Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31912 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'eftergymnasial utbildning' (106 st.)
-
Studera matte 3c fast på engelska?
Hej, Jag skulle vilja bli behörig i matte 3c men jag kan bara Engelska. Jag har gått ut gymnasiet i Tunisien. Finns det någon kurs i Sverige som erbjuder detta? Helst på sommaren. Alternativt att man kan göra en prövning för ämnet då det kan...
Hej!Du får gärna ställa din fråga i Pluggakuten.se/matematikDet är i Sverige inte förbjudet att undervisa i gymnasiala kurser på olika språk (behöver alltså inte enbart... Läs hela svaret -
Vad för kurser saknas för att bli nätverkstekniker?
Hej! Jag har studerat el och energi med inriktning dator och kommunikationsteknik på gymnasiet, nu vill jag studera till nätverkstekniker och undrar vilka kurser som saknas? Från vad jag sett verkar det som att jag bara saknar någon enstaka kurs. Hur vet jag vilka som...
Hej,yrket Nätverkstekniker är i Sverige icke-reglerat; det betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de själva tycker passar. Det finns, alltså, inga... Läs hela svaret -
Utländska gymnasiet?
Hej! Jag har en utländsk gymnasieutbildning från hemlandet och undrar om jag behöver läsa in gymnasiet här i Sverige eller räcker det min gymnasieutbildning från hemlandet.
Hej,om du vill studera på eftergymnasial nivå, i Sverige, då behöver du få utlåtande / bedömning från UHR, universitets- och högskolerådet. UHR kommer jämföra med vad... Läs hela svaret -
Jag vill plugga journalistlinjen på Skurup folkhögskola?
Jag vill plugga journalistlinjen på Skurup folkhögskola, det enda ämnet som jag inte är godkänd i är matte. Jag gick samhäll internationell i gymnasiet, alla andra betyg är jag godkänd i. Måste jag plugga upp mina mattebetyg innan jag...
Hejsan, fick du F i både matte 1b och 2b? Du har alltså fått ut ett Studiebevis när du gick ut gymnasiet, stämmer det? Vänligen uppge vad dokumentet heter som du... Läs hela svaret -
Behörighet för datavetenskap?
Hej! Jag är intresserad av datavetenskap och går i andra året på ekonomiprogrammet. Jag undrar om att studera efter studenten på Komvux eller liknande för den delen, för att uppfylla behörighetskraven för datavetenskap. Kan ni förklara...
Hej,"datavetenskap" är ett ganska vitt begrepp och det finns många olika yrken och olika utbildningar som leder till de yrken. Men om vi tar några exempel - om du vill utbilda dig till... Läs hela svaret -
Kan jag ansöka mer?
Hej Jag har anmält mig till 20 utbildning sedan första urvalet på antagning.se. men jag fick STRUKEN på 19 st av dem pga jag inte hade Engelska 6, och 1 utbildning är inte behandlad än. Förmodligen jag kommer att få betyg i Engelska 6 och då...
Hej,godkänt betyg i Engelska 6 krävs för grundläggande behörighet till de svenska lärosätena: högskolor-universitet. Om du inte har godkänt betyg i engelska 6 kommer du inte bli antagen till... Läs hela svaret -
Meritpoäng Gymnasium?
Hej! Kommer jag att få merit eller bara poäng om jag byter från EKEKO Redovisning och Finansiering till EKEKO med Marknadsföring? Mvh Aron
Hej,jag är inte säker på att jag förstår din fråga. Menar du att du vill byta lokal profil på gymnasial utbildning på ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi? eller menar du någonting... Läs hela svaret -
Måste man ha engelskan?
Måste man ha Engelska för att bli vad man vill ? Det finns utbildningar som inte ?kräver engelska som konst som är ?yrkeshögskolan men kräver de också ?engelska? Och kan man hoppa av engelska och göra de andra svenska och matte? eller är engelska...
Hej, vilken utbildning vill du komma in på? Om det är utbildning på högskolenivå (universitet/högskola) då går det inte utan godkänt betyg i Engelska 6 som är andra gymnasiekurs i... Läs hela svaret -
Jag funderar mellan Ekonomi Ekonomi, och Teknikvetenskap?
Jag funderar mellan Ekonomi Ekonomi, och Teknikvetenskap, för att jag vill få en hög lön, men mina föräldrar säger att man ska ha roligt på gymnasiet, så de tycker jag borde gå Teknikvetenskap. Men jag vill gärna grunda företag i...
Hej!Du skriver om att du i framtiden vill grunda företag eller jobba inom bank och finans som t.ex finansanalytiker eller aktiemäklare. Grunda företag kan man med vilken... Läs hela svaret -
Jag vill jobba med produktdesign, vad är den bredaste utbildningen?
Jag vill i framtiden kunna jobba med allt ifrån designa reklamen till stora företag, designa skor eller möbler, vad är den bästa eftergymnasiala utbildningen jag kan gå som inte har för mycket fysik eller matte?
Hej!Om du är intresserad av att arbeta med design och vill undvika för mycket fysik och matematik, rekommenderar jag att du överväger en utbildning inom grafisk... Läs hela svaret -
Komplettering efter många års paus?
Hej, Jag tog studenten för några år sedan och har sedan dess inte haft möjlighet att plugga vidare. Jag har endast ett studiebevis pga sjukdom på gymnasiet. Jag läste naturvetenskap och har en del F och ett streck. Detta gäller i kemi2, biologi2,...
HEJ MEL!Du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux (rekommenderas). Du kan t.ex läsa mot komvux-examen inom område Naturvetenskap-Teknik. Vilka kurser som förutom de... Läs hela svaret -
komvux kurser fortfarande på gymnasium?
Jag går just nu sista året på ett yrkesprogram och har inte behörighet till vidare studier, har läst engelska 6 men har inte läst mer än svenska 1. Har två frågor, för att ha grundläggande behörighet till universitetet...
Hej Matilda,i grundläggande behörighet inför högskole-universitetsstudier ingår bland annat godkända betyg i svenska 2 och 3 och du kan tyvärr inte få betygen i de kurserna... Läs hela svaret -
IB programmet för framtida studeranden i Japan?
Jag vill gå IB programmet i Per Brahegymnasiet, men jag vet inte om man måste betala examen avgift för att komma in. Jag vill också plugga i Japan efter gymnasiet men jag vet inte om där är möjligt eller om jag måste söka ett annat program. Och...
Hej Louise,du nämner "examen avgift för att komma in", menar du för att komma in på gymnasiet? I så fall är svar Nej, det är gratis att söka till gymnasiet i... Läs hela svaret -
Går det att byta Fysik1 mot något annat?
Hej! Jag har gått ut gymnasiet för några år sen (naturvetenskapligt program) där har jag bara ett ämne jag inte fick godkänt på, fysik 1. Jag har förra veckan gjort ett fysikprov på komvux för att försöka få betyg...
Hej Mathilda!Om du i ditt examensbevis från gymnasiet, eller från komvux har en "vanlig kurs", ej utökad kurs då måste du höja betyget i just den kursen. Fysik1a är en... Läs hela svaret -
plugga igen?kkkkk?
Hej, jag går sista år på gymansiet. Kan jag få studiebevis även om jag har streck och f i flera ämnen, ungefär 400 poäng.
Hej Jessica!Om du genomgår 3-årig utbildning på gymnasiets nationellt program, ej hoppar av - borde du få ut Studiebevis (hur många F eller "streck" du får borde inte spela roll). Studiebevis... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga