Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31872 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'förkunskaper' (29 st.)
-
Kan man läsa en kurs på IM som bygger på en annan?
Tex finsnickeri, måste man ha läst Hantverk först?
Hej!Gymnasial kurs Finsnickeri 1, 200 poäng, bygger på kursen Hantverk – introduktion med innehåll finsnickeri. Att en kurs bygger på en annan kurs betyder att man... Läs hela svaret -
en fråga ??????????????
Hej! kan man läsa en kurs i fem veckor eller det är jobbigt?
Hej,om du menar att du vill läsa en gymnasiekurs som är på 100poäng på fem veckor, då läser du i så fall på heltid. Heltidsstudier förutsätter att man ägnar cirka 40 timmar per... Läs hela svaret -
Behövs natur 1b för att läsa till natur 2?
Hej, jag funderar på att plugga upp naturkunskap 2. Vill även tillägga att jag ej har betyg i natur. Min fråga är om man behöver läsa upp naturkunskap 1b eller om jag kan läsa naturkunskap 2 direkt?
Hej,kursen Naturkunskap 2 baserar sig på Nk1b eller nk1a2. Formellt sett (säger skolverket) så kan man börja läsa högre kurs utan godkänt betyg i en lägre kurs men om man... Läs hela svaret -
Plugga till Naturkunskap2a?
Kan man plugga naturkunskap 2a utan att ha läst naturkunskap 1a2?
Hej,gymnasial kurs Naturkunskap 2 är nästa/överliggande/högre kurs än Naturkunskap 1a2, men du kanske har godkänt betyg i Naturkunskap 1b, då går det också bra att direkt börja... Läs hela svaret -
Hur mycket väger YH-betyg när man söker en ny YH-utbildning?
Hur mycket väger ett bra betyg från en yrkeshögskola? Jag blev antagen på reell kompetens och portfolio när jag sökte den här gången, och kommer gå ut skolan med utmärkta betyg. Om jag nu vill söka till en annan yrkeshögskola,...
Hej,Yrkeshögskola är en "speciell" studieform. Det är som är väldigt speciellt här är att de utbildningsansvariga får ganska fritt bedöma... Läs hela svaret -
Kinesiska moderna språk ?
Hej kan man börja läsa kinesiska steg 4 moderna språk om man har godkänt betyg i ett annat modernt språk i steg 3 ? Jag har godkänt i spanska steg 3. Dessutom har jag läst modersmål kinesiska i grundskolan i årskurs 9. Jag kunde inte...
Hej,om du vill göra prövning så får du göra det i vilka kurser du vill (så länge du hittar var du kan anmäla dig till prövningen - inför prövningen krävs inte att du ska... Läs hela svaret -
Hur ska jag gå tillväga med att komma in på högskolan?
Jag börja 3an i gymnasiet idag som en helt ny person. Under dessa 2 år innan så har jag gått igenom en hel del saker men nu är jag tillbaks bättre än någonsin. Jag är extremt motiverad och vill satsa som jag gjorde i högstadiet (då...
Hej!Jättebra att du är motiverad och beredd att göra ditt bästa! Gör ditt bästa i varje kurs du läser. Ingen kan göra mer än sitt bästa.... Läs hela svaret -
förkunskaper i matte (1C, 2C,3C) krävs Fysik 1A på komvux?
Hej, jag studerar Fysik 1A i komvux. Jag har studerat 1C, 2C och 3C på gymnasiet. Jag har ett F i matte3C. Jag har läst från skolverket och markerat att det jag fann som stod där var "Avgränsning och studier av problem med hjälp av fysikaliska resonemang...
Hej,på skolverkets webbplats står det att förkunskaperna som krävs inför gymnasial kursen fysik1a är "grundskolekompetens". Inga tidigare studier i matematik... Läs hela svaret -
Kan man byta från Franska 3 till Spanska 4?
Hej! Jag är en elev i årskurs 1 på gymnasiet som undrar om det är möjligt att byta från Franska 3 till Spanska 4 som individuellt val, eller är det obligatoriskt att man måste ha läst spanska 3 då? I högstadiet har jag läst 3...
Hej Lydia.Det är bra att du har lätt för språk och att du vill lära dig flera språk!Svar på din fråga, som jag kan ge, som inte är språklärare och inte... Läs hela svaret -
Läsa fysik 1a med underkänt på fysik i grundskola?
Hej! jag går mitt sista år nu på gymnasiet ( Handels programmet) och tänkte läsa olika kurser i Komvux för att kunna söka vidare till önskad utbildning på KTH. jag måste läsa fysik och kemi men kommer Komvux att ta emot mig trots att...
Hej,jag tror du kommer bli antagen till fysik 1a och kemi 1 om du gör ansökan till komvux om att läsa de kurserna. Sedan, kan det ju bli svårt för dig att uppnå... Läs hela svaret -
Måste man gå om årskursen om man misslyckas med matte 1b?
Hej Erik snart 17 år här. Är lite orolig för att få underkänt i Matte 1b då distansen samt lite personliga saker har gjort så att skolan inte har prioriterats lika mycket. Förutsätt att jag får underkänt i matte, vad kommer...
Hej Erik!trots F-betygen får gymnasieelever ändå läsa vidare. Att du skulle få erbjudande/förmånen att gå om en årskurs, blir troligtvis inte aktuellt... Läs hela svaret -
Sjuksköterska utomlands?
Hej! Finns det möjlighet att studera en Master i ”Psychiatric Nursing” utomlands t.e.x. i Australien efter avslutad sjuksköterskeutbildning i Sverige. Har funderat på specialistsjuksköterskeprogrammet i psykiatri här hemma men undrar om den finns...
Hej Linnea,mitt förslag är att du frågar på de utbildningar utomlands där du vill läsa; de som jobbar där bör veta vilka utbildningar som de kommer godkänna som förkunskaper/behörighet inför sina utbildningar.VänligenANNA -
Matte från folkhögskola till komvux?
Hej! Jag gick på en folkhögskola för många år sedan och då läste jag matte 2. Jag går nu på komvux och vill läsa matte 3. Måste jag läsa om 2:an igen på komvux?
Hej Anton, om du har intyg från folkhögskola där framgår att du med godkänt resultat genomfört en gymnasial kurs matematik 2 (eller matematik B som den hette förut), då borde... Läs hela svaret -
Förkunskaper för att läsa fristående kurs?
Jag vill ansöka till en fristående kurs på SLU då jag inte hittar djurens biologi 1 i komvux. Men det står att jag behöver massa förkunskaper? Det är en rad kurser jag inte har tagit. Går det inte då för mig att söka till kursen? Jag går på samhällsbeteende om det är...
Hej,eftersom förkunskapskraven inför den kursen som du länkar till i din fråga är: Kunskaper motsvarande godkända betyg i följande gymnasiala kurser:• Biologi 2•... Läs hela svaret -
kan jag läsa historia 2a direkt efter hirstoria 1a1?
Men skulle man då kunna söka historia 1b istället för historia 2a eller är det samma problem där?
Hejsan,Historia 1b = historia 1a1 och 1a2, alltså om man har godkända betyg i his 1a1 Och i 1a2, då "har man läst his 1b".Med andra ord är historia 1a1 första... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga