Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31894 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'utländsk betyg' (15 st.)
-
Har jag räknat min merit poäng rätt (utländskt gymnasiebetyg)?
Hej! Jag har ett utländsk gymnaisebetyg och planerar att ansöka till högskole ingenjörsprogram, vilket krävs Grundläggande behörighet + Matematik 3c, Fysik 2, Kemi 1. Mitt betygsmedelsvärde från hemland är 17,33 (Skala 10-20). Eftersom jag saknade behörighet i svenska, engelska och fysik...
Hej!Att räkna fram meritvärde på utländska betyg är svårt (komplicerat). De som inte jobbar specifikt och dagligen med den frågan kan lätt göra... Läs hela svaret -
Få hjälp att validera/ översätta eftergymnasial betyg?
Hej! Jag har studerat 3 år efter - motsvarande gymnasiet - i Holland och har i flera års tid försökt få svar vad betyget motsvarar. Uhr bedömde betyget för 5-6 år sen till eftergymnasial och klart, men jag önskar att få det översatt till ett riktigt yrke. Jag anser att min utbildning liknar...
Hej Roshnie!Yrken och betygen i olika länder motsvarar inte alltid "direkt" varandra.Att du läser svenska är mycket bra! Försök lära dig så mycket svenska... Läs hela svaret -
Går det att bli Jurist om man har utländsk betyg ?
Hej , Jag är 26 års gammal och är en svensk medborgare, när jag var liten jag flyttade till Marocko med mina föräldrar och har bott där för nästan 18 år och har studerat där tills jag har fått masterexamen i Juridik och...
Hej Salim,när du är klar med SFI, förväntas du ha kunskaper i svenska som motsvarar ungefär årskurs 6 på grundskolan. Efter SFI läser man SAS grund och sedan 3 kurser... Läs hela svaret -
komplettering av grundläggande behörighet med utländska betyg?
Jag har pluggat utomlands i en brittisk skola där jag misslyckades på mitt GCSE (slutexamen) och vill nu komplettera mina studier och få grundläggande behörighet. Jag har hört talas om 800 poängs regeln men har pratat med UHR som har sagt att den ej gäller för Storbritannien. Jag undrar nu vad...
Hej Jan,titta gärna på alternativet - allmän kurs på en Folkhögskola, som är 3-årig, men om du har goda förkunskaper kan du bli klar snabbare (som... Läs hela svaret -
Erkännande av utländska poäng?
Hej! Jag pluggade kinesiska på universitet i Italien och jag skulle vilja få mina poäng erkända här i Sverige. Jag har redan skickat allt dokumentation på UHR, och jag fick godkänd från dem, men det står fotfarande ingenting på Antagning under "mina meriter" sidor. Hur kan jag få mina poäng...
Hej! Antagning.se är en sida där du gör ansökan till svenska högskole-/universitetsutb. och de intresserar sig endast i de meriter som påverkar dina möjligehtet att komma in på den... Läs hela svaret -
Höjer matematik 5 meritvärdet när det gäller utländska gymnasium?
Hej! Jag har utländsk gymnasiumexen och håller på att komplettera den för behärskar högskoleingenjör utbildning. Denna utbildning kräver matematik 3. Jag har redan på examen matematik 4 och tänker och läsa matematik 5. Kommer det och...
Hej Ahmed,jag ser att matematik 5 finns med i listan över Kurser som kan höja meritvärde för dig med utländska gymnasiebetyg. Då borde godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Hur räkna ut meritvärde med bedömning av utländska betyg?
Jag har grundläggande behörighet från utlandet med ett uträknat medelvärde på 90. Sen har jag kompletterat med kurser på komvux för att bli behörig till apotekarutbildningen. Hur kan jag räkna ut mitt totala meritvärde?
Hej Tavga,du behöver inte själv räkna ut ditt totala meritvärde; det gör Antagning.se när du har gjort ansökan till en högskoleutbildning. Det som... Läs hela svaret -
Hur räknar man ut meritvärdet enligt de nya omräkningstabellerna?
Hejsan, Min vän har en utländsk gymnasieutbildning och nu funderar hon på att läsa på universitet men hon har ingen aning om vilka regler som gäller för omräkning av utländska gymnasiebetyg. Hon har gymnasiebetyg från Syrien och har kompletterat sina betyg för att få grundläggande...
Hej,du, vi eller din vän behöver inte räkna fram sitt meritvärde, utan det gör Antagning.seOavsett vad någon annan räknar fram, blir det den "siffran" som... Läs hela svaret -
Vad behöver jag mer med mitt utländsk gymnasieutbildning?
Hej! Det finns ett program som kräver behörighet på grundläggande + matte 2a/2b/2c, undervisnings språk är engelska... Jag har ett utländsk gymnasieutbildning som motsvarar matte 2a, vetenskap 2 och arabiska 7. Samt jag har 3 betyg i åk9 (grund) från före året på matte åk9, engelska åk9 och...
Hej Reem, det bästa är nog att du vänder dig till antagningsgruppen på just det lärosäte dit du vill söka. Kontaktuppgifter till antagningsgruppen kan finnas... Läs hela svaret -
Räknas IB certifikat med i meritvärde för IB elever?
Jag är en IB elev och undrade lite om hur min betyg kommer att räknas. Jag har 7 ämne dvs 6 i Diploma och Kemi som certifikat. Jag kommer att söka för ett utbildning som har Kemi som en behörighet. Ska betyg på kemi räknas med i min meritvärde eller går det bra att slappna av lite och fokusera...
Hej Yunis, det är Antagning.se som kommer att räkna och få fram ditt Meritvärde med vilket du konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar, om du ska söka... Läs hela svaret -
Hur man räknar utländsk betyg?
Hej! Jag har utländsk gymnasielbetyg och jag har läst till undersköterska här i Sverige. Jag undrar jag vill läsa nu till sjuksköterska vad behöver jag sånafall komplettera eller gå till väga, eller hur räknar man sammanlagda betyg? Och jag har läst svenska 1, samhälle 0ch matte 1 här i...
Hej Semra, du skriver inte om ditt utländska betyg blev "värderat" och vad fick du i så fall för bedömning?Du vill läsa till Sjuksköterska och det i Sverige är en... Läs hela svaret -
Har utländsk betyg går i Komvux nu, När är sista kompletterings Univ?
Hej! Jag blir inte riktigt klok över den information jag finner på antagning.se så hoppas att jag kan få hjälp här hos er. Det gäller att jag har utländsk betyg och nu läser jag på Komvux för att göra mina betyg fullständiga. När är sista dagen jag kan komplettera? Jag får endast att jag...
Hej AIeksandar, sista kompIetteringsdatum i år bIir 21 juni 2017, det datumet och andra viktiga datum vid ansökan tiII högskoIeutbiIdningar kan du se på den här sidan>>> HäIsningar Peter SYV -
Beteendevetenskap eller sociologi eller socionom?
Hej alla!! Just nu arbetar jag som assistent inom myndigheten. Jag är sugen på att plugga vidare för att man ska kunna få annan utmaning, förhoppningsvis annan position eller helt annat jobb (högre lön är ett plus). :) Jag intresserar att arbeta liksom att ge råd, information, bland annat...
Hej Piya! Du har hög utbildning från ditt hemland som du säkert kan få ett annat jobb "på" redan nu, även utan att studera mera, t.ex är det inte omöjligt att du... Läs hela svaret -
Hur uppnår jag utländska krav?
Jag har hittat en college i Kanada jag är intresserad av. Dock infattar det sig krav med beteckning av ett annat system från vårat. English, Grade 12 (ENG4U) + Grade 12 Math (U) One senior-level Visual Arts credit at the M or Open level Three other Grade 12 subjects at the U or M...
Hej Christofer! Vi har ställt din fråga till Skolverket och fick nyss ett svar som lyder så här: "Skolverket har inte denna typ av jämförelsetabeller. Du kan möjligen kontakta Kanadas ambassad i Sverige alternativt en svensk... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra efter att jag bedömt mitt utländsk betyg ??
Hej igen, Slutligen jag fick svar från Universitets- och högskolerådets och de bedömt mitt utländsk gymnasieutbildning betyg som jag har lämnat för 1 och halv år sedan, och det står så här : Din utländska gymnasieutbildning ger behörighet till högre studier i utbildningslandet och därmed...
Hejsan, grattis till översättningen! Bättre sent än aldrig som man brukar säga. Den utbildning du vill gå kräver ju Matte 3 och Samhällskunskap 1b. Du har Matte 2 - du behöver således komplettera... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga