Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'ib' (236 st.)

    • Neledam

      Hur gör jag för att få särskild behörighet efter IB?

      Jag har förstått att man inte kan läsa på komvux för att få högre meritpoäng när man gått IB. Men gäller det även för att få särskild behörighet? Jag har sökt utbildningar som kräver matematik 3c...

      Milla : : Hejsan,du skriver tyvärr inte vilket år du fick IB-diploma? Reglerna har ändrats och det är viktigt att veta vilket år du fick IB-diploma.Se information... Läs hela svaret
    • Elizabeth

      Frånvaro, borde man oroa sig?

      Hej SYV! Vad är max procent för frånvaro för att kunna få sitt IB diplom? CSN avdras när frånvaron är över 15%, men kan man fortfarande få sitt diplom även som frånvaron är över 15%? Och gäller det för hela...

      Milla : : Hej,INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA (IB) är ett Internationellt gymnasieprogram, ej svenskt program. Det är därför inte svenska regler som gäller ang.uppfylla kraven för Diplom från IB. Vi... Läs hela svaret
    • Elizabeth

      Tisus, andra alternativ?

      Hej SYV! Jag går mitt tredje år på IB programmet och har ingen svenskkurs, därför kommer jag stt göra Tisus prov för att få behörighet till svenska universitet. Jag har gjort tisus förut men fått underkänt på läsförståelsen två gånger, och har min sista ”chans” i maj då jag tänker söka...

      Milla : : Hej,Ditt IB-diplom påverkas inte av att du får resultat från TiSUS eller betyget i en svensk kurs Svenska som andraspråk 3. Tips nr.1! fråga på din gymnasieskola om du skulle kunna göra... Läs hela svaret
    • Filippa123

      Kan jag välja vilka kurser som ger extra merit?

      Hej, jag heter Filippa och jag tog examen från IB programmet 2021. Nu har jag funderat på att kanske hösten 2024 börja plugga till läkare. Men då behöver jag fixa till så jag får lite mer extra merit och fixa med min behörighet. Har dock en fråga. När jag gick åk 1 så gick jag spanska 3 och fick...

      Milla : : Hej,du  har tyvärr inte rätt att "ta bort" betygen eller välja hur dina betyg ska bedömas av Antagning.se men där görs bedömningar som blir till din... Läs hela svaret
    • elev

      IB ämnen till högskola?

      Jag vill plugga IB och undrar hur det går när man söker till högskolan, angående vilka ämnen man läser. Under IB läser man ju bara 6 ämnen, så hur kan man då komma in på t.ex handels i Stockholm där de kräver "matematik 3b eller 3c, svenska 3, historia 1b, samhällskunskap 1b, engelska 6 och...

      Milla : : Hej! Läs gärna det som Universitets- och högskolerådets webbplats Antagning.se uppger... Läs hela svaret
    • elev

      När bör jag byta till Stockholm International School?

      Hej! Ska börja 9:an till våren och har en fråga egentligen. Jag vill gärna plugga IB på Stockholm International School, men jag undrar vad den bästa tiden är för ett sådant val. Jag kan börja nu till våren och då få en...

      Milla : : Hejsan,du skriver om att du vill plugga på SIS, stockholm-international-school... Och vill man senare plugga utomlands, t.ex på Cambridge, så är det en klar fördel att ha... Läs hela svaret
    • Sarah^

      Påverkar betyget i historia SL betyget i historia 1b?

      Hej! Jag går på ib programmet, och har en liten fundering kring historiebetyget. Jag har läst kursen historia 1b, och fick B i betyg(satsade A). Nästa termin börjar jag diploma program, Jag har valt History SL( som enligt Antagning.se motsvarar kursen historia 2)....

      Milla : : Hej,satta betyg gäller tillsvidare. Som reglerna ser ut nu (juni 2023)*** så kan man inte förbättra/höja sitt betyg i en lägre kurs genom att få högre betyg i en... Läs hela svaret
    • AA01

      Omvandla 9ans IB betyg (MYP programmet) till svenska betygsskalan?

      Hallå, Har svårt att hitta källor till att konvertera IB betyg från högstadiet (9an) till svenska motsvarande. Pluggat IB högstadiet, heter MYP och vi betygsätts på en skala 1-7, total max 56 poäng. Vill veta hur jag konverterar dessa svenska...

      Milla : : Hej,jag råder dig vända dig till gymnasieantagningskansliet. Finns ett antal kanslier - kontakta den som du "hör till". Sök på kommunnamn på webbsidan: antagningskanslier.skr.se
    • billie

      kan man ta igen kurser efter att ha pluggat utomlands?

      Hej syv! Jag studerar IB programmet utomlands (Engleska,Spanska,Matematik, Konst, Psykologi, och Kemi) och vill komma tillbaka till Sverige för att studera arkitektur på universitet. För att göra detta skulle jag behöva: Grundläggande behörighet samt...

      Milla : : Hej,det finns flera olika scenario:- om du får ut Diplom från IB-programmet utomlands, så kommer den utbildningen med stor sannolikhet bli bedömd ha gett dig grundläggande... Läs hela svaret
    • Silvia

      Kan jag fortfarande ansöka till IB om de nekade mig i preliminära?

      Hej! Jag har en fråga angående en situation jag är i nu om gymnasieval. Jag har tagit IB som mitt förstahandsval men jag kom tyvärr inte in på IB i mitt preliminära resultat. Kan jag fortfarande ha kvar IB som förstahandsval i hopp om att dom kanske...

      Milla : : Hej,när betygen från vårterminen i åk 9 i grundskolan kommer bli kända och eleverna får sina slutbetyg, kommer antagning göras om helt och... Läs hela svaret
    • Oscar enkvist

      Hur fungerar extramerit och ib?

      Hej! Jag undrar lite kring den svenska universitetsantagningen. Först och främst så vet jag hur man omvandlar internationella betyg från IB till svenska gymnasiebetyg för att söka in till universitetet, men jag såg inget om de extra 2,5 meriten man kan...

      Milla : : Hej,vänligen ta del av informationen på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/meritpoang
    • Oscar enkvist

      Natut eller IB för studier utomlans?

      Hej! Jag går nu i 8:an och har ett mål på att komma in på Oxford eller Cambridge, men även universitet som MIT och där plugga Computer Science. Däremot så föredrar jag att studera i Storbrittanien givet att det är närmare och att man endast behöver studera i 4 år för sina masters, medans man...

      Milla : : Hej,du har ännu mycket gott om tid att bestämma dig angående ditt gymnasieval. Men jag kan svara vad jag tycker blir mer fördelaktigt för dig (redan nu). Om din plan är att läsa... Läs hela svaret
    • Oscar enkvist

      IB eller Natur-natur för matte?

      Hej! Jag går just nu i åk 8 och har börjat tänka på gymnasievalet. Jag har klarat av all matematik i grundskolan och har kommit fram till 3c i gymnasiematten själv. Jag har hört att man på natur har rätt att "tänta av" kurser,...

      Milla : : Hejsan,det finns inte några rättigheter för gymnasieelever att tenta av kurserna som ingår i deras utbildning, på förhand. Men vissa grundskolor erbjuder (tyvärr, kan man säga) att... Läs hela svaret
    • IB20 Elev

      Tekniskt Basår Chalmers utan Svenska?

      Hej! Jag vill gärna plugga tekniskt basår på Chalmers inför hösten 2023, jag har bra betyg och har matte och engelska osv. för att komma in på tekniskt basår. Däremot har jag inte Svenska 3 behörighet pga att jag gått IB och...

      Milla : : Hej, tyvärr så tror jag inte du kan bli antagen. Om du ansöker får du svar obehörig. Godkänt betyg i svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) eller godkänt resultat i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga