Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'handels- och administrationsprogrammet' (19 st.)
-
Studievägar för att nå sitt yrkelmål ?
hej jag har en dotter som skulle i framtiden vilja jobba med personer i samhället som hamnat fel ( fängelse) Hon har pratat om psykolog men jag förmodar att det finns fler yrkesroller som arbetar med samtal och behandling än dessa. hennes betyg kommer dock förmodligen...
Hej Susanne!Jag tänker på yrket Frivårdsinspektör. Som frivårdsinspektör är man i grunden socionom eller har en högskoleexamen med beteendevetenskaplig eller juridisk... Läs hela svaret -
Svårt för Gymnasievalet?
Hej! Jag slutar 9:an snart och ska göra snart min slutliga val inför gymnasiet. Jag vet inte om jag ska välja ekonomiprogrammet eller handelsprogrammet. Jag vill jobba i receptionen i banken i framtiden. För att jag vet inte om jag kommer att klara Ek jag har inte...
Hej,om du är osäker om du kommer klara av studier på ekonomiprogrammet, fråga gärna dina lärare - de känner både dig och kraven i de gymnasiala kurserna.Att få jobb som receptionist... Läs hela svaret -
Samhällskunskap?
Hej! Jag går just nian, och har kommit till Sverige för ett och halv år sedan och inte har läst sjuan och åttan . Jag vill läsa samhäll programmet men min So lärare vill att jag ska läsa sjuan och åttans 4 so ämnena också och...
Hej,titta gärna på alternativet HA, Handels- och admin.programmet (det är ett yrkesprogram som mest påminner om Samhälsvetenskapsprogrammet). Behörighet till yrkesprogrammen är lägre och du kan bli... Läs hela svaret -
Handelsprogrammet, fel val?
Hej, Jag heter Lucas och jag går i åk1 på sandagymnasiet. Jag valde handels-och administrationsprogrammet för att jag var trött på skolan. Men nu när jag började gymnasiet så känner jag att det ändå finns en ork att plugga. Jag funderade på att hoppa av min linje men vad skulle det innebära?...
Du kan söka till hösten. Sök det programmet du vill gå. Men fortsätt nu att läsa de kurser du går nu och försök få så bra kunskaper och så höga betyg du kan.... Läs hela svaret -
Vilka ämnen behöver jag läsa för att komma in på högskolan?
Hej jag är 17 år och går på första året på gymnasiet, jag går HA. Jag vill plugga vidare på högskolan sen och kunna jobba på banken. Vad behöver jag läsa extra för att komma in på högskolan?
Hej Rod, Förutom de kurser /ovan/ som krävs för Grundläggande behörighet, behöver du också läsa samhällskunskap 1a2 och Matematik 2a och 3b.... Läs hela svaret -
Vilket gymnasie?
Hej! Jag har börjat 9an iår och jag har ingen aning om vad jag vill gå för gymnasie/linje.. jag har inget speciellt ämne som jag älskar men tycker det ör ganska intressant med biologi (kroppen) och med samhällskunskap ( företag osv) sen hatar jag matte och kemi (har svårt med det också) vad...
Hej Btenda, om du "hatar" matte och väljer i första hand mellan Handels- och Samhäll, då "röstar" jag på >>>HA, Handels- och administrationsprogrammet, som har betydligt mindre matte. På... Läs hela svaret -
Vilka kurser behöver jag läsa på Handelslinjen för högskola?
Jag undrar vilka kurser jag måste läsa för att kunna få gå i högskola om jag nu efter studenten skulle vilja plugga vidare.Jag går Handelslinjen och läser inte de kurser som krävs,så jag undrar vilka kurser som jag måste läsa extra.
Hejsan, på HA>> rekommenderar vi följande: och i så fall behöver du inte Iäsa på mer än heltid. Men du har också rätt att läsa... Läs hela svaret -
kan man gå in till högskolan?
Kan man få in till högskolan om man pluggar handel och administration på thoren business School?
Hejsan, elever på alla program har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskola. Handel och administration>> är ett yrkesprogram. Du måste därför... Läs hela svaret -
Är Thoren Business school bra eller inte?
Hej! jag tänker gå på thoren business school och välja handel och administration men jag vet inte om den är bra skolan?
Hej Solyana! Det finns idag 11 Thoren Business gymnasieskolor>> och på 6 av dem finns HA-programmet>> Thoren Business gymnasieskolorna har engagerade lärare och nöjda elever,... Läs hela svaret -
Distansutbildning?
Jag går handel och administrationsprogrammet första året och älskar linjen. Trivs inte alls i klassen och har jobbigt med ångest och annat. Jag vill därför plugga distans. Kan jag göra det med den linjen jag går på?
Hej Nora! Den gymnasieskola som erbjuder distansutbildning är Korr online>> men den erbjuder bara fyra stycken högskoleförberedande gymnasieprogram, inte Handel och administrationsprogrammet som är ett... Läs hela svaret -
Vilken linje måste jag ta för att bli en bilförsäljare?
Jag undrar vilken linje måste jag ta för att kunna bli en bilförsäljare? Kan man gå ekonomiprogramet?
Hej Håkan! Ja, man kan gå Ekonomiprogrammet för att senare kunna bli Bilförsäljare>> men annars så kan man gå Fordons- &... Läs hela svaret -
Handelsprogrammet i Stockholm med inköp och logistik?
Hejsan, jag undrar vilka gymnasieskolor i Stockholm som erbjuder Handelsprogrammet med fördjupning "inköp och logistik"?
Hej Marina! Se i programplanen för Handels- och administrationsprogrammet, här>> och du ser att en kurs Inköp1 ingår som inriktningskurs i inriktning Handel&service,... Läs hela svaret -
Byta ut en kurs?
Hej jag har läst historia 1a2 som individuell val och har fått F , men jag hade läst turkiska steg 3 och 4 som moderna språk så jag undrar om jag kan byta historian med moderna språk, eftersom att jag nu har 100 poäng för mycket? Jag går i handelsprogrammet i åk3.
hej Pelin! På HA>> ser programstrukturen ut på följande sätt, se i Programplanen här >> Moderna språk får läsas som programfördjupande på HA. Inom Individuellt val... Läs hela svaret -
Vilka kurser ska läggas till?
Hej, Visserligen är det ett år kvar tills jag ska välja, men har börjat fundera redan nu. Jag vill gå handelsprogrammet, och bli butikschef när jag blir äldre. Men jag har även viljat bli lärare, mellanstadielärare. Går det att lägga till kurser på programmet och vilka isåfall? För att jag ska...
Hej Tove! Det är mycket bra att du är ute i god tid! du är intresserad av Handels- & administrationsprogrammet och det är ett yrkesprogram. På alla yrkesprogram har alla elever rätt att... Läs hela svaret -
Vilka kurser behöver man?
Hej! Jag går Handelsprogrammet på Malmö Idrottsgymnasium, årskurs 1 och ska precis välja kurser inför tvåan. För att få högskoleförberedande behöver jag lägga till Eng 6 och Sv 3, vilket jag ska lägga till men klarar jag att jobba som PT, inom idrott överlag, kanske kurator utan Matte 2?
Hej Amanda! På Handelsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf väljer man 700 poäng Programfördjupande kurser + att alla elever på alla program väljer 200 poäng inom Individuellt val. För... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga