Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31878 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'kriminolog' (31 st.)
-
Kriminologi, är det värt att läsa ?
Hej alla Är det värt att plugga till kriminologi Hur ser arbetsmarknaden ut ?
Hej,Att bedöma om det är" värt" att plugga till yrket kriminolog beror på dina personliga intressen, karriärmål och arbetsmarknaden som den kommer se ut när det blir dags... Läs hela svaret -
Kriminolog på kurser?
Hej! Jag har en kandidatexamen i media och kommunikation men skulle även vilja bli kriminolog. Jag är inte sugen på att gå ett 3 årigt kandidatprogram utan vill sätta ihop egna kurser helst på distans för att få utbildningen. Vilka kurser...
Hej,jag vet inte om du vill läsa kriminologi för att du vill få jobb som Kriminolog eller mest för att du är intresserad av ämnet. Oavsett, så gäller följande:Yrket... Läs hela svaret -
Studera till kriminalare?
Hej. jag vill studera till kriminalare men hittar inte riktigt vart jag ska vända mig, det jag vet är att jag måste plugga upp mina betyg via komvux först men vart vänder jag mig sen?, vilket program/inriktning är det jag ska studera?
Hej Emilia,för att svara på din fråga måste man veta exakt vad du tänker på när du skriver "kriminalare". Du får gärna titta på yrkesbeskrivningar av de yrken som... Läs hela svaret -
Vad kan man arbeta som inom kriminologi?
Jag hade velat ha en bra bild/förklaring på vad man kan arbeta som efter man tagit kandidat examen inom kriminologi, hade uppskattat det.
Hejsan,Det finns, i Sverige, ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning på minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är för... Läs hela svaret -
Jag vill plugga till mordutredare?
Hej, jag har tagit studenten och vill jobba som mordutredare, jag vill inte bli polis, och jag vill bli den som utreder brottet och analyserar. Så jag undrar hur jag ska ta mig t väga?
Hej Mariam,om du vill bli Mordutredare (utredare av grova brott) men ej vill eller kan läsa polisutbildningen, då föreslår jag att du läser Kriminologi. Det är inte helt uteslutet att på... Läs hela svaret -
Arbeta med utsatta kvinnor?
Hej! Jag läser just nu till en kandidat I kriminologi (läst ungefär 45p hittills) och har börjat fundera på var jag ska jobba i framtiden. Jag har alltid brunnit för kvinnofrågor och är särskilt intresserad av våld i nära relationer,...
Hej Lina,arbeta med utsatta krvnnor, alltså inom det område som du är intresserad av, kan man på olika sätt.Kika i första hand på yrket Kvinnojoursmedarbetare som du själv i din... Läs hela svaret -
Vilket program ska jag välja för att bli kriminolog?
Hej! Mitt drömjobb är kriminolog och helst skulle jag i framtiden vilja jobba som civilutredare eller utredare grova brott. Men jag har lite svårt att se hur jag ska kunna ta mig dit på ett bra sätt som samtidigt garanterar mig jobb. Bor även i en ganska liten...
Hej Linn,någon jobbgaranti kan man inte få om man vill bli kriminolog. Jobbgaranti finns annars inte heller för ngt annat yrke. Det kan finnas "goda förutsättningar"... Läs hela svaret -
Kan man fortfarande bli kriminolog med ADHD?
Hej! Kan man fortfarande arbeta som kriminolog alternativt mordutredare om man har diagnoserad ADHD? Polisyrket är klar och tydlig med att det inte går, men är svaret annorlunda när det gäller kriminolog/mordutredare? Då det inte verkar finnas någon explicit information som menar att ADHD...
Hej Felipe,det vi vet om yrket Kriminolog berättar vi på framtid.se/yrke/kriminologOm du söker läsa kriminologi på högskolenivå, så tror jag inte det finns några... Läs hela svaret -
Vilka olika vägar kan man ta för att bli kriminolog?
Gick handel och administrationsprogrammet på gymnasiet och läser nu engelska 6, matematik 2a, naturkunskap 1a2 och samhällskunskap 1a2 på komvux för att få högskoleförberedande. Jag ska även göra högskoleprovet. Jag undrar om det finns...
Hej Tova,du frågar vilka utbildningar man kan ha för att kunna få "liknande jobb" och här måste jag gissa för jag vet ju inte exakt vilken sort jobb du tänker... Läs hela svaret -
Kriminologi eller polisutbildning eller polisförberedande?
Hej! (Många frågor och lång text) Jag har en fråga om polisyrket. Jag har tänkt ett bra tag nu att jag vill jobba inom polisen. Jag undrar om man kan läsa kriminologi och sen börja direkt inom polisyrket eller om man måste läsa ett...
Hej Hannah,för att i Sverige bli Polis går man Polisutbildningen. För att bli behörig sökande till polisutbildningen behöver man bland annat ha körkort B, för... Läs hela svaret -
Vad gör en krimonolog?
Liksom några väldigt vanliga arbetsuppgifer? Vad är det man kan arbeta med som krimonolog? Kan socionomer arbeta med krimonologer?
Hej,det vi vet om yrket Kriminolog berättar vi på framtid.se/yrke/kriminolog för utbildade inom kriminologi är tänkbara arbetsplatser inom polisen, kriminalvården, kommunernas brottsförebyggande... Läs hela svaret -
vad kan jag komma in på med mina poäng och linje?
Tog studenten förra året och funderar på att plugga kriminologiprogrammet men med mina poäng kommer det inte hända, så jag undrar om det finns något liknande till kriminolog till den mängd poäng jag kom ut med. Kom ut med 14 poäng
Hej Marcus!Antagningsgränser (hur högt meritvärde som ger plats på utbildningen) bestäms inte på förhand utan uppstår i Konkurrensen om utbildningsplats och kan ses... Läs hela svaret -
Kriminolog, värt?
Jag har länge funderat på att plugga till kriminolog efter gymnasiet. Dock är jag lite orolig över att jag ofta läser att det är svårt att få jobb sen. Är det då värt att plugga till det? Vart jag bor osv. kommer vara starkt beroende...
Det finns inget jobbgaranti i Sverige; även om man läser till ett yrke där det är brist på utbildad arbetskraft kan situationen förändras eller så har man otur och i just din stad kan det bli... Läs hela svaret -
Skillnad på kriminologiprogrammet och utredningskriminologi?
Hej, Jag går sista året på gymnasiet och funderar på att läsa till kriminolog. Mitt problem är att jag gärna vill läsa på distans, dock är har jag bara hittat Kandidatprogram i utredningskriminologi som finns på distans. Detta är vid Högskolan i Gävle. Nu är min fråga vad skillnaden är mellan...
Hej Isabell,om du med din fråga menar det här programmet - så är det distans MED OBLIGATORISKA TRÄFFAR, SÅ DU MÅSTE ÄNDÅ ÅKA TILL SKOLAN... Läs hela svaret -
Vidareutbilda mig till psykoterapeut om jag är kriminolog?
Hej! I början vill jag först utbilda mig till en kriminolog, så som det ser ut nu. Men i senare liv skulle jag önska bli en psykoterapeut o öppna eget, när jag är i äldre ålder. Jag har då läst att man behöver en vårdande...
Hej Lina,som det är nu så gills tyvärr inte kriminolog-utbildningen som en "vårdande grundutbildning". Vi känner inte till några exempel på att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga