Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32150 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lätt att få jobb?' (16 st.)
-
Hur ser arbetsmarknad ut?
Hej! Funderar på att läsa Data Engineer på YH. Undrar om det är lätt att ordna praktikplats själv och hur det ser ut arbetsmarknad efter utbildningen.
Hejsan,generellt sett är det lätt att få LiA-plats och senare jobb efter examen från yrkeshögskola. Det beror på att YH-utbildningar beviljas start endast om bedömning av experter har gjorts att... Läs hela svaret -
Fundering kring jobb?
Hej! Om man ska se till både lön och efterfrågan, vilket av dessa yrken kommer gynna mig mest om jag utbildar mig till? Förstår att det är svårt att säga exakt, men på ett ungefär. Det gäller yrkena: redovisningsekonom, operativ...
Hej!Att bedöma vilket yrke som kommer att gynna dig mest i termer av både lön och efterfrågan är komplicerat och kan variera beroende på faktorer som geografisk plats (var i Sverige du kommer söka... Läs hela svaret -
Vad ska jag bli om jag inte vill bo i Stockholm?
Hej! Inte säker på att detta är rätt forum för denna typ av fråga men jag gör ett försök då det är förvånansvärt svårt att hitta information om detta online. Jag har läst samhällskunskap på...
Hejsan,du ställer en intressant fråga men som också är svårt att ge svar på... För det första, så ändras ju läge på arbetsmarknaden och ibland... Läs hela svaret -
Fråga om samhällsplanerare/stadsutveckling?
Hej! Jag funderar på att antingen plugga till samhällsplanerare i Lund eller stadutveckling i Malmö. Jag undrar hur framtidsutsikterna ser ut för dessa utbildningar? Är det svårt/enkelt att få jobb?
Hej Elsa,båda de utbildningarna som du skriver om i din fråga är, så vitt jag förstår, 3-åriga högskole-universitetsprogram. Du kommer söka jobb om 3 år, och... Läs hela svaret -
Jobb möjligheter som syv?
Hej jag undrar hur jobb möjligheterna ser ut som när man är nyexaminerad Syv? kan man jobba distans, eller på ett annat företag än det kommunala? Finns det tillräckligt med jobb som Syv och möjlighet till fast tjänst? Det var många...
Hej Anonym!Så roligt att du ställer en fråga om mitt yrke - SYV! Du får gärna kika på yrkespresentationen på Framtid.se/SYVVår erfarenhet är att det är svårt att få... Läs hela svaret -
Hur ser arbetsmarknaden ut för obduktionstekniker?
Hur kan jag ta reda på hur arbetsmarknaden ser ut för obduktionstekniker? Vad hittar jag statistik över hur det ser ut för olika yrken öht när det gäller chanser att få arbete efter utbildning?
Hej Maria, enligt de uppgifter vi har så är det Svårt att få jobb för Obduktionstekniker. För de yrken det vi har ngn uppgift om Lätt/svårt att få jobb -... Läs hela svaret -
Hur ser jobbutsikter ut för yh ingenjör och lokförare?
Hej, jag är 30+ och funderar på att skola om mig. I bagaget har jag med mig bl.a. universitetsstudier i statsvetenskap och arbetslivserfarenhet från statlig myndighet. De utbildningar jag kikat på/vill ansöka är 1) Anläggningsingenjör väg och...
Hej Johan,yrkeshögskoleutbildning får lov att starta endast om bedömning har gjorts att det kommer bli möjligt få jobb för dem som ska gå yh-utbildningen.... Läs hela svaret -
Hur ska man bestämma sig?
Hej! Jag har ett jättestort dilemma och förstår att SYV kanske inte kan hjälpa mig exakt med detta, men jag velar mellan två utbildningar. Den ena är 3 år lång och är ett yrke som jag tänkt på väldigt länge sen jag gick ut...
Hej Sandra!Du ställer en mycket viktig fråga men som också är mycket svår att svara på, eller i alla fall ge ett generellt svar. Boka tid med SYV på komvux och på de institutionerna... Läs hela svaret -
Hur svårt är det egentligen att få ett jobb som personalvetare?
Hej! Jag har läst lite på nätet och blir helt förvirrad av alla motsatta påståenden. Så jag undrar hur svårt är det egentligen att få ett jobb med en personalvetarkandidatexamen, mer specifikt i Stockholm län men även över...
Svaret från Vägdelaren ser bra ut, tycker jag, men det stämmer inte att det endast är 3 annonsen för Personalvetare. Jag har hittat 148 annonser för Stockholms... Läs hela svaret -
Är tandtekniker efterfrågad, framtidsyrke?
Hej, är intresserad inom tandvården tandtekniker men är orolig över om det är ett framtidsyrke? I och med att det mesta kommer att digitaliserar är jag orolig om tandtekniker är något att satsa på med tanken på tekniken i framtiden. Hur...
Hej Salina,det vi vet om yrket TANDTEKNIKER berättar vi på framtid.se/yrke/tandteknikerKontakta studievägledare på tandteknikerprogrammen och arbetsgivare som anställer tandtekniker, se om de kan ge dig mer info. -
Personalvetareprogrammet-Arbetslös?
Hej, Jag är intresserad av personalvetareprogrammet. Dock står det på framtid.se att det är svårt att få jobb, och när jag har kollat på framtidsprognoser står det samma sak. Jag har även klickat på yrken som man kan bli som...
Hej Sara, det är många som läser prognoser och det kan hända att folk satsar inte på de yrken där prognosen är att det blir svårt att få jobb - då blir det i... Läs hela svaret -
Hur ser arbetsmarknaden ut för dietister?
Hej, som rubriken lyder! Har kollat runt och läst på att det finns stor men också liten konkurrens på dietister. Vilket stämmer egentligen? Behöver man ha några egenskaper för att kunna arbeta som dietist? Kan man välja att arbeta med barn...
Hejsan,det vi vet om yrket Dietist, uppger vi på Framtid.se/yrke/dietist och vad vi fick uppgifter om från de källor som vi bedömer som pålitliga så är det "liten konkurrens om... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan sjuksköterska och skolsjuksköterska?
Hej! Som rubriken lyder :) Finns det någon skillnad mellan dessa två? Hur utbildar man sig till skolsjuksköterska? Och hur ser konkurrensen ut? Är det svårt o få jobb? Vad tjänar en sjuksköterska och en skolsjuksköterska?? Är det...
Hejsan,Skolskoterska är i Sverige en sjuksköterska som jobbar på en skola. Utbidlning på sjuksköterskeprogrammet krävs + ofta också även... Läs hela svaret -
Upphandlare i Norge?
Hej jag undrar hur lätt är det att få jobb som upphandlare i Norge? Mvh J.
Hej Jelena; svar på din fråga beror säkerligen även på vilken utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet du har och hur bra du kan norska. Även om det är svårt att få jobb inom vissa... Läs hela svaret -
hur lätt är det att få jobb som civilekonom?
är det lätt att få jobb som civilekonom är det ett brett yrke. är väldigt inne i ekonomi
Hej Lydia,till Civilekonom pluggar man på högskolenivå i 4 år - och hur arbetsmarknaden förändras på så lång tid, vet ju ingen.Om yrket Civilekonom och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga