Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'socialpedagog' (76 st.)
-
Yrkesutbildning på folkhögskola oseriöst?
Jag läser till socialpedagog på en folkhögskola. Jag har jättebra upplevelser och tycker utbildningen är seriös och bra upplagd. Det jag undrar är om en yrkesutbildning ligger på ungefär samma nivå som på yrkeshögskola? Vi...
Hej!Det går inte att ge ett generellt svar på frågan om vad olika arbetsgivare tycker; de kan tycka och tänka väldigt olika. Det vi vet om yrket Socialpedagog berättar vi om i... Läs hela svaret -
KBT terapeut - Legitimerad eller icke legitimerad?
Hej Jag har gått Psykologiprogrammet på Luleå Universitet, har en fil mag. examen i psykologi. Har jobbat som beteendevetare inom Företagshälsan, och är idag samtalsterapeut inom hälso & sjukvård. Skulle behöva förkovra mig med att bli...
Hej!För att kunna få ut legitimation från socialstyrelsen för att kunna i Sverige kalla sig för leg.psykoterapeut och få lov att jobba som Psykoterapeut måste man i sin... Läs hela svaret -
Arbeta med utsatta kvinnor och barn efter en socialpedagogutbildning?
Hej! Jag har tidigare sett en fråga som berör vad man kan studera för att arbeta med utsatta kvinnor och barn. Exempel som psykolog och socionom nämndes, men jag är intresserad av att läsa till socialpedagog. Anledningen är främst att jag vill gå...
Hej,det vi vet om yrket Socialpedagog berättar vi om i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog Svårigheten i att uppge var... Läs hela svaret -
Vad krävs för att kunna bli en KBT sjuksköterska?
Frågan är precis som det står, jag vill jobba med barn och ungdomar efter gymnasiet. Vilket gymnasieprogram är bra och vilka kurser behövs? Samt, vilket högskoleprogram ska jag plugga vidare till?
Hej,sjuksköterska är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och utbildning till sjuksköterska ges på sjuksköterskeprogrammet som är en... Läs hela svaret -
Sociala omsorgslinjen?
Kan man jämställa sociala omsorgslinjen vårdhögskola med stöd pedagog på yrkeshögskola?
Hej,jag är inte säker på vad du tänker på när du skriver "jämställa"... Yrket Stödpedagog är i Sverige icke-reglerat; det betyder att arbetsgivare får anställa med... Läs hela svaret -
Socialpedagog kurser?
Kan man läsa fristående kurser till socialpedagog? Vilka kurser ingår i utbildningen?
Hej,"problemet" med yrket Socialpedagog är att det är ett av många så kallade "icke-reglerade" yrken. Så är det i alla fall i Sverige. Arbetsgivare får anställa med vilken... Läs hela svaret -
Socialpedagog med inriktning kbt ?
Hej, jag är intresserad av att läsa socialpedagog helst med inriktning kbt. Vill läsa en utbildning på distans. Men har svårt att hitta?
Hej,För att kunna, i Sverige, få jobb som socialpedagog kan du antingen läsa en Folkhögskoleutbildning, en Yrkeshögskoleutbildning på två år eller en... Läs hela svaret -
Socialpedagogutbildning på plats och på distans väger lika mycket?
Jag har precis börjat plugga till socialpedagog. Dock så har jag ganska stor social ångest så det är tufft att plugga på plats för mig. Har kollat runt på distansutbildningar till socialpedagog. Väger en socialpedagogutbildning på...
Hej!Du skriver om "ganska stor social ångest" som du har... jag tänker då på hur du ska jobba sen, efter utbildningen? Det är enligt min erfarenhet inte... Läs hela svaret -
Jobbmöjligheter efter socialpedagogutbildning?
Jag har precis börjat plugga till socialpedagog. Men har märkt att mycket av det vi läser är mest inriktat för jobb inom missbruk, med kriminella och med individer med mentala svårigheter. Jag är mer intresserad utav att jobba inom en mer...
Hej!Av din fråga framgår att du vill jobba som samtalsterapeut. Kika gärna på en yrkespresentation Samtalsterapeut på Framtid.se och du kan fylla i ett formulär... Läs hela svaret -
socialpedagog utbildning yrkeshögskola vilka arbetsmöjligheter?
Godeftermiddag! Jag har läst lite om socialpedagog inom yrkeshögskola och att, man arbetar med människor inom olika saker. Det kommer upp mycket inom behandlingshem och missbruksproblem och inom skola. Vad gör en socialpedagog inom skola och vilka uppgifter utför en...
Hej,det vi vet om yrket Socialpedagog berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog Du kan också i platsannonser (annonser om lediga jobb) se vilka... Läs hela svaret -
1 år eller 2 år social pedagog??
Hej!
jag behöver veta mer om de här utbildningar
** 1 år social pedagog på Väddo...
Hej! yrken inom det område som du är intresserad av (socialpedagog, behandlingsassistent / behandlingspedagog) är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder bland annat att utbildningar finns... Läs hela svaret -
Socialpedagog genom fristående kurser?
Hej kan man bli socialpedagog genom att läsa fristående kurser på halvfart? Vet ni vart isåfall? Innehåller socialpedagogutbildning mycket statistik och kvantitativ metod? Ville först bli sociolog men tvekar pga just statistiken då jag inte är...
Hej,det vi vet om yrket socialpedagog berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog - yrket är icke-reglerat och man kan få anställning med diverse olika utbildningar, enligt... Läs hela svaret -
Vill jobba på Behandlingshem, tips kring utbildning osv?
Hej! Jag vill jobba med människor som har missbruk eller på något sätt har det svårt. Har inte några tidigare betyg från grundskolan, gymnasiet eller något liknande. Jag går just nu allmän kurs gymnasienivå på en...
Hej Kim,det som brukar efterfrågas av arbetsgivare för anställning på de typer av jobb som du nämner i din fråga är Eftergymnasial utbildning två år... Läs hela svaret -
Var kan jag validera min yrkeserfarenhet till socialpedagog?
Hej, Vilka skolor erbjuder validering till socialpedagog? Att utbildningen är 1 år istället för 2 år. Jag uppfyller kraven och behöver utbildning på min nuvarande arbetsplats.
Hej Josefin,inom yrkeshögskolan (uppgift från början av februari 2023) ser jag att det finns 10 studieplatser beviljade på Stadsmissionens skolstiftelse/yrkeshögskola... Läs hela svaret -
Vidareutbildningar som Socialpedagog?
Jag har studerat till socialpedagog 400-YHP på Lernia yrkeshögskola. Jag vill studera vidare men vet inte riktigt vad då jag inte kan få fram påbyggnadsutbildningar/kompletterande utbildningar till denna. Vad finns det för bra komplement av utbildningar till...
Hej Wilma,du får gärna fråga din f d yrkeshögskola om vad de rekommenderar som vidareutbildningar. Du kan också se i platsannonser/jobbannonser vilken kompetens som arbetsgivare... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga