Erica
    hej jag ska snart börja tvåan i gymnasiet, jag går natur och jag ska välja natur-natur måste jag läsa moderna språk steg 4 för att kunna bli läkare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erica!

    Betyg i Moderna språk krävs inte för behörighet till Läkarprogrammet på högskola/universitet i Sverige. Men godkänt betyg i Moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng. Eftersom läkarutbildningen år så pass populär att många söker med höga betyg och antagningsgräns ligger så pass högt att man har små chanser att komma in på betyg om man inte har åtminstånde några meritpoäng, att det är nästan "ett måste" att försöka få max i merit.

    Men det är möjligt att få max i merit även utan godkänt betyg i moderna språk 4.

    Det är även möjligt att komma in på läkarutbildningen även utan max i merit och utan några meritpoäng över huvudet taget: t.ex om man gör högskoleprovet och får så pass högt resultat att man kommer in i HP-urvalsgruppen eller om man har tur och antagningsgränsen går ner så pass mycket att man kan komma in utan meritpoäng

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    ANNA