Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31894 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'psykoterapeut' (60 st.)
-
Kan samtalsterapi vara en del av yrket som psykiatriker?
Hej! Jag har länge siktat på att utbilda mig till psykolog, efter att jag gått klart psykologi A på universitetet. Psykologi är oerhört spännande, men något jag märkt är att även mitt intresse för vård överlag har vuxit. Jag har samtidigt fått ett allt starkare intresse för anatomi och den...
Hej!Psykiatriker och Psykoterapeut är olika yrken. Kika gärna på framtid.se/yrke/psykiatriker och framtid.se/yrke/psykoterapeut --- nu jag är inte expert på... Läs hela svaret -
KBT terapeut - Legitimerad eller icke legitimerad?
Hej Jag har gått Psykologiprogrammet på Luleå Universitet, har en fil mag. examen i psykologi. Har jobbat som beteendevetare inom Företagshälsan, och är idag samtalsterapeut inom hälso & sjukvård. Skulle behöva förkovra mig med att bli...
Hej!För att kunna få ut legitimation från socialstyrelsen för att kunna i Sverige kalla sig för leg.psykoterapeut och få lov att jobba som Psykoterapeut måste man i sin... Läs hela svaret -
Psykoterapeut/psykoanalys efter master i psykologi?
Hej! Precis som frågan lyder så undrar jag om det är möjligt att bli psykoterapeut eller arbeta med psykoanalys om man tagit en master i psykologi?
Hej!Psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen; i grunden för legitimationen ligger examen från psykoterapeutprogrammet. Behörighet till... Läs hela svaret -
Vägen till psykoterapeut?
Jag överväger att återuppta mina studier efter flera års uppehåll och vill ta kandidatexamen genom fristående kurser för att bli beteendevetare. Därefter lockar tanken att bli psykoterapeut, men den långa vägen dit känns...
Hej!Psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden måste examen från psykoterapeutprogrammet ligga, det vet du säker om själv. Du får i alla... Läs hela svaret -
Kan man jobba som terapist efter kortutbildning?
Hej, tänkte ta kortutbildning kbt-terapist i academy online men ville fråga om man kunde bli terapist efter utbildningen? Eller krävs det ändå en akademisk utbildning?
HejAtt bli KBT-terapeut kräver vanligtvis en mer omfattande utbildning än en kort onlinekurs. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en evidensbaserad terapimetod som kräver både teoretisk... Läs hela svaret -
Kan jag bli psykoterapeut genom Sociologiprogrammet?
Jag vill bli psykoterapeut men har för dåliga betyg för att bli det genom psykologutbildningen. Jag vet också att man kan bli det genom socionomutbildningen. Men går det att bli psykoterapeut genom sociologiprogrammet också? Eller vilka andra program ger...
Hej,det vi vet om yrket Psykoterapeut berättar vi om i presentationen: framtid.se/yrke/psykoterapeut Det brukar finnas begränsningar i antal platser på psykoterapeutprogrammet och... Läs hela svaret -
Psykoterapeut - handledning?
Hej! Den som strävar efter att bli psykoterapeut ska delta i 40 timmar individuell handledning. Hur hittar jag handledare och en arbetsplats där jag kan genomföra min praktik? Vilka arbetsplatser är lämpliga och tar emot aspirerande psykoterapeuter.
Hej!Att hitta en handledare och en lämplig arbetsplats för praktik som aspirerande psykoterapeut kan vara en utmaning, men det finns flera sätt att gå tillväga:1. **Kontakta lokala terapicenter eller... Läs hela svaret -
Jobba med något människovårdande yrke - vilka utbildningar?
Vilka yrken finns det där man jobbar med terapi eller människovårdande yrken och där man ständigt kan utveckla sin kunska? Jag vill läsa på universitet för att inte stänga dörr för avancerade studier. Det jag vill är att kunna...
Hej,människovårdande yrken där universitetsutbildning krävs är t.expsykologläkaresocionomsjuksköterskaarbetsterapeutForska kan man (i alla fall teoretiskt sett) med... Läs hela svaret -
Kan man bli psykoterapeut med master i psykologi?
Hej, Jag är intresserad av psykologi, men det är långt ifrån alla områden som intresserar mig, min plan är att läsa en master I psykologi så att jag har mer möjlighet att skrädddarsy min examen för mig själv och inte gå...
Hej,du ställer en svår fråga att besvara. Du vill på sikt kunna bli Psykoterapeut, skriver du."Problemet" är att din ansökan till psykoterapiprogrammet ligger mycket... Läs hela svaret -
Går barn och fritid, men vill plugga vidare till Psykoterapuet?
Hej! Jag vill studera vidare till Psykoterapeut men går barn och fritidsprogrammet. Jag skulle vilja veta vilka kurser som krävs för att bli behörig till programmet, samt vilka betyg.
Hej,Yrket psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Psykoterapeuter utbildas i Sverige på Psykoterapeutprogrammet. Det... Läs hela svaret -
Hur omskola mig till samtalsterapeut eller psykoterapeut?
Hej, Jag har läst P-linjen på SU och blev klar 1996 även om jag aldrig helt färdigställde min c-uppsats. Så tekniskt sett har jag ingen examen. Har arbetat 27 år inom olika HR-positioner på 2 stora bolag och skulle så här i slutet av min karriär vilja omskola mig till...
Hej,Yrket psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Psykoterapeuter utbildas i Sverige på Psykoterapeutprogrammet. Det ställs... Läs hela svaret -
Hitta rätt väg för mig inom psykologi/medicin ?
Hej Jag är 36 och inser jag måste följa min hjärtats dröm att studera inom beteendevetenskap/omsorg/medicin som jag borde gjort för många år sedan men blev fast i jobbträsket bakom en dator. Nu vid 36 är jag i smått "kris"...
Hej,du frågar bland annat om vilken utbildning är bra bas om man vill jobba som kurator? Och svaret är - socionomprogrammet. Det är extremt sällan som man blir anställd som... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet?
Hej Jag vill läsa Psykoterapeut men jag har inte gymexamen och nu läser jag yrkesutbildningen Barnskötare på Komvux och tänkte ta yrkesexamen till slutt. Kan det räknas som grundläggande behörighet sen? Vilka kurser behöver jag läsa till...
Hej!om yrket Psykoterapeut inklusive vilken utbildning som krävs se framtid.se/yrke/psykoterapeut Psykoterapeutprogrammet är en påbyggnadsutbildning. I grunden måste man ha examen i något... Läs hela svaret -
Hur blir man legitimerad psykoterapeut? Skillnad från psykolog?
Hej! Jag undrar hur man blir legitimerad psykoterapeut. Som jag har förstått det måste man ha examen inom en människovårdande utbildning innan man söker psykoterapeutprogrammet, men vad innefattar detta. Vill inte gå socionomprogrammet, men skulle jag...
Hejsan,det vi vet om yrket Psykolog berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/psykologOch om yrket Psykoterapeut - på framtid.se/yrke/psykoterapeutExempel på... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli Psykoterapeut?
Hej! Jag har läst på en hemsida att man kan söka till KBT 1 efter en utbildning på 120p med examen. Antar att det är inom beteendevetenskap. Stämmer det? Jag tänkte söka till socionomprogrammet och undrar om man måste ha erfarenhet innan man...
Hej;det finns många olika möjligheter på arbetsmarknaden, i Sverige, med socionomexamen. Se gärna framtid.se/yrke/socionomyrken Några exempel på vad man kan jobba med... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga