Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31893 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'undervisningsspråk' (40 st.)
-
Spelar det någon roll vilken språk man pluggar på under gymnasium?
Vill plugga universitet utomlands, gärna england. skulle det påverka om jag har haft gymnasium p svenska? eller tvärtom, om jag har pluggat gymnasium i engelska, skulle det göra svårt att ansöka universitet här i sverige?
Hej!Det finns många exempel på personer som går gymnasial utbildning i ett land "på ett språk" och läser sedan på universitetet i ett annat... Läs hela svaret -
Ska jag plugga gymnasie i engelska?
Ska jag plugga hela programmet på engelska eller kommer det göra svårt att komma in i universitet? spelar det nån roll? tackk
Hej,om du vill komma in på universitet i Sverige, tänk på att de flesta utbildningar på universitet i Sverige har undervisningsspråk Svenska (inte engelska eller ngt annat språk) och du... Läs hela svaret -
kan man åka på utbytesår i nian?
Hej, jag hade hoppats på att åka på utbytesår nästa år, men sen kom jag på att jag ska börja i nian och det kan vara ganska viktigt med betyg och så därifrån, men jag undrar ändå om det går att åka på...
Hejsan,om du vill undvika "förlora" ett år och kunna påbörja gymnasiestudier i Sverige hösten 2025, behöver du bli behörig till gymnasiala (svenska) utbildningar under... Läs hela svaret -
Marknadsföring projektledare ?
Hej. Jag letar efter utbildningen projektledning inom marknadsföring och specifikt man inte behöver betala för sin utbildning, dvs köpa den. Jag vill efter det här utbildningen arbeta utomlands när jag har denna utbildning i ryggen. Jag antar att man talar...
Hej!Att välja mellan att studera projektledning inom marknadsföring på svenska eller engelska beror på flera faktorer, inklusive dina språkkunskaper, dina framtida karriärmål och var du... Läs hela svaret -
Rekommendation om framtidsstudier?
Hej! Jag är en kvinna som inte bodde här i en lång period. Jag har SAS/grund, däremot har jag 180 högskolepoäng, då hade jag en kandidatexamen från mitt hemland. Min fråga är om hur jag kan utnyttja allting och studera något som kan...
Hej,om jag förstår dig rätt så har du, vad gäller svenska språket, godkänt betyg i SAS-grund, alltså grundskolesvenska (svenska som andraspråk). Om den utbildning på... Läs hela svaret -
Utländska gymnasiet?
Hej! Jag har en utländsk gymnasieutbildning från hemlandet och undrar om jag behöver läsa in gymnasiet här i Sverige eller räcker det min gymnasieutbildning från hemlandet.
Hej,om du vill studera på eftergymnasial nivå, i Sverige, då behöver du få utlåtande / bedömning från UHR, universitets- och högskolerådet. UHR kommer jämföra med vad... Läs hela svaret -
Åk9 betyg grundämnen?
Jag går i 9an och fick ett F på Sva men är väldigt rädd till gymnasievalet, om jag har fortfarande ett F kommer jag gå IM eller kan jag byta mitt modersmål arabiska med svenskan?
Hejsan,godkänt betyg (E eller högre) är det absoluta kravet för att kunna antas till gymnasiala (nationella svenska) program; gäller alla programmen där undervisning bedrivs på svenska (och det... Läs hela svaret -
Möjligt att plugga utomlands hur som helst eller krävs en utbildning?
Frågan är exakt som det står, behöver man en extra eller en specifik utbildning för att kunna plugga utomlands? Eller handlar det bara om man har råd?
Hej,"utomlands" är ett väldigt vitt begrepp. Beroende på vilket land det handlar om kan studerandevisum krävas för att få lov att studera i det... Läs hela svaret -
Eget utbytesår för elev från USA?
Hej. Jag har kontakt med en familj som har kontakt med en elev från USA. Denna elev vill gärna komma till vår skola för ett utbytesår och tanken är då att han skall få bo hos den familj som kontaktat mig. Värdfamilj finns alltså med...
Hej,en intressant fråga (som jag inte fått förut)! Jag har i en kommentar till din fråga ställt en fråga till dig om undervisningsspråket. Svara gärna på den. Jag är... Läs hela svaret -
Går det att studera utomlands?
Hej! Jag undrade om jag till exempel skulle vilja plugga vidare i Brasillien. Går det eller krävs det någon särskild utbildning för att kunna göra det?
Hejsan,i Brasilien är det cirka 97% av befolkningen som har modersmål portugisiska; det är alltså ett huvudspråk i Brasilien (i alla falls om det är nu, året 2023). Kan du det... Läs hela svaret -
Plugga utomlands?
Hej, jag drömmer om att få plugga utomlands, men jag vet inte hur det går till, är det någon som kan berätta för mig? Alltså, det är inte utbytesår jag är ute efter utan att få bo i ett annat land och studera på...
Hej,"utomlands" är väldigt-väldigt brett; det finns ju så många olika länder. De svenska ungdomar som vill efter gymnasiet plugga utanför Sverige på de utländska universitet... Läs hela svaret -
Krävs TISUS för utbildningar på engelska?
Hej! Min dotter växer upp i USA som utlandssvensk, och kommer med hög sannolikhet åka till Sverige för att läsa på universitet. Eftersom hon inte gått på gymnasium i Sverige behövs ju TISUS-provet för att få behörighet, och...
Hej,utbud av program på de svenska lärosätena (på grundnivå, alltså utbildningar som inte kräver tidigare universitetsstudier) som ges på andra språk än... Läs hela svaret -
Finns läkarprogrammet på engelska i Sverige?
hej, min kompis från tyskland har funderat på att plugga till läkare i Sverige, men finns det någon utbildning här som är på engelska eller måste man kunna svenska bra för att ha den möjligheten?
Hej,vi har fått den frågan förut och undersökte den frågan, och vi kom (då) fram till alla läkarprogrammet ges i Sverige endast med undervisningsspråk svenska. Jag har... Läs hela svaret -
Jobba i sverige med utbildning på engelska?
Jag är svensk och har gått hela min utbildning på svenska förutom nu i universitetet. Jag går i kandidat program i ekonomi som undervisas på engelska och jag undrar vad för jobb jag kan få i sverige med det. Kommer jag bara vara en attraktiv jobb...
Hej,Det finns många arbetsplatser i Sverige som har huvudkontor i Sverige men bedriver verksamhet i hela världen, så oavsett om du vill jobba i Sverige eller utomlands så kommer du garanterat... Läs hela svaret -
Finns svenska skolor i Dubai?
Hej! Jag bor just nu i Sverige och studerar Kemiingenjör tillämpad bioteknik i högskolan och jag ska avsluta mitt första år. Jag planerar på att flytta och bo i Dubai med min familj. Har du information om jag kan fortsätta mina studier vid University of...
Hej Farah,ang.Universitet i Dubai kan vi på fråga SYV inte svara mer än att vi har svårt att tro att undervisning i kemi skulle där bedrivas på svenska. Det som kan finnas är studier i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga