Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'usa' (66 st.)
-
Skulle det räknas om man gick årskurs 9 i USA?
Hej, jag undrar om det är okej att gå i årskurs 9 i USA istället för Sverige och om det året där skulle räknas som om jag har gått i 9:an i Sverige.
Hejsan!om du inte kommer få ut Slutbetyg från en svensk grundskola (på grund av att du ej går i en svensk grundskola utan går på en skola i t.ex USA) kan du bli behörig... Läs hela svaret -
Gäller USA utbildning i Sverige?
Hej, Jag funderar på att studera Engineering i USA men undrar nu om det skulle motsvara en högskoleingenjör utbildning i Sverige? Tycker företag att det är positivt ifall man studerat i USA eller är det bättre att studera i Sverige? Är det...
Hej!Att studera engineering i USA kan vara en utmärkt möjlighet att få en högkvalitativ utbildning och bredda dina karriärmöjligheter. När det gäller att jämföra en... Läs hela svaret -
Hur kan jag bli psykolog efter en kandidatexamen i psykologi?
Hej! Jag pluggar nu på college i USA och min major är psychology. Jag har förstått att efter fyra år får jag en undergraduate degree i psychology, vilket översätts till en kandidatexamen i psykologi i Sverige. Om jag vill bli psykolog efter mina fyra år här, hur kan jag plugga då i Sverige?...
Hej!om du vill bli en Psykolog i Sverige, så behöver du ansöka om legitimation hos socialstyrelsen; som regel kräver socialstyrelsen examen från psykologprogrammet men... Läs hela svaret -
Kan man gå 3:an i usa?
Hej! Jag hade tänkt att åka ett utbytesår i usa i 3:an av gymnasiet. Men många organisationer påstår att man ska vara mellan 15-18. Hur fungerar det? Jag kommer vara 18 i 3:an men fyller även 19 under vårterminen av 3:an.
Hej,om du vill få ut Examensbevis från en svensk gymnasieskola då kan du inte gå ett av de tre gymnasieåren i USA, utan du åker till USA "mellan" årskurserna, t.ex att du går... Läs hela svaret -
Kan man fortfarande gå på utbytesår även fast man hade F?
Hej! Jag är väldigt intresserad av att gå på ett utbytesår i USA 2025/2026 alltså när jag går i tvåan i gymnasiet. Har även tänkt efter sommaren 2024 alltså första året. Men jag har haft dåliga betyg det var...
Hejsan,när du ansöker om att få åka på utbytesår förklara din situation och varför du tidigare haft lägre betyg och högt frånvaro. Om du har... Läs hela svaret -
Bli läkare i USA?
Hej! jag har börjat på läkarprogrammet i Sverige men vill i framtiden gärna flytta till och jobba i USA. Hur funkar den processen om man är en färdigutbildad läkare i Sverige? krävs det något slags test, eller ytterligare utbildning i USA? Hur...
Hej,jag som är allmän studievägledare och inte expert på läkaryrken och läkarutbildningar och inte expert på yrken och utbildningar i USA, kan tyvärr inte svara på din fråga. Min... Läs hela svaret -
Räknas komvux kurser i GPA?
Hej! Jag skulle räkna ut min GPA för att ansöka til universitet i USA och undrar om jag kan räkna med de gymnasiala kurser som jag har läst på Komvux också? Man räknar ju ihop poängen för varje betyg och sedan delar med totala...
Hej CS,i Sverige är det så (om du skulle söka till en svensk högskole-Universitetsutbildning) att olika regler gäller för de med slutbetyg från olika år. Kurser som krävs för... Läs hela svaret -
Vilka gymnasium har matematik tävlingar?
Hej! Jag går 8:an och är sugen på att vara med på matematiktävlingar under min gymnaietid, för att använda resultaten där och söka till universitet i USA. Jag undrar bara om alla gymnasium har mattetävlingar, specifikt skolornas matematiktävling för att kvalificera sig till internationella...
Hej Oscar!du kommer att söka till gymnasiet först till hösten 2024. På så lång tid kan mycket ändras. Det händer att gymnasieskolorna stänger helt eller ändrar... Läs hela svaret -
Utbytesstudier i USA inom ekonomi, vilket lärosäte?
Vilket lärosäte är bäst inom ekonomi för utbytesstudier i USA vid svenska universitet och högskolor?
HEJ SIMON, tyvärr kan vi inte svara på din fråga. Du måste läsa på lärosätenas hemsidor eller kontakta de så kallade Internationella koordinatorer vid lärosätena. -
Jobb i framtiden?
Jag som person vill hjälpa människor på alla sätt jag kan. Jag intresserad mig i frågor om orättvisor såsom migration segregation osv. Jag läser just nu ekonomi programmet på gymnasiet och funderar på att söka något på...
Hej Sara,i Sverige gäller det att ha examen från juristprogrammet (4,5 årig högskole-&universitetsutbildning) som grund om man vill bli Advokat, eller jobba som "migrationsjurist" eller... Läs hela svaret -
Kan man åka på utbytesår i ett halvår?
Jag går nu trean på gymnasiet, och undrar om det går att göra utbytesår i ett halvår (i USA)? Hur gör man isåfall? -Gör man då gymnasiet hemma i en accelererad takt (d.v.s. motsvarigheten till ett svenskt år på ett halvår), och sedan ett halvår utomlands, eller -Ett halvår som vanligt i...
Hejsan, det finns tyvärr inga sådana färdiga upplägg. Det blir svårt att få ihop det. Det är inte elevens rättighet att begära att gymnasieskolan lägger upp... Läs hela svaret -
Jobba i Kalifornien/USA?
Hejsan SYV! Jag har blivit väldigt intresserad av att flytta till Kalifornien, men man måste ju ha ett jobb då för att försörja sig. Så min fråga till er är: Vilken/vilka utbildningar på universitetet eller yrkeshögskola är...
Hej Henrik,om du är intresserad av DATA-IT yrken, så kan du kika på vilka utbildningar som inom det område finns på högskolenivå och inom yrkeshögskola. Högskoleutbildningar är... Läs hela svaret -
Unweighted GPA, ettan?
Hej! Jag ska söka till ett sommarläger i USA och de vill veta mitt unweighted GPA och jag vet inte vad det är eller hur jag ska räkna ut det. Jag har inte fått betyg i några kurser än för att jag går i ettan och jag måste skicka in min ansökan senast på onsdag.
Hej, du kan inte ge uppgifter om de betygen som du ännu inte har fått (det säger sig självt). Mitt råd är att du kontaktar de ansvariga för lägret som du vill söka till och förklarar... Läs hela svaret -
Hur ansöker man till en skola i usa?
Hej! Jag går just nu det första året av IB programmet och har planer på att fortsätta mina studier i usa nästa läsår. Tänker alltså göra 2 år av gymnasiet i usa. Jag har 3 frågor; kan man som svensk gå två...
Hej!Ska du flytta till USA med din familj? eller var annars tänkte du bo i USA?Dina vårdnadshavare har ansvar för dig fram tills du fyller 18 år. Om dina vårdnadshavare är "med på... Läs hela svaret -
Vad händer om jag flyttar till USA de två sista åren i gymnasiet?
Hej SYV Min pappa har fått ett jobberbjudande i USA, att jobba där i två år för att sedan flytta tillbaks, men jag vet inte om jag vill åka eller inte pga att jag inte vet så mycket om skolan där och hur det blir när jag då flyttar...
Hej Fanny,kika på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - presentation av distans-gymnasiet. Alla elever i Sverige får söka utbildningar där.Speciellt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga