Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'matte 3b' (110 st.)
-
Meritpoäng för matte 3 när man söker till ekonomiprogrammet?
Hej, jag har läst att man får ytterligare meritpoäng för matematik på högre nivå än vad utbildningen kräver. Jag antar att inte handlar om utbildningen man läser på gymnasiet (där läser till matte 2b i...
Hej,ekonomiutbildningar på de svenska lärosäten brukar kräva matte 3 för särskild behörighet; vilket betyder att man utan godkänt betyg i matte 3 är... Läs hela svaret -
får jag poäng för matter 3b (komvux)?
Jag tänker söka till en utbildning där matte 3b är krav. Totalt har jag då läst 2600 poäng. Kommer jag trotts detta få poäng för betyget som jag får?
Hej,om du har examensbevis från gymnasiet där 2500poäng ingår och sedan får godkänt betyg i en 100poängskurs (t.ex matte 3b) och den nya kurser krävs för särskild... Läs hela svaret -
Hur påverkar komplettering av Mattematik 3b mitt jämförelsetal?
Hej ! Jag gick ut gymnasiet med 20,42 med 2,5 meritpoäng inkluderat (Engelska 7 och Franska 4) Jag tänker nu på att komplettera matematik 3b för särskild behörighet till att studera ekonomi vid högskolan. Jag undrar om denna komplettering skulle sänka...
Hej,försök få så högt betyg i matte 3b som möjligt! Om du får A, högsta betyget, då kommer ditt meritvärde höjas lite grand även... Läs hela svaret -
Matte3b och engelska7 i åk3?
Hej Milla, Två elever som läser ÅK 2 undrar om de måste ha matte3b eller engelska 7 i åk3? eller om de kan välja bort bägge två ämnen? Tack på förhand!
Hejsan,Engelska 7 är inte en obligatorisk kurs på något gymnasieprogram. Men om gymnasieskola inte kan erbjuda någon annan kurs och utan eng7 kommer eleven i så fall läsa på deltid och... Läs hela svaret -
Plugga matte direkt efter gymnaiset?
Hej Syv jag är intresserad av att läsa fastighetsförmedling på Malmös universitet, jag går estetiska programmet och har därför grundläggande behörighet men jag har endast läst matte 1/2b och inte 3b vilket var ett krav på den...
Hej Elle,jag tror tyvärr inte att det kommer att gå göra som du vill och beskriver i din fråga. Sista kompletteringsdgen brukar ligga i mitten av juni. Kompletteringstiden kan bli förlängd,... Läs hela svaret -
Matte 3b, höja meritvärde?
Hejsan! Jag gick ut gymnasiet med 20,5 i meritpoäng och vill nu läsa upp genom att läsa matt 3b på komvux. Har jag förstått rätt att denna kurs ger 0,5 meritvärde. Eller är det beroende på om man får E-A? Kan det alltså...
Hej Leonard!Jag tror du menar att du har 20.5 i meritvärde.Max antal meritpoäng man kan ha är 2.5 och inom dem max 1.5 meritp.för mattekurser.Om du har meritvärde på över 20.0 betyder det att du... Läs hela svaret -
Komplettering matte 3b?
Hej, Jag tog studenten på ett samhäll/beteendeprogram 2016. Jag tog studenten utan att studera matte 3b med en poäng på omkring 20.5 (inkl merit från språk/engelska). Jag har nu planer på att studera ekonomiprogrammet på högskolan/universitet...
Hejsan,svar från din fråga 1 är att du måste ha godkänt betyg i matte 3b (eller 3c) och betyg kan du skaffa dig även genom en prövning.Se gärna information på... Läs hela svaret -
Kan man ta bort kurser från ett tekniskt basår?
Hej! Jag är intresserad av att söka Lärare och ingenjörs programmet men saknar Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1. Har däremot läst Matte 3. På ett tekniskt basår läser man ju även biologi och matte tre, så jag undrar om man skulle...
Hej Milly,du kan söka läsa kurserna på komvux - då söker du just de kurser som du behöver.Basåren på högskolenivå finns det olika typer av: tekniska... Läs hela svaret -
Vuxenubildning Matematik 3b distans?
Hej! Jag vill söka in till universitet i höst och vill utbilda mig till ekonom. På gymnasiet så gick jag samhäll beteende och därför läste jag inte matematik 3b som behövs om man vill bli ekonom. Därför gick jag in på...
Hej Elsa. Du måste kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd och fråga om när nästa ansökningsperiod blir.Annars, så kan du försöka bedriva... Läs hela svaret -
Får man plugga matte 2c och 3b för att bli antagen till business?
Hej, jag har studerat natur I gymnasiet men ville studera business istället, jag har de flesta natur ämnena men inte alla. Två frågorhhar jag, kan man ansöka med sina poäng även om man har inte klarat alla gymnasiets natur ämnena, men ändå...
Hejsan,för särskild behörighet, vad gäller matte, inför businessprogram kan man ha godkänt betyg i antingen matte 3b eller i 3c, vilken av de kurserna som... Läs hela svaret -
Prövning i matte 1B eller 1A?
Hej! Jag vill läsa upp mitt betyg i matte för att höja mitt snitt. Jag tänkte plugga på egen hand och göra en prövning. Min fråga är om jag måste göra en prövning i matte 1b som jag läste på gymnasiet eller kan jag...
Om du vill få högre betyg så är det bättre att satsa på att få betygen i matte 1a, 2a för att a-spår i matte är lite lättare än b och c.Du får samma... Läs hela svaret -
vad är matte 3b bra till?
Hej! Jag går bild estet och funderar på att lägga till matte 3 b till 3:an. Dock tycker jag att matte är jättesvårt och jag tycker verkligen inte om det (Mina matte betyg ligger runt E). Anledningen till varför jag ändå kanske ska välja...
Hej Lovisa,du har rätt i att matte 3 (godkänt betyg) kommer ge dig + 0.5 meritpoäng men om du får endast E i matte 3b men kan samtidigt få A i en annan 100p.kurs som du kan läsa i stället... Läs hela svaret -
Hur ska jag bli säker på att jag kommer in?
Hej! Jag är intresserad av Civilekonomprogrammet inriktning Service Management vid Umeå Universitet. Jag måste läsa upp matte 3b för att bli behörig och kommer väl då hamna i urval BII? Jag är osäker om det räcker att läsa upp...
hej!utan godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) är du till civilekonomprogrammen Obehörig och kan inte komma in. Högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga. Så, du... Läs hela svaret -
Behöver jag läsa till om jag ska bli grundlärare?
Hej! Jag vill läsa till grundlärare f-3 eller 4-6 efter gymnasiet. Just nu går jag mitt sista år på samhälle beteende programmet. Jag har läst alla ordinarie kurser samt lagt till Eng7. Jag undrar om jag behöver läsa till matte 3b och natur 2b...
Hej Elin,till de utbildningar som du nämner i din fråga brukar inte matte 3 eller naturkunskap 2 krävas. Dock kan kraven på behörighet förändras, därför kan... Läs hela svaret -
Vad är det för Skillnad på statsvetare och statsvetenskap?
Hej, jag undrar om det är någon skillnad på statsvetare och statsvetenskap. Så som jag uppfattat det behövs det matte 2b för att kunna läsa till statsvetare. Men matte 3b för att läsa statsvetenskap, vad är skillnaderna. Vila program kan...
Hej Sara,högskoleprogram med liknande (och ibland även med identiska) namn kan ha olika behörighetskrav. Det gäller att titta på vad just det programmet ställer... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga