Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'studiebidrag från CSN' (21 st.)
-
Hoppa av kurs för att läsa deltid, och dess inverkan på CSN?
Hej, Jag läser för tillfället två kurser, om 15 hp vardera, och nyttjar CSN bidrag för heltidsstudier. Jag har dock successivt insett att detta upplägg inte passar med min nuvarande livssituation, och att det vore bättre att fokusera på en kurs i...
Hej,frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN för att det är där beslut fattas och experter på de område jobbar.Som SYV och inte... Läs hela svaret -
Har man rätt till CSN om man läser två kurser à 7,5 hp på 25%?
Hej! Jag ska läsa två universitetskurser à 7,5 hp på 25 % studietakt. Har man därmed rätt till CSN för halvfart? Om så är fallet, gör det någon skillnad att en av kurserna är flexibel och därmed kan bli "klar"...
Hejsan,frågor om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar på CSN för att det är de som fattar beslut och är experter inom det område. Allmänt... Läs hela svaret -
Skillnad på bidrag naturvetenskapligt basår komvux eller högskola?
Blir det skillnad vilket bidrag man får om man läser naturvetenskapligt basår på en högskola såsom denna https://www.su.se/sok-kurser-och-program/b%C3%A50100-1.595937 jämfört med om man läser på komvux såsom den här?...
Hej,det är CSN som beslutar i frågor om studiemedel och studiehjälp, och oavsett vad någon annan säger, så kommer beslut från CSN gälla. Så,... Läs hela svaret -
Påverkar ålder studiebidrag/csn?
Jag har en vän som är född 2006 och har hoppat ner en årskurs när hon kom till landet. Jag är dessutom född 2010 och har hoppat upp 3 årskurser. Vi ska nu båda börja första ring (1an) i gymnasiet. Kommer detta påverka vårt...
Hej,"bidrag direkt till sig" får man när man blir myndig, alltså när man fyller 18 år. Frågorna om studiehjälp/studiebidrag och andra typer av ekonomisk studiestöd besvaras... Läs hela svaret -
En fråga angående pilotutbildningen?
Hej! Just nu går jag ettan i gymnasiet och har alltid tänkt på att bli pilot. Går i samhällsvetenskap och har läst om pilot yrket. Fick reda på att det kostar oerhört mycket vilket varierar mellan 400.000-1000000 kr. Har läst mycket och man kan ta lån men ibland räcker det inte tillräckligt...
hej Bella,du får bäst hjälp med att få svar på dina frågor om kostnader kring pilotutbildningar om du vänder dig till de som utbildar, till skolorna/utbildningsanordnare. Situationen... Läs hela svaret -
CSN trots underkänd kurs?
Hej! Jag undrar hur csn fungerar när man fått underkänd kurs men vill gå en kurs nästa termin också. Jag har förstått att jag inte behöver lämna tillbaka pengarna jag fått för denna första termin, men att jag inte kommer få csn nästa termin. Några klasskamrater sa att om man inte får csn hela...
Hej Asma,du skriver "få CSN"... CSN är en organisation, Centrala Studiestöds-nämnd. Du får antingen Studiemedel (som består av bidragsdel och lånedel) eller Studiehjälpen... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra?
Hej! Jag studerar för nuvarande mitt tredje år på min kandidat men saknar endast 3,5 hp för att kunna få studiemedel igen. I och med att jag påbörjat terminen är det jättesvårt att hålla uppe ekonomin samtidigt... väntar för nuvarande på omtenta-resultat men känner verkligen ingen garanti att...
Hej Lydia,FRåGA SYV fattar inte beslut i frågor om Studiemedel, det gör CSN. Vi vet att CSN gör sällan några undantag från reglerna. Det som kan funka för att gå igenom ett undantag... Läs hela svaret -
Vem på skolan vänder jag mig till angående CSN?
Vem på högskolan ska jag prata med om jag tror att poängsumman skolan har meddelat till CSN inte stämmer?
Hej E,vänd dig till utbildningsadministratören på din institution. Om hen anser att hen är fel person att vända sig till med den frågan, kommer hen i så fall hänvisa dig rätt. -
Möjlighet för studiebidrag?
Hej! Jag kommer att köpa en distansutbildning från utomlands med mina egna pengar. Min fråga är har en möjlighet att få studiebidrag? Jag tänkte flytta hemifrån och plugga. Så tänkte om jag kunde få studiebidrag för hyran och mat.
Hej Jwan,läs information på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utland och om du inte hittar svar på din fråga där på webbplatsen som berättar om reglerna kring studiemedel för... Läs hela svaret -
Vad händer om man fick F betyg i kurs CSN?
Hej! Jag har en fråga kring om CSN bidrag. Om man fick F betyg i kurs och den här kursen är inte behörighet till universitetet eller obligatoriska ämnen gymnasiet. Vad kommer att hända? Kommer man att lämna tillbaka pengarna? Får man bidrag pengar om...
Hej Leen,om en elev läser på gymnasiet (på en gymnasieskola som också kallas för "ungdomsgymnasiet" och får studiemedel vilket eleven har rätt till från... Läs hela svaret -
Uppfyllda krav för CSN?
Hej, jag studerar heltid på högskola och undrar om jag uppfyllde kraven för att få CSN förra terminen. Av de 30 hp jag läste klarade jag 17 plus att jag fick godkänt på en omtenta som jag hade ordinarie tenta på terminen innan. Totalt blev det 24.5 hp med omtentan inräknad och om den räknas med...
Hej Moa, tyvärr kan inte vi på FRåGA SYV svara på din fråga. Du måste få svar från CSN. Det är en komplicerad situation du beskriver, och vi på FRåGA SYV fattar inte... Läs hela svaret -
CSN under hela terminen när man bara studerar under andra läsperioden?
Hej! Jag läser på universitet och har CSN fram till vecka 51 (alltså mindre än hela läsperioden). Jag är registrerad för kurser på 15+ HP över hela terminen. Tyvärr har jag inte haft tid att plugga första halvan av terminen och...
Hej Gabriel,FRåGA SYV fattar inte beslut om studiemedel. Det gör CSN.Vad vi på FRåGA SYV fick veta av CSN är att de går på det som din skola... Läs hela svaret -
Vad krävs för att läsa design på Göteborgs universitet?
Jag går andra året nu på gymnasiet och jag läser matte 2b, men jag har svårt för matte så jag undrar om jag måste läsa den kursen för att komma in på det? Vilka utblindningar kan jag läsa om jag väljer att inte...
Hej Alice, Om du menar komma in på den här lilla kursen gu.se/studera/hitta-utbildning/design så krävs inte särskild behörighet, utan endast grundläggande:... Läs hela svaret -
Studera på grundnivå med CSN efter 40 veckor?
Hej! Jag undrar vad som gäller för studenter med utländsk gymnasieutbildning som vill komplettera i Sverige för att bli behörig för universitetsstudier här i Sverige? Jag har studerat 40 veckor svenska på grundnivå och sedan svenska som andraspråk 1-3. Men nu när jag ska komplettera min...
Hej!Det är en fråga du måste ta med CSN. och CSN agerar utifrån de fastställda regler. Be om att CSN gör ett undantag, förklara som du gör här och nu.En... Läs hela svaret -
Räknas mina betyg från ettan om jag går om?
Hej! Jag har snart gått ut ettan på gymnasiet och då jag varken trivs med linjen eller skolan har jag valt att jag ska gå om ettan. Men nu är det så att jag fått A i två kurser som jag även kommer läsa på den nya linjen och undrar...
Hej Anna, om man ha flera betyg i samma kurs, är det - det högre betyget som gäller. Alltså, om det skulle bli så att läser samma kurser nästa år och får lägre... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga