madde
    Hej, jag och många av mina vänner har funderat på att ta bort moderna språk och läsa modersmål istället för vi känner att vi inte kommer kunna klara oss eftersom i vår gamla skola så hade vi inte det bra, vi bytte lärare hela tiden eller så var det att vi inte hade en lektion alls. Vi vill gärna ersätta moderna språk till modersmål men vi undrar om vi kommer få samma poäng som om vi hade läst moderna språk? Jag har läst modersmål sedan jag började förskolan tills nu och vill gärna fortsätta med det och jag ser det inte som ett problem. Jag känner att jag kan få högre poäng på modersmål. (Vi går samhäll) Mvh madde

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Madde,

    SamhälIsvet.programmet är 200 poäng moderna språk (2 kurser) obIigatoriska.

    Dock får man Iäsa modersmål i stället för moderna språk. Men Meritpoäng>> får man endast för moderna språk, inte för modersmål.

    Nu vet jag inte vilket modersmål just du har, men vi kan ta som exempel "polska", Vi säger att du har polska som modersmål. Och då är det så här, att i fall du får godkänt betyg i Moderna språk (polska) 3 och moderna språk (polska) 4 - kvalificerar du dig till 1.5 meritpoäng inom Moderna språk. Men i fall du får godkända betyg i Modersmål (polska) eller i Aktiv tvåspråkighet - då uppfyIIer du kraven för Examensbevis i kvoten "moderna språk" men du får inte Meritpoäng.

    Fråga på din skoIa viIka möjligheter som finns att ordna det så att du ska kunna läsa ditt modersmål som moderna språk, och i så fall rekommenderar jag i första hand läsa moderna språk 3 och 4 - för att på så sätt får du det mest fördeIaktigt för dig, inför ansökan tiII högskoIa.

    Vänligen

    Julia SYV