Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'vilken utbildning' (18 st.)

    • Liker

      Hur många val universitetsval får jag göra?

      Hej! Jag läser mitt sista år i natur, och vill lägga till så många utbildningar som möjligt. Hur många val får jag göra, alltså hur många program får jag välja på "antagning.se"?

      Milla : : Hej,se Antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/anmalan under rubriken PRIORITERA & SKICKA IN ANMÄLAN - fråga Hur många utbildningar kan jag söka? Där läser man nu (mars... Läs hela svaret
    • ak

      Sjuksjöterska och lärare?

      Hej! Jag skulle vilja bli både gymnasielärare i engelska och sjuksjöterska men man får endast studielån för 6.5 år och gymnaiselärare är 5.5 år och sjuksköterska 3 år. Finns det möjlighet att plugga båda samtidigt?...

      Milla : : Hej,jag undrar var du hämtade information om hur länge man kan få studiemedel för studier på eftergymnasial nivå? På www.csn.se står det att man kan, som längst, få... Läs hela svaret
    • cheyen

      * på antagning?

      Hej! Utbildningen jag vill söka har visat sig vara öppen för alla i mån av plats, dvs alla kommer in då det inte har varit så mycket konkurans dem senaste åren. Min fråga är, kommer jag in även fast jag söker in via...

      Milla : : Hej!handlar din fråga om en högskole-universitetsutbildning i Sverige eller om någon annan utbildningsform? Uppge gärna vilken utbildning eller i alla fall inom vilken skolform utbildningen ligger som du fil komma in... Läs hela svaret
    • m

      Vilka utbildningar kan jag komma in på med 13-14 meritpoäng?

      Jag har räknat mitt meritpoäng på olika hemsidor men de flesta visar olika, finns det en mer trovärdig sida för att räkna meritvärdet? Jag har inget speciellt favo ämne så det spelar ingen roll så länge utbildningen är enkelt. annan fråga också, om man går i natur-natur inriktning räknas då...

      Anna: : Hej M!Meritvärde är en siffra som du konkurrerar med vid ansökan till svenska högskole/universitetsutbildningar. För att räkna ut sitt meritvärde rekommenderar vi... Läs hela svaret
    • Amanda

      Vilken utbildning passar?

      Hej, Jag vet inte vilken eftergymnasial utbildning jag ska gå. Jag skulle vilja jobba med organisationsutveckling och HR och vill hitta en utbildning som är ganska bred så att jag kan jobba med lite olika saker inom organisation- och personalfrågor. Vill även gärna plugga på distans då jag...

      Anna: : Hej Amanda,högskoleutbildningar Utan obligatoriska träffar är inte så många; och om det ingår träffar så måste man kunna ta sig till skolan - då är det viktigt att veta... Läs hela svaret
    • Robin

      Hur utbildar man sig inom Marknadsföring som vuxen?

      Hej, mitt namn är Robin och jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag är 27år, jag vill göra ett karriärbyte och funderar på hur man skall gå till väga för att utbilda sig inom Marknadsföring som vuxen? Är det högskola som gäller? Vuxenutbildning? Kan man läsa en...

      Julia: : Hej Robin, om du redan har en gymnasial utbildning "i bagaget" är det Eftergymnasial utbildning som i första hand är aktuell för dig och de finns inom olika skolformer - både... Läs hela svaret
    • Rebecca

      Vill utbildas i nutrition men vart?

      Hej! Jag har intresserat mig för nutrition/näringslära och funderar på vilken utbildning som kan passa mig. Jag är ute efter en utbildning som nutritionist där man även får kombinera vetenskapen med det sociala, beteendemässiga och livsstilsfrågor som finns närvarande i samhället idag, men där...

      Anna: : Hej Rebecca, kika gärna på program och även på fristående Kurser - i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=nutrition och ett alternativ kan vara att börja med läsa en eller... Läs hela svaret
    • Josefine

      Socialpedagog och socionom?

      Hej! Jag har en fråga ang utb. Om jag studerar till socialpedagog först (snarlik socionom om jag förstått det rätt) för att sedan studera vidare till socionom, går det att komplementera med ett par kurser eller måste jag gå hela socionom utbildningen på 3.5 år sen? Tack!

      Daniel: : Hej Josefine, med störst sannolikhet måste du gå hela socionomutbildningen; detta pga socionomprogrammet ger Yrkesexamen (och inte generell kandidatexamen); det är alltså mycket noga exakt vilka kurser... Läs hela svaret
    • Juan

      Vilken utbildning? tipsa mig ?

      Jag funderar på att söka in till en utbildning som heter ( personal och arbetsliv ) eller social arbete kan man säga, att man jobba i företag och personal såsom HR arbete. Jag tycker om att läsa sådana utbildning men jag är lite rädd för att det behövs mycket arbetskravGråter. fast det känns...

      Liselotte: : Hej Juan, vad "bra utbildning" är - är väldigt olika för olika personer. Om du har intresse av att arbeta med personalarbete/HR - då är "bra utbildning" för dig som leder till möjligheter... Läs hela svaret
    • oscar

      Hur blir man pastor?

      Jag skulle vilja läsa till pastor inom equmeniakyrkan. Det är svårt att hitta info på internet hur man blir pastor och det är därför som jag frågar här. Jag går andra året på teknik (en högskoleförberedande utbildning) och jag vill bli pastor. Vilka kurser behöver man för att kunna läsa på en...

      Saga: : För att kunna bli pastor läser man på THS, Teologiska högskolan i Stockholm på Teologiska programmet, inriktning Pastor. Utbildningen är på 240 hp, motsvarande fyra års... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Vad kan jag vidareutbilda mig till?

      Hej! Jag är oroad för vad jag faktiskt kan utbilda mig till efter gymnasiet. Jag valde undersköterske utbilningen (VO) och jag känner mig inte sugen på att läsa vidare med sjuksköterska. Jag är däremot intresserad av militären, brandman, polis, försäljare, veterinär och liknande, men vill...

      Anna: : Hej Madeleine, det är mer eller mindre Omöjligt att nämna alla yrken och utbildningar som du ska kunna söka till. Detta bl a för att utbildningsutbud förändras. Utbildningar tillkommer... Läs hela svaret
    • kristian

      Fotografyrkets möjligheter?

      Hej! Jag går på media-inriktningen och skulle mer än gärna vilja bli fotograf. Är det verkligen hård konkurrens om jobbet, svårt att bli fotograf? Vilken utbildning krävs till jobbet och är det svårt att få jobb som fotograf? (porträttfotograf) Skulle också vilja veta om vilken...

      Liselotte: : Hej Kristian, det finns många olika >> fotografyrken. Och arbetsmarknaden förändras, och ibland ganska snabbt. Utbildningsutbud förändras också. Du som idag är 16 år,kan efter... Läs hela svaret
    • Anton

      Utbildningar för nätverksingenjörer?

      Hejsan! Jag går första året på tekniklinjen och är intresserad av att någon gång studera till nätverksingenjör på högskolan. Är lite nyfiken på vilka och var det finns utbildningar till detta. Jag har också sett mycket frågor om nätverkstekniker och undrar bara ifall det är samma sak som...

      Julia: : Hej Anton, en tekniker har ofta gymnasial eller yrkeshögskoleutbilding; en ingenjör kan ha både gymnasial, yrkeshögskole och högskoleutbilnding.  Eftersom varken sig "tekniker" eller... Läs hela svaret
    • Felicia

      Jag vill utreda mord, hur går jag till väga?

      Hej. Jag vill arbeta med att utreda grövre brott, som exempelvis mord. Jag har funderat på att läsa till kriminolog på Göteborgs universitet. Det verkar dock som att jag måste utbilda mig på polishögskolan och sedan arbeta hos polisen, för att kunna utbilda mig till kriminaltekniker. Kan jag...

      Anna: : Hej FeIicia! Så vitt vi på Fråga SYV har förstått - så behöver Mordutredare>> bakgrund hos polisen. Det är de svar vi får överallt, när vi... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga