Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'yrken på Framtid.se' (17 st.)
-
Hur ska man välja program?
Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....
Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret -
Jobba statligt och rätt väg?
Hej! Jag har jobbat i privat regi i många år nu och insett det inte passar mig; konferenser, minikonferenser, kickoffs och allt vad det heter är inte min grej och det förekommer i stor grad privat (jobbar på bank). Jag vill nu bli attraktiv i mitt sökande...
Hej!Det låter som att du har en tydlig bild av vad du letar efter och vilka arbetsplatser som skulle passa dig bäst. Här är några förslag på utbildningar som kan vara relevanta/passande... Läs hela svaret -
Vilket yrke funkar?
Hej. Jag är idag förskollärare men känner att jag inte kan fortsätta i det yrket pga stressnivån bland annat. Gjorde ett test där jag fick resultat: Den redlige systematikern Du uppskattar arbetsuppgifter med krav på struktur och ordning i samklang...
Hejsan!Det låter, utifrån information som finns i din fråga, som att du har ett starkt "dragning" till struktur och ordning, samtidigt som du värdesätter kreativitet och variation. Att vara en redlig... Läs hela svaret -
Vad gör de olika högskole/universitet exam för skillnad?
Vad gör det för skillnad om man plugga till kandidat + evtl. master eller pluggar bara en till högskoleexam? Tänker främst om det på något sätt skiljer sig ifrån varandra och kan påverka en till framtida jobbtillfällen.
Hej,masterprogrammen ligger på Avancerad nivå (till skillnad från de programmen som ligger på grundnivån). På den avancerade nivån fördjupar man sig... Läs hela svaret -
dyskalkyli och ekonomiprogrammet hur svårt blir matten?
Hej! Valde Sambeteende på gymnasiet och har ångrat mitt val. Kommer snart gå ut gymnasiet och har mycket intresse till att plugga något ekonomi inriktad, antingen på yrkeshögskola eller universitet. Har dyskalkyli så är orolig att det kan bli...
Hej,du kan ha som delmål att klara få godkänt betyg i matematik 2 på komvux. Till universitetsutbildningar inom ekonomi krävs godkänt betyg i matematik 3. Till... Läs hela svaret -
Vilka utbildningar/yrken ska jag undersöka närmre?
Hej! Jag har träffat en karriärcoach på arbetsförmedlingen som tipsade om er för vidare guidning. Vi gjorde ett test hos henne som gick ut på att ta fram mina sidor, erfarenheter och vad jag vill jobba med framåt och således skaffa en utbildning...
Hej!på www.framtid.se beskriver vi över 2.ooo olika yrken och du får gärna kika på så många av dem som du vill/orkar.De egenskaper som testet visade att du har... Läs hela svaret -
Tandläkarprogrammet?
Hej, Jag går i Natur första året och jag tror att jag Får Typ C på allt förutom svenska och tyska och idrott där jag Har A och Enegelska E/D Jag vill bli tandläkare och har kollat på hur man kan komma in och det är ganska svårt jag...
Hej,om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, så gör du det du kan göra (i alla fall nu, när du läser på gymnasiet). Att lova dig att du ska garanterat kunna komma in på... Läs hela svaret -
Ekonomi till teknik?
Tjena, jag är inte helt 100 på vad de e som jag vill gå på gymnasiet, just nu så står de mellan ekonomi ekonomi eller teknikvetenskap, jag klurade på om man kan gå ekonomi ekonomi på gymnasiet och sedan gå teknikvetenskap på...
Hejsan,när du skriver om att vilja gå "teknikvetenskap på högskolan" vilka utbildningar eller vilka yrken tänker du på i så fall? Civilingenjörsprogrammen och... Läs hela svaret -
Går det att läsa kurser på komvux för att kunna söka läkarprogrammet?
Hej! Jag har läst ekonomiprogrammet på gymnasiet (gått ut med examen). Men har kommit på att jag vill bli läkare nu. Men är det helt omöjligt? Funderat eventuellt att gå på komvux och sen söka läkarprogrammet utomlands, då mina...
Hej!läkarutbildningen som du vill funderar på att söka i Riga, borde bedrivas på engelska (är min gissning) för att det är inte rimligt att du... Läs hela svaret -
Vill plugga vidare men har matte 1a har ni några tips på utbildningar?
Hejsan!! Jag har tagit studenten 2021 och jobbat sedan dess men nu känner jag mig mer motiverad att plugga vidare men jag har ett problem, jag har bara matte 1a. Jag har sökt in för att plugga upp till matte 2a men det hinner jag inte göra innan man söker in till...
Hej Elise,sista dag för komplettering av ansökan till svenska högskolor och universitet till hösten 2023 blir den 21 juni 2023. Du hinner kanske få godkänd... Läs hela svaret -
Studera till kriminalare?
Hej. jag vill studera till kriminalare men hittar inte riktigt vart jag ska vända mig, det jag vet är att jag måste plugga upp mina betyg via komvux först men vart vänder jag mig sen?, vilket program/inriktning är det jag ska studera?
Hej Emilia,för att svara på din fråga måste man veta exakt vad du tänker på när du skriver "kriminalare". Du får gärna titta på yrkesbeskrivningar av de yrken som... Läs hela svaret -
Vad ska man plugga till?
Hej! Jag har alltid vetat att jag vill plugga vidare och främst på universitetsnivå. Men jag har samtidigt alltid haft beslutsångest över vad jag ska läsa då finns så mycket att välja på. Människor, samhället och juridik...
Hej Ellen,att ha Alla dörrar öppna kan man inte göra när man gör ett val. När man väljer någonting, då väljer man samtidigt Bort någonting annat. :)Om du är väldigt... Läs hela svaret -
Vad ska jag läsa?
Jag är en person med väldigt spridda intressen. På gymnasiet läste jag teknik med designinriktning där vi jobbade projekt baserat i grupper och skapade tex en leksak eller en högtalare tillsammans. Det passade mig bra men kände inte att jag bidrog med...
Hej Karin,det finns tusentals yrken och hundratusentals utbildningar om man tittar även på andra eftergymnasiala utbildningar förutom endast högskola-universitet, t.ex finns det yrkeshögskola och KKU, om man... Läs hela svaret -
Låg merit och antagning?
Hej ja har en merit på 17 ungefär och jag var intreseersd av ekonomprogramet men såg att de krävdes matte 3, klarade ej den kursen och har väldigt svårt för matte. Kollat yrkeshögskolor också men vet att det är svårt att komma och de...
Hej Sara,ekonomiska utbildningar på Högskolenivå (på högskolor och Universitet) i Sverige kräver godkänt betyg i matematik 3. Om du inte har godkänt betyg i matte 3, är du obehörig... Läs hela svaret -
Är jag behörig?
Hej, jag har läst på Komvux, svenska som andra språk 3, matte 1b, engelska 6. Min fråga är man behörig att söka på högskola/universitet. Om ja, vilken utbildning kan ni rekommendera. Om inte vad behöver man göra isf? tack! Mvh Elias
Hej Elias,för att svara på frågan om behörighet till högskolestudier ( i Sverige ) måste man veta mycket mer om din utbildningsbakgrund, t.ex har du gymnasial utbildning från utlandet och om Ja, har... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga