Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32157 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'sam-beteende' (15 st.)
-
Meritpoäng matte2b?
Hej! Jag går Samhällsvetenskapliga-beteende linjen, andra året. Jag läser just nu matte 2b. Kommer jag få 0,5 i merit för det? Ska även läsa Engelska 7 nästa år.
Hej Lina,om du kan få meritpoäng för matte 2 eller inte beror på vad för särskild behörighet som "din högskoleutbildning" kommer att kräva;exempel:juristprogrammet och utbildningar på... Läs hela svaret -
Vilket ämne ska man välja till gymnasiearbetet?
Hej! Jag går sam-beteende programmet sista året och ska börja på mitt gymnasiearbete. Det som är svårt just nu är val av ämne då jag vill välja en metod som är relativt enkel att använda. Jag är intresserad av att undersöka exempelvis reklamfilmer/ reklamaffischer/ loggor/ valaffisher, för...
Hej Sofia,frågeställningar måste utgå från Temat för GA och metod väljs utifrån frågeställningar: alltså du vill ju Svara på de... Läs hela svaret -
Kan jag gå ett yrkesprogram och bli vad jag vill senare?
Jag är en tjej som ska börja gymnasiet nästa termin, men jag kan inte bestämma mig för vilken linje jag vill gå! De två linjer jag är intresserad av är Frisör och Sam-Beteende. Jag har nu 270 i merit. Jag vill gå frisör linjen för jag tycker att det är kul att få jobba praktiskt och är väldigt...
Hej Emelie, du är inte "fast som frisör" och du behöver inte jobba som frisör >>, över huvudet taget. Det finns exempel på att f d elever på inriktningen Frisör (Hantverksprogrammet) jobbar med någonting helt annat, än som frisör. -
Är natur/sam lättare än natur/natur?
Hej, har länge funderat på gymnasiet, och är både intresserad av Samhällsvetenskap/beteende, och Natur-samhällsvetenskap. Jag tycker att både NO och SO ämnena är roliga, men dock så är jag lite orolig över matten på Naturprogrammet, och därför tvekar på det programmet och tänker på att välja...
Hej Gustav, på Natur-natur läser man fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4; det är kurser som på inriktningen Natur-och-samhälle på NA är Frivilliga. Har man svårt... Läs hela svaret -
Vilken linje skall jag välja?
Hej jag är 15 år och ska välja gymnasium snart och vill bli so lärare för åk 7-9. Och funderar på att välja sambetende funkar det?
Ja, Roni, det funkar bra! I Sam-beteende >> ingår alla kurser som krävs för behörighet. -
Juridik efter gymnasiet?
Hej jag står precis inför valet av gymnasie skola och linje och skulle gärna vill läsa juridik efter gymnasiet. Jag undrar om mina förutsättningar att läsa juridik efter gymnasiet skiljer sig beroende på om jag läser sammhällskunskap-beteende eller ekonomi-juridik? Och isåfall hur? Och hur stor...
Hej Evelina! Juristprogrammet är mycket eftertraktad utbildning i Sverige och det brukar vara mycket svårt att komma in. Det är lätt att bli behörig, men för att kunna komma in /få... Läs hela svaret -
Vilken Sam inriktning?
Hej! Jag har gjort mitt val men ska göra ett omval den 18:onde. Just nu velar jag mellan två Sam-inriktningar. Jo, jag vet att man väljer inriktning i tvåan men när jag bestämt mig vilken linje jag vill gå kan jag välja vilken skola jag ska gå. För en av gymnasieskolorna har t.ex. bara en av...
Hejsan, det är inte någon stor skillnad, men om man läser Sam-Beteende blir man även behörig att söka till "Lärare i Samhällskunskap" och inte bara "lärare i geografi och filosofi".... Läs hela svaret -
Hur ska jag välja fördjupning samt individuella val?
Hejsan! Går andra året inom sam-beteende och stormtrivs! Nu är det dags att välja fördjupning till trean och det jag kan välja på är "Människan, rätten och samhället" eller "Människan, socialt och kulturellt" finns det någon jag borde välja ifall det påverkar min framtid? Vill bli ex...
Hej Sandra! Bra att du trivs på din utbildning och att du vet vad du vill göra efter gymnasiet! Ang. val av kurser - så räcker det med Matte 2 för de eftergymnasiala... Läs hela svaret -
Gymnasieval, Natur eller samhäll?
Hej, jag går i nian och har ångest över vilken linje jag ska välja. Natur, natur eller samhäll beteende. Jag vet exakt vad skillnaderna mellan linjerna är men problemet är att jag tycker att kurserna man läser låter exakt lika roliga. Jag har exakt samma betyg i samhällsämnena som i naturämnena...
hej Ida! Det är inte lätt att välja "rätt" gymnasieprogram om du inte vet vad du vill göra efter gymnasiet. Men jag undrar om du tror att du vill jobba direkt efter gymnasiet eller om du... Läs hela svaret -
Vad handlar sambeteende om?
Vad handlar sambeteende om? Vilka ämnen läser man och vad borde man vara intresserad av för att välja den linjen?
Hej Lisa! Inriktningskurserna på SA, "beteende" är följande: Ledarskap och organisation 100 poäng; Kommunikation 100 poäng; Psykologi 2a - 50 poäng; Samhällskunskap 2 - 100... Läs hela svaret -
Måste man välja teknik för att bli inredningsarkitekt?
Jag undrar om man måste just välja teknik linjen på gymnasiet för att bli inredningsarkitekt? Jag funderade på att gå på samhäll beteendevetenskap, men om jag kanske lägger till något som har med teknik o göra på individuellt val går det då?
Hej Doriana! Inredningsarkitekt man kan utbilda sig till på högskola och på yrkeshögskola och det finns även ett antal privata skolor i Sverige och utomlands. På Konstfack - högskolenivå - är... Läs hela svaret -
Inom vilka högskoleförberedande program ingår kriminologi?
Kan man ha kriminologi om man väljer att gå ekonomi programmet - inriktning: juridik? Om inte, vilka andra linjer erbjuder kriminologiP
Hej Tia! Det är egentligen inga gymnasieprogram som erbjuder Kriminologi. Man kan skapa en profil och kalla den för "kriminologi" - det är ett Paket av kurser som... Läs hela svaret -
Sambeteende med programfördjupning juridik och kriminologi?
Hej jag vill gå sambeteende med program fördjupning juridik och kriminologi. Men det jag är främst intresserad av är juridik,vilka skolor har det i Stockholm? Kan du berätta kort vad det handlar om och vad man kan jobba som?
Hej Ayla! Det är precis som Peter skriver i sin kommentar till din fråga: högskoleförberedande program förbereder till vidare (eftergymnasiala) studier. Om du efter gymnasiet läser... Läs hela svaret -
Vilket program ska jag välja?
Hej! Jag har lite smått panik just nu för att jag känner att jag inte vet vilket gymnasieprogram jag ska välja. Funderar på samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap för jag tycker det verkar väldigt intressant och tror st kan passa mig. Men sen har jag också tittat på...
Hej Frida! På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man inriktningar från åk2, dvs om du söker till en skola som erbjuder flera inr på SA, kan du välja just inriktning under åk1 - inför åk2. Om inr Medier kan du läsa... Läs hela svaret -
Finns det någon utbildning som innehåller både sam och estet?
Hej, jag går i årskurs 9 i Stockholm och har under den senaste tiden funderat över gymnasievalet en hel del. Nu har jag iallafall kommit fram till att jag vill göra något kreativt, gärna något som har med att skriva eller teater att göra. Men jag vill även gå sam för att ha en lite större bredd...
Hejsan, vad bra att du funderat och kommit fram till ungefär hur du vill välja! Det finns dessvärre inte ett Samprogram med inriktning estet men Estetiska programmet däremot är fiffigt på det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga