Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'england' (28 st.)

    • Sandra

      Socionom i Storbritannien?

      Hej! Jag har ansökt till socionomprogrammet i Umeå och inväntar antagningsbeskedet som då kommer på måndag, jag undrar däremot om hur man kan gå vidare med den utbildningen för att jobba som socionom i Storbritannien? Min pojkvän är...

      Milla : : Hej!Vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen expert på studier eller yrken utomlands. Socionomprogrammet innehåller bland annat att lära sig ganska mycket om socialtjänstlagen (som gäller i... Läs hela svaret
    • NatalieJS

      Hur översätts GCSE betyg från England?

      Hej! Om man har GCSE betyg från England, hur översätts de? Kan man endast komplettera med t.ex. svenska och samhällskunskap om man läst resterande kurser för grundläggande behörighet i England på GCSE nivå? Målet är högskola i Sverige. Tack på förhand!

      Milla : : Hej,om en person vill söka till högskola-universitet i Sverige med utländsk gymnasieutbildning då behöver hen ansöka om Bedömning hos UHR, se gärna information... Läs hela svaret
    • Josef

      Kan man läsa företagsekonomi i England om jag går försäljning linje?

      Om jag pluggar företagsekonomi i England Och får en kandidatexamen Kan jag efter det jobba i 3 år på revisor företag för att bli revisor?

      Milla : : Hejsan,jag uppfattar det så att du har flera frågor: en fråga är om du med examensbevis från FS kan läsa företagsekonomi i England? och en annan... Läs hela svaret
    • cipher

      Vad kallas civ indek utbildningen på engelska?

      Hej, jag går sista terminen i gymnasiet och jag funderar på att studera vidare i universitet i england. Jag har kollat runt och insett att england inte har kurser inom civilingenjör såsom industriell ekonomi (den linjen jag vill gå). Hur ska det funka om jag vill...

      Julia: : Hej Tanner!civilingenjörsexamen kan till engelska översättas som "Degree of Master of Science in Engineering". Om England erbjuder på något av sina universitet just den... Läs hela svaret
    • Elena

      Läkareprogrammet i England?

      Hej! Jag studerar just nu naturprogrammet I gymnasiet och ska söka till läkareprogrammet nästa år i Riga. Men sedan hörde jag att det även går att söka in till England, då undrar jag hur det går till och vad kraven för det är? Tacksam för svar! :)

      Mikael: : Hej Elena,Med "Brexit" är England inte längre med i EU, vilket kan medföra olika förändringar i bl.a möjlighet att (som svensk) studera i England. Exakt vilka förändringar som det... Läs hela svaret
    • Alice

      Hur blir jag apotekstekniker för att sedan jobba i England?

      Hej. Jag är väldigt intresserad av att bli apotekstekniker! Har mina bästa vänner i England & ser min framtid där. Hur kan jag göra för att jobba som apotekstekniker där? Om jag kan utbilda mig där med stöd av CSN hade det varit ännu mer perfekt, men om det inte är möjligt undrar jag hur jag kan...

      Julia: : Hej Alice,försök hitta information om vilka krav England ställer för att kunna få jobb som apotekstekniker (om det yrket finns där, så att säga); kanske kan... Läs hela svaret
    • hampus

      Hur ska jag gå tillväga?

      Hej! Jag heter Hampus och är just nu 19 år, jag gick ut gymnasiet detta år men tyvärr så fick jag inte gymnasieexamen då jag helt och hållet tappade hållningen samt tappade motivationen helt. Men nu när allt är tillbaka (bättre sent...

      Julia: : Hej Hampus! Jag känner inte till "Shoe design" utbildningen i England. Se gärna på deras hemsida vilka kvalifikationer som kursen i England kräver att du ska ha. Även om du inte har alla de meriter som... Läs hela svaret
    • Neha

      kandidatexamen från UK, vad kan jag göra?

      Jag tog examen nyligen från Storbritannien, jag har läst LLB law i England. Vad är jag behörig till för jobb? Jag har kollat runt lite på olika magister program som European Business law, International Human rights law på Lunds universitet men jag undrar...

      Julia: : Hej Neha, du kan med fördel samråda med studievägledare på juristprogrammen på de svenska lärosätena. Läs också på Framtid.se/Juridik om olika "juridiska yrken"... Läs hela svaret
    • Gabriella

      Universitet och utomlandsstudier i England?

      Jag ska söka in till universitet och personligen tycker jag det är viktigt att det finns möjlighet till att studera utomlands. I detta fallet är utomlands England. Jag har försökt ta reda på om socionomprogrammet i både Malmö och Lund erbjuder utomlandsstudier till just England men jag har inte...

      Milla : : Socionomprogrammet är utbildning som är helt inrikrad på den Svenska arbetsmarknaden, därför tror jag inte att det ingår utbytestermin med möjlighet att läsa utomlands - du... Läs hela svaret
    • Anton

      Vilka svenska betyg motsvarar dessa engelska betyg?

      Hej jag är intresserad av en utbildning i England. Jag undrar ifall någon kan hjälpa mig att översätta inträdeskraven för utbildningen till svenska? ________________________________________ *GCSE in mathematics, or equivalent *GCSE in English Language or equivalent *IELTS 6.0 or...

      Anna: : Hej Anton, kika på https://www.fragasyv.se/fragor/har-jag-foeljande-behoerighet-efter-en-svensk-nv-gymnasieutbildning där det ges lite tips på var man kan titta och vem du kan vända dig... Läs hela svaret
    • Amanda

      Vad kan jag göra med min utbildning?

      Hej! Jag läser på ett universitet i England där jag pluggar en kandidat examen i "BA English Language", alltså pluggar jag lingvistik, grammatik m.m. i det Engelska språket. Min fråga är, vad skulle jag kunna jobba som i Sverige med denna utbildningen? Tack på förhand, Amanda

      Julia: : Hej Amanda,kika gärna på följande yrken: tolk (med diverse alternativ som Kontakttolk och EU-tolk), översättare, språkvårdare, korrekturläsare eller... Läs hela svaret
    • Klara

      Motsvarar AS level physics, fysik 2 i sverige?

      Jag pluggar a levels i England. Jag undrar om AS level Physics motsvara fysik 2 eller om A level fysik motsvara fysik 2. Om jag bara läser AS Physics, får jag behörighet till utbildningar i Sverige som kräver fysik 2?

      Milla : : Du får gärna ställa din fråga till Anragning.se som tar hand om antagning till högskoleutbildningar i Sverige - för att du ska få 100% rätt svar; det är ju den... Läs hela svaret
    • Sina

      Skillnader mellan IB program och andra vanliga linjer som Natur?

      Hej. Jag sökte på nätet till hur man kan komma in i Universitiet i England och jag nådde till IB program, någonting som jag inte ens hade hört om förut. Kunde inte ens gissa att det finns något sådant. Jag förstår meningen av IB men vet inte riktigt att vad är det för skillnad mellan IB och...

      Daniel: : Hej Sina,utförlig info om IB finns på gymnasieguiden.se/program/IB. Kort förklaring är att IB är ett gymnasial utbildning på Engelska, som är 2-årig... Läs hela svaret
    • Sina

      Hur kan man göra prövningen i England för att höja sina betyg?

      Hej. Jag är en 17 årig som ska snart börja med andra året på gymnasium. Med målet att komma in i ett Universitiet i England på Computer Science krävs det att har höga betyg i engelska och många andra ämne. Mina betyg i första året var inte så hemskt men jag vill att höja dem efter gymnasium...

      Anna: : Hej Sina, vi har tyvärr inte någon egen expert på studier utomlands /det finns många olika länder och hundratusentals olika utbildningar - det skulle... Läs hela svaret
    • Amanda

      Kan jag jobba i Sverige med den här barnmorskeutbildningen?

      Hej, jag undrar om jag kan jobba som barnmorska i Sverige med en utbildning som finns i England. I England kan man läsa till barnmorska direkt i tre år istället för att bli sjuksköterska först och jag undrar därför om den utbildningen skulle låta mig jobba som barnmorska i Sverige? Länk...

      Julia: : Hej Amanda, i Sverige är Barnmorska >>> - en av de så kallade "reglerade yrken"; legitimation krävs. Det är Socialstyrelsen som bestämmer vem som uppfyller... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga