Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'panik' (20 st.)

    • Nejla?

      Prövning på gymnasiet om man missar ett prov???

      Hej! Jag fick idag reda på att om man är sjuk under ett prov och får F på det så måste man göra en prövning på hela kursen stämmer det? Sitter just nu och har panik för missade ett seminarie på engelskan under höst...

      Milla : : Hej,du skriver i din fråga "Jag fick idag reda på att ..." Hur "fick du reda" på det? Har läraren sagt det? Varifrån kommer den informationen, undrar jag?Det som... Läs hela svaret
    • Tida

      Är senanmälan samma som vanliga anmälan?

      Hej! Nu har jag sökt och skickat min ansökan redan den 16:e oktober. Jag har panik och är väldigt orolig att jag inte kommer in på något jag har sökt (mina poäng är (15,41) och sökt bland annat sjuksköterska på högskolor i och nära västra Götaland då jag har inte möjlighet att flytta. Nu till...

      Milla : : Hej,kontakta Antagning.se (du kan t.ex ringa 0771-550720 - tel.tid brukar vara kl.9-16 på vardagar); det är nämligen Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskolor och... Läs hela svaret
    • elev

      Kan jag bli dansare även fast jag tog sambeteende?

      Hej! Jag är 06:a och valde att gå på katte sambeteende och har redan gått 1 termin. Inte för så länge sedan så insåg jag att jag vill arbeta med något mer "estetiskt" som dans/film/skådespeleri. Jag har googlat lite och det står att man behöver göra ett inträdesprov för att komma in på ett...

      Anna: : Hej Clara,Dansare är i Sverige ett av de många yrken som är icke-reglerat, alltså kan man (får man) jobba som dansare med vilken utbildning som helst. Som behörighet till... Läs hela svaret
    • Pelle

      Studera fyrahundra eller femhundra procent på Komvux?

      Hejsan. Jag har ett litet dilemma med min komvux som påstår att dem inte kan erbjuda mig 4 kurser , 2 stycken samtidigt och 2 stycken som jag hade tänkte ska börja 3 veckor efter dem andra 2. Min fråga är kan dem neka mig att läsa kurserna? I sådana...

      Mikael: : Hej Pelle, heltidsstudier på gymnasienivå = 20 poäng per vecka. Man läser på heltid 100-poängskurs på fem veckor. Om man läser 4st 100-poängskurser... Läs hela svaret
    • Hej

      Kan jag plugga upp mina grundskolebetyg även fast jag inte fick F?

      Hej! Jag har 270 i merit (när jag gick ur 9:an i juni detta år) men vill vara säker på att jag kommer in på korrespondensgymnasiet till våren och undrar därför om jag kan plugga upp mina grundskolebetyg under denna termin, även fast jag inte fick något F. Går det? Isåfall hur? Vem kontaktar jag?

      Anna: : Nej, tyvärr. Känner inte till någon möjlighet att "plugga upp" grundskolebetygen.VänligenANNA
    • Elev

      Panik över vad jag ska göra efter studenten?

      Hej! Jag tar alldeles snart studenten och jag har konstant ångest över framtiden. På gymnasiet gick jag en administrativ inriktning men är egentligen inte direkt jättetaggad på att jobba med detta sedan, därför har jag redan nu letat för fullt efter något annat att plugga vidare till istället...

      Anna: : Hejsan, jag undrar om du känner till att folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat/studerandeboende på skolan eller i närheten av skolan. Om du hittar en... Läs hela svaret
    • Elias

      Vill inte bli antagen till reservplats?

      Hej! Jag har tackat ja till att bli antagen ifall att en reservplats skulle bli ledig men jag har nu ändrat mig och vill börja på den skola som jag blev antagen till och vill verkligen inte att jag ska bli antagen till den andra som jag står som reserv till. Finns det en...

      Milla : : Hej Elias,det brukar funka så att i fall det kommer finnas möjlighet att komma in från RESERV, blir du tillfrågad & då kan du svara Ja eller Nej till erbjuden plats - igen. Men du kan -... Läs hela svaret
    • Jessica

      Vilken väg ska jag välja?

      Hej! Jag heter Jessica och jag är 26 år gammal. Jag är inte född i Sverige, och jag flyttade hit i 2014. Jag studerar Engelska (advancerad nivå) för att jag vill komma in till KPU och bli gymnasielärare i engelska. Jag har några frågor om KPU: 1) Jag ser att, för att komma in till KPU,...

      Daniel: : Hej Jessica,KPU, kompletterande pedagogisk utbilnding prioriterar sökande som ska bli behöriga lärare i Flera ämnen, men de kan ta in även de som ska bli lärare i ett ämne. Jag råder... Läs hela svaret
    • Amanda

      Vad kan jag komma in på för utbildningar utan Matte2b?

      Hej! Jag tog studenten nu i Juni ifrån samhälls- och beteendevetenskapsprogrammet med 2250 godkända poäng, med medelbetyget 15,0. (250 poäng fick jag F på) Nu går jag på Miroi (komvux på distans) och pluggar upp Matematik 2b och ska börja med Naturkunskap 2 nu i mitteln av oktober....

      Anna: : Hej Amanda, om jag förstår dig rätt fick du F i matematik 2b på gymnasiet. Du kan nu sträva efter betyget i matematik 2a och det betyget kommer att ersätta F i matte 2b... Läs hela svaret
    • Tara

      Veterinär,ångest,panik?

      Hej jag behöver hjälp! Jag heter Tara och är 13 år jag har velat bli veterinär sen jag föddes men speciellt hästar. Jag har bäst betyg i skolan men jag har något problem och det panik och stress. Jag vet inte hur men jag kan typ inte äta eller sova te.x natten innan ett prov eller t.o.m ett...

      Julia: : Hej Tara, jättetråkigt att du känner dig mycket stressad inför prov och förhör. Har du pratat med kurator och/eller med skolsköterskan?Nu, under sommarlovet - blir det inga prov... men du kan... Läs hela svaret
    • Michaela

      Vilka alternativ finns för heltidsstudier studier fram tills vid jul?

      Hej! Jag har precis gått ut gymnasiet med en yrkesexamen i Stockholm (Designgymnasiet) och saknar kompetens i SV3 och Religionskunskap1. Min tanke var att gå Religionskunskap nu till hösten men jag vill gärna studera tillräckligt mycket nu under hösten så att CSN ska kunna godkänna det då jag...

      Liselotte: : Hej Michaela, på komvux är det i den kommunen där man är folkbokförd, som man ansöker om att läsa. Olika kommuner har olika utbud av kurser. Det... Läs hela svaret
    • Elin

      Glömde att göra gymnasieval, vad händer?

      Hej! Jag är jätteorolig eftersom jag glömde skicka in mitt gymnasieval! Jag vet inte hur jag kunde glömma detta :( Jag har haft det väldigt stressigt det senaste och helt glömt bort det. Går det att välja i april igen eller hur ska jag göra?? MVH

      Anna: : Hej Elin, det är inte så allvarligt att du glömde att skicka in ditt gymnasieval. Det är givetvis inte jättebra, men det ordnar sig - om du  1. pratar med syv på din skola... Läs hela svaret
    • Nadja

      F i ett ämne,har jag behörighet till att söka universitet ändå?

      Hejsan,jag går det Naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle. Jag undrar om jag får F i matte 3c (har godkänt i alla andra ämnen),kommer jag fortfarande ha behörighet till att söka universitet/högskola?

      Peter: : Hej Nadja, med F i Matte 3c (om du har godkända betyg i andra kurser) uppfyIIer du fortfarande kraven för Examensbevis från NA. Och med examensbevis från ett... Läs hela svaret
    • Lillian

      Vad ska jag ta mig till inför skolvalet?

      Jag har nyligen gått om ekonomiprogrammet och precis börjat naturvetenskap programmet och det går inte så bra, jag vet inte vad jag vill göra i framtiden och därför känns det som att jag bara går om och om igen på gymnasiet. Jag gillar inte skolan men vill ändå ha en bra grund, något lätt som...

      Anna: : Hej Lillian! Tråkigt att du inte trivs i skolan. Om du "hatar" matte, som du skriver, så är Naturvetenskapsprogrammet det minst passande alternativet (ihop med Teknikprogrammet) - för att där är det mest matte av... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga