Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'korr-on-line' (30 st.)
-
Kan man läsa upp gymnasiet digitalt som 16-åring?
Hejsan! Har en 16-årig tjej som saknar gymnasiebehörighet. IM funkade inte. Hon har kommit in på en skola för hemmasittare men där går inte o läsa ngt digitalt el få hemjobb. Hon är nu så sjuk att hon inte kan/får ta sig till skolan...
Hej,det finns distansgymnasiet som heter Korrespondensgymnasiet: vänligen se information om den skolan på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - men den skolan erbjuder... Läs hela svaret -
Kan inte bestämma mig vad jag ska gå för gymnasielinje?
Hej! Jag går första året i gymnasiet nu, har precis börjat. Jag började gå ekonomiprogrammet på ett gymnasium som är svårt att komma in på men tyckte inte det kändes bra, hade ångest och stress om dagarna och särskilt...
Hejsan,det är ganska stort "hopp" från grundskola till gymnasiet, mycket som blir annorlunda. Och speciellt om en elev gick hela sin grundskola på en och samma skola med... Läs hela svaret -
Är det möjligt med distans eller online skola på gymnasiet?
Hej! Jag har varit utsatt för mobbning i min förra skola men nu har jag precis börjat första året på gymnasiet. Däremot mår jag bara dåligt och gråtfärdig av tanken att gå till skolan och vara där, detta beror inte...
Hej,i din fråga nämner du Korrespondensgymnasiet - har du tittat närmare på den skola? Du kan söka dit. Dock kan jag inte garantera att du blir antagen. Titta gärna... Läs hela svaret -
går i gymnasiet men vill höja mina grundskolebetyg, Går det?
Hej! Jag går just nu 1an på gymnasiet men vill börja på distans gymnasiet korrespondens. De baserar vilka som kommer in på merit och när jag gick i grundskolan hade jag inte alls bra merit. Är det möjligt att göra prövning på en...
Hej Lara!Vad gäller söka till Korrespondensgymnasiet, så undrar jag om du har uppmärksammat en ändring i skollagen som trädde i kraft sommaren 2021 och med den... Läs hela svaret -
Flytta utomlands men fortsätta med svensk studie?
Jag ska här och nu den 30 Juni flytta till London vilket betyder att jag inte längre kan gå kvar på min gymnasieskola här i Sverige. Då jag helst inte vill gå om mitt första år i gymnasiet tänkte jag fortsätta med den svenska...
Hej Kira,om du uppfyller kraven för gymnasieexamen, får du ut Examensbevis. Att man läst på distans gör inte examensbeviset "mindre värt" utan det ger samma... Läs hela svaret -
Antagning till Korrespondensgymnasiet?
Hej! Jag vill byta från mitt nuvarande gymnasium till Korrespondensgymnasiet, ett distansgymnasium. Jag är medveten att jag måste ha specifika skäl för att ansöka, det kan jag fixa hos kuratorn. 1. Ska jag ansöka via Stockholms gymnasieantagning eller en...
Hej Nabila,du har rätt i att info om hur man gör ansökan finns på Korr-on-linesgymnasiets egen webbplats, nämligen här. Det är bra att du får hjälp av kuratorn, och du kan... Läs hela svaret -
Vad händer om jag flyttar till USA de två sista åren i gymnasiet?
Hej SYV Min pappa har fått ett jobberbjudande i USA, att jobba där i två år för att sedan flytta tillbaks, men jag vet inte om jag vill åka eller inte pga att jag inte vet så mycket om skolan där och hur det blir när jag då flyttar...
Hej Fanny,kika på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - presentation av distans-gymnasiet. Alla elever i Sverige får söka utbildningar där.Speciellt... Läs hela svaret -
Är natur ett bra val om jag vill bli en ingenjör?
Jag bor utomlands och har gått på hermods distansgymnasium det här året med tekniklinje. Det har varit svårt och jag funderar på om jag skulle byta till Korrespondens gymnasiet där de har mer traditionella lektioner vilket jag tror skulle passa mig...
Hej,du får gärna jämföra programplaner för Teknik_och för Naturvet.programmet. På NA läser man Biologi; på Inriktningen Naturvetenskap är även... Läs hela svaret -
Gymnasiestudier på distans med engelska som undervisningsspråk?
Hej Min dotter har gått största delen av sin grundskoleutbildning utomlands med engelska som undervisningsspråk inom IB-programmet. Hon har behörighet till svenskt gymnasium men har nu försökt ett antal gånger att studera på svenska på...
Hej Lena,distansstudier på gymnasial nivå för ungdomar erbjuds i Sverige på Korr-on-line, men så vitt jag vet är undervisningsspråk - svenska.Som du vet... Läs hela svaret -
Plugga distans?
Hej! Jag går ettan på gymnasiet och trivs inte, är allmänt trött och mår väldigt dåligt av att gå till skolan. Jag vill studera distans i tvåan på Korrespondens Gymnasium och undrar om det är svårt att komma in och...
Hej Nomin,du förlorar inget på att göra Ansökan till Korr-on-line, sedan - även om du kommer in - kan du ändå välja att stanna på din nuvarande skola (din gymn.skola får skriva av dig... Läs hela svaret -
Byta linje efter en termin?
Hej! Jag har gått på ekonomiprogrammet nu i en termin och vill byta till samhälle. Jag har redan kontaktat rektorn över samhälle, men hon säger nej för att det är "för mycket" att ta igen. Jag har pratat med folk som går i...
Hej,tyvärr är det så att endast Grundskola är obligatorisk och gymnasiet är frivilligt; alltså det inte är så att alla går på gymnasiet. I Sverige får man jobba... Läs hela svaret -
Plugga på distans snarast!?
Hej! Jag undrar hur det går till, och om det är möjligt, att plugga distansunder andra eller tredje året i gymnasiet. Jag går nu i tvåan och vill helst ta distansen under vårterminen nu i tvåan men annars i trean. Hur går det till? Kan man...
Hej Vendela; det är Korrespondensgymnasiet som man kan söka distansstudier hos; och i skolans utbud finns EK/Juridik. Enligt info på korr.se/ansökan var sista dag att ansöka till vårterminen 2020 -... Läs hela svaret -
Byta skola i 2:an?
Hej, Jag undrar över hur det fungerar om man har läst några terminer på Korrespondensgymnasiet (med start i januari inte augusti) och man under tidens gång vill byta till en fysisk skola. Säg att du läst 1.5 läsår och går i 2:an. Kan du...
Ja, antagningen till "ettan" blir, enligt min mening enklare.Samråd annars med personal på Korrespondensgymnasiet och med den fysiska gymnasieskolan dit eleven vill byta till sen... det är en ovanlig... Läs hela svaret -
Läsa på 2 gymnasieskolor?
Hej och tack för svar! Behöver jag endast läsa kemi,fysik,biologi 2 och får även kompetens för kurserna 1, jag har nämligen bara läst naturvetenskap 1 och inte kemi,fysik,biologi 1. För att bli behörig till läkarprogrammet måste...
Hej Hanna!Du får gärna läsa HELA MITT SVAR på http://staging.fragasyv.se/fragor/laes-till-kurser-innan-studenten Distansstudier för gymnasieelever erbjuds (på prov, enligt beslut från... Läs hela svaret -
Kommer jag komma in med mitt poäng i Natur?
Hej, jag går första veckan i ettan i gymnasiet och jag könne rpå mig att jag inte kommer klara av detta pågrund av min socialfobi och stress. Därför vill jag gärna kunna gå distans på korr gymnasiet och har funderat på de...
Hej Sandra;det är jättetråkigt att du har socialfobi och stress, som du skriver i din fråga... Jag tänker på att det kanske finns behandlingar, t.ex samtalsterapi och/eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga