs du menar, så kan inte en allmän SYV svara på din fråga. Du kan... Läs hela svaret -
Vad händer om man inte anmäler sig till ordinarie tentan?
Vad händer om man inte anmäler sig till ordinarie tentan och anmäler sig till omtentan istället? Kan universitetet tvinga dig att skriva tentan på det ordinarie tillfället?
Hej, kan tyvärr inte svara på den frågan. Fråga på din institution. Du kan också söka svar hos UHR, universitets- och högskolerådet eller hos... Läs hela svaret -
Kan man hoppa över ordinarie examinationstillfället?
Hej! Min institution har valt att schemalägga en tenta den 3 januari, och det känns påfrestande att behöva skriva den då för att den ligger så nära jul och nyår. Jag brukar åka utomlands för att träffa släkten då och...
Hej,jag kan tyvärr inte svara på frågan om du har rätt att hoppa över den ordinarie examinationstillfälle... Jobbar inte med de frågorna... Det är en fråga... Läs hela svaret -
Byte av av program?
Jag har läst ett program på ett universitet i ca 2 år och ska nu byta till ett annat universitet. Jag har sökt, blivit antagen och tackat ja. Jag har dock inte gjort ett avbrott från mitt tidigare lärosäte då jag har två omtentor jag vill...
Hej,du ställer en fråga som jag inte kan svara på. Din fråga handlar om administration ("formalia") - hur det sköts av olika lärosäten kan jag inte uppge för att jag jobbar inte med de... Läs hela svaret -
Fortsätta läsa på nästa termin med underkänt betyg på tidigare kurser?
Hej, jag pluggar på universitet och börjat hösten 2022. Det har varit ganska svårt och jag har några kurser underkänt. Jag undrar om det går att ändå plugga vidare på termin 3 som börjar nästa höst även med U betyg? Finns det möjlighet att göra omtenta under sommarlov också?
Hej M,du måste söka svar hos personal på den institutionen där ditt program ges. När omtentorna ligger bestämmer lärosätet/institutionen. Om... Läs hela svaret -
Oavslutad moment i avslutad kurs?
Hej! Jag går i teknisk basår i BTH i Karlskrona och jag läste precis fysik 1 jag har klarat alla tentor förutom en som jag missade för att jag var sjuk den dagen. Behöver jag nu ansöka om hela basåret eller ska jag bara registrera mig på just...
Hej Omar,om du var sjuk den dagen som tentan ägde rum bör du i så fall göra en omtenta. Fråga på din institution om när du kan göra en omtenta. En utbildningsadministratör på din institution bör kunna svara på den frågan. -
Hur ska jag göra?
Hej, det är så att jag hade en dålig upplevelse När det gäller min praktikplats på syv programmet. Kan det på verka till att bli vägledare? För min handledare sa till mig "om inte detta hade varit din första praktik så hade jag...
Hej Naomi!Jag råder dig prata med lärarna på SYV-programmet: säg till dem precis som det är, berätta vad som hände och var ärlig med vad du känner och tänker på.... Läs hela svaret -
Varför kan jag inte göra ett omprov?
Hej, Jag fick F betyg från min utredande text. Jag vill göra ett omprov, men mina lärare säger att de inte gör. Jag vill inte spendera min tid genom att ta en gång till samma kurs. Jag vet inte vad mina rättigheter är. Har jag rätt om att...
Hej Ebrar!Julia har i en kommentar till din fråga ställde frågor om vilken utbildning du läser? Det är viktigt att veta vilken utbildning du läser (vilken kurs eller vilket ämne och... Läs hela svaret -
Måste man skriva omtenta och CSN?
Om man får underkänt på en tenta, är man då tvungen att skriva omtentan? Och hur påverkar det att jag tagit CSN lån att jag fått underkänt på en tenta?
Hej Iheb!jag gissar på att din fråga gäller studier på högskola eller universitet (men är inte säker för att du skriver inte det i din fråga). Om din fråga... Läs hela svaret -
Omtenta Tredje tillfälle?
Hej! Jag läser en fysikkurs i teknisk basår i BTH. Jag hade en tentan och det kändes inte bra när jag gjorde det . Så jag tänker redan nu på en omtenta . BTH erbjuder två tillfällen för omtentan den första tillfället är i...
Hej Amjad,du måste ställa din fråga och få svar från den institutionen där du läser din utbildning. Reglerna kring omtentor bestäms i mångt och mycket lokalt, på plats,... Läs hela svaret -
Skriven på 2 utbildningar samtidigt?
Hej! Jag går på en 300 hp civilingenjörsprogram på KTH och har omtenta i en kurs nu i oktober. Jag har dock sökt mig till ett nytt 300 hp civilingenjörsprogram på KTH och ska byta. Om jag hoppar av FÖRSRA utbildningen kommer jag väl inte kunna...
Hej Anna!du beskrivet en ovanlig situation. Det är inte ofta sådana situationer uppstår, eller i alla fall har inte vi på FRåGA SYV erfarenhet av sådana situationer. Jag tycker du... Läs hela svaret -
kommer jag bli csn återbetalningsskyldig?
Hej, jag går en kurs filmvetenskap (30hp) som slutar om en vecka. Kursen är uppdelad i 4 delkurser samt obligatoriska seminarium. Jag har deltagit på alla seminarium och fått godkänt på alla tentor förutom en av dem, jag orkar inte göra omtenta...
Hej Lillian!beslut om studiemedel fattas av CSN, inte av FRåGA SYV.Men vi har viss erfarenhet av hur CSN bruka göra sina bedömningar. Det första jag vill säga är att så länge... Läs hela svaret -
Uppfyllda krav för CSN?
Hej, jag studerar heltid på högskola och undrar om jag uppfyllde kraven för att få CSN förra terminen. Av de 30 hp jag läste klarade jag 17 plus att jag fick godkänt på en omtenta som jag hade ordinarie tenta på terminen innan. Totalt blev det 24.5 hp med omtentan inräknad och om den räknas med...
Hej Moa, tyvärr kan inte vi på FRåGA SYV svara på din fråga. Du måste få svar från CSN. Det är en komplicerad situation du beskriver, och vi på FRåGA SYV fattar inte... Läs hela svaret -
Hp poäng, gå vidare?
Hej jag pluggar mitt första år på sthlm uni. Jag har haft 3 tentor hitils. Jag fick F på första, klara en annan och F på en till. Nu har jag omtenta på ena snart, vad händer om jag inte klarar den och då inte får ihop mina 15hp för...
Hej Sara,jag råder dig prata med studievägledare på den institutionen där du läser. Hoppas givetvis på att du klarar din omtenta. Men om inte - då måste du prata med personal på din... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga