Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'utländsk utbildning' (21 st.)
-
Hur får jag min svensk legitimation som tyska fysioterapeut?
Hej! Jag har ansökt hos socialstyrelsen för att få min legitimation. Jag fick min examen för 23 år sedan i Tyskland och uppfyller kraven enligt EU-direktiv. Alla krävande dokument har jag lämnat in. Eftersom min skola finns inte längre kvar har jag...
Nej, vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen erfarenhet av frågor kring socialstyrelsen beslut om legitimationer. Mitt råd till dig kan endast vara att du förklarar... Läs hela svaret -
utländsk gymnasium folkhögskola?
Man har en turkisk gymnasieutbildning (Lise Diploma) och vill börja studera i Sverige, med syftet först att bli elevassistent och sedan kanske studera mer. Man ansöker allmän kurs grund. Är det en bra väg att gå?
Hej Sören,yrket Elevassisstent är i Sverige ett av de många så kallade icke-reglerade yrken. Det blir helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem som anställs. Anställningar till... Läs hela svaret -
hur räknas utländsk yrkeshögskoleexamen?
Hej! Hur räknas en 2-årig yrkeshögskoleexamen från hemlandet (bedömd av UHR) när det gäller omfattningskravet på folkhögskolan?
Hej Sören!Jag är inte helt säker på exakt vad du undrar över. Om din fråga gäller studier mot omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola,... Läs hela svaret -
Hur kan en läkarstudent som är klar med 6års utbildning fortsätta här?
Hej, Jag undrar om en läkare student som tog examen (har läst 6 år) utomlands, kan fortsätta sitt yrke här, i Sverige. Blir det så att hen fortsätter AT tjänst i Sverige, efter att han har lärt sig språket? Eller vad bör han göra...
Hej,jag rekommenderar att han ansöker om att få Utlåtande från UHR, universitets- och högskolerådet. Att man tagit examen som läkare utomlands... Läs hela svaret -
Vad måste jag göra för att kunna plugga?
Hej, jag heter Alexandra och bor för närvarande i Tyskland. Jag har levt i Sverige några år innan jag bestämt mig att flytta hit. I tyskland har jag klarat mitt "economy exam" vilket vi i Tyskland kallar för "mittlere reife" det är alltså ett...
Hej Alexandra!jag råder dig ansöka om bedömning av din utbildning - se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning -
Utlåtande över utländsk utbildning?
Jag har utländsk utbildning från mitt hemland Bosnien som motsvarar socionomexamen (svensk magisterexamen) dvs. Social sekreterare. Min fråga är vilka jobb inom kommunen kan jag söka jobb utan att behöva komplettera visa ämnen innan. Mvh Alma
Hej Alma; inom socionomyrken är det endast Kurator inom hälso- och sjukvården som (sedan 1 juli 2019) är "legitimationsyrke", där legitimation från socialstyrelsen krävs, och... Läs hela svaret -
utländsk utbildning?
Jag har utländsk utbildning (juridik) som motsvarar 180 hp i Sverige och nu vill jag fortsätta studera till lärare. Jag har läst om Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) och vill ansöka så får jag det? om det är ja, hur kan jag göra det?...
Hej!jag vill börja med att påpeka att ämnet Juridik är mycket "litet" inom den svenska gymnasieskolan. På grundskolan undervisas inte i det ämnet alls och på gymnasiet finns endast 3 kurser: se... Läs hela svaret -
Bli legitimerad psykolog i Sverige med utländsk psykologexamen?
Hej SYV! Först och främst: tack för er tillgänglighet och att ni nästan alltid kommer med väldigt nyanserade svar. Nu till mina frågor: jag har inte tillräckliga betyg för att komma in på psykologlinjen här men det är min...
Hej och tack för dina fina ord om våra svar!Men din fråga är mycket svår att svara på och för oss på FRåGA SYV är det omöjligt att... Läs hela svaret -
1 år utlandsstudie, kan detta räknas in i svensk gymnasieexamen?
Hej, jag har betyg från svensk gymnasie skola från åk.1 och åk.3, sahmällsvetenskapliga linjen. Under åk.2 flyttade min familj utomlands och jag läste detta året på amerikansk high school. Så nu sitter jag här med...
Hej, hur olika utländska högre utbildningar bedömer betygen kan vara olika. det är kanske inte helt omöjligt att hitta ngn College som kan bedöma att du... Läs hela svaret -
Jobb som engelska lärare?
Kan man jobba som engelska lärare om man har master i engelska, eller krävs lärarutbildning också?
Hej Råjan,du frågar "vad kan man jobba som" och om kompletteringar krävs... Menar du att man vill jobba som lärare på grundskolan eller på gymnasiet?Eller menar... Läs hela svaret -
Jobba i Sverige med utländsk diplom?
Hej! Jag studerade till "musiklärare" i Azerbaijan år 1998 och har diplom som det. Jag fick hem papper från Universitets-och högskolerådet och de bedömde min diplom som kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Såhär står det...
Hej Hanna,Lärare i Sverige är ett yrke som kräver legitimation (som Skolverket utfärdar); grund i lärarlegitimationen är LÄRAREXAMEN som man får efter några års studier... Läs hela svaret -
Hur lång tid kan det ta att få börja läsa SFI?
Hej, som rubriken lyder är min fråga: Hur lång tid kan det ta att få börja läsa SFI? Situationen är som följer: min flickvän kom till Sverige för att bo med mig; hon väntar nu på att få sina "fyra sista siffror" i personnr. Hon var i sitt tidigare hemland Veterinär med relevant utbildning och...
Hej Oleg,jag vill ge råd att din flickvän börjar läsa svenska på egen hand idag, nu på en gång utan att vänta på varken sig personnummer eller plats i skolan... Läs hela svaret -
kan jag ta mig in på nån utbildning utan en studentexamen?
jag har gått idrottsgymnasium i finland men tog aldrig studenten där, jag bor nu i Sverige och funderar på att studera till brandman här. jag har sett att man behöver ha gått svenska 2, matematik 1 och samhällskunskap 1. kan jag läsa de kurserna på komvux här i Sverige och ändå komma in på...
Hej Anton,Yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se - kan göra undantag och ta in utan fullständig gymnasiekompetens. Högskola/universitet i Sverige kräver att man blir... Läs hela svaret -
Utbildad utomlands?
Hej! Jag bara undrar om vilket ämne ska jag plugga om jag vill bli lärare i framtiden? Jag är utbildad utomlands men det är inte lärare min yrke, det var barnmorska. Jag pluggar nu på grundskola SAS och gymnasiet Engelska 6. Hade läst att måste jag plugga SAS 1,2,3 och Engelska 5 och 6 att bli...
Hej!behörighet till lärarprogrammen kan ändras. Det pågår "översyn" över lärarutbildningar, men som det är nu så krävs det att en sökande som vill läsa en... Läs hela svaret -
Studera medicin i Sverige med tyskt Abitur- går det? är det svårare?
Hej, Jag har följande fråga: Om man vill studera läkarlinjen/medicin i Sverige, har man rätt behörighet när man har gått på den tyska skolan i Sao Paulo Colegia Visconde de Porto Seguro och har gjort Abitur där? Beror det på vilka ämnen man har som huvudmännen?. Enligt skolans läroplan kan...
Hej Nora,läkarprogrammet ges i Sverige - i alla fall nu, aug 2018 - endast på svenska. Därför måste man bl a ha tillräckliga kunskaper i svenska. Man ska ha... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga