Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    så roligt att du vill bli lärare! Sverige behöver fler lärare! Gymnasielärare kan vara behöriga i olika ämnen. På gymnasiets yrkesprogram undervisar även Yrkeslärare. Du kan och gärna får läsa om olika läraryrken på www.framtid.se t.ex om yrket yrkeslärare på framtid.se/yrke/yrkeslarare För övrigt så berättar www.framtid.se om över 2.ooo olika yrken!
    Ämneslärare utbildas i Sverige på lärarhögskolornas ämneslärarprogrammen. Vilken behörighet som krävs inför programmet beror på vilka ämnen man vill bli lärare i. Vilka ämnen vill du i framtiden undervisa i?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Eira : Jag tänker mig antingen matte, svenska eller idrott men är inte riktigt säker än.
    • Milla :

      Gymnasielärare brukar i Sverige vara behöriga i två ämnen. Vill du inom din framtida lärarbehörighet ha Matematik, så behöver du inför utbildningen på lärarhögskolan ha godkänt betyg i gymnasiekurs matematik 4 (den är obligatorisk på inriktningen NA/naturvetenskap men inte på inriktningen NA/"samhälle" - väl den kursen i så fall, om du får möjlighet; i annat fall kommer du behöva komplettera efter gymnasiet innan du kan komma in på lärarutbildningen). Vad gäller bli lärare i Idrott så kan godkänt betyg i gymnasiekursen Idrott-och-hälsa 2 krävas, så välj gärna den kursen på gymnasiet, om möjlighet ges. För behörighet inför utbildningen till lärare i svenska behöver du inte välja några speciella kurser (de kurserna som krävs, Svenska 1, 2 och 3 ingår som obligatoriska i NA-programmets båda inriktningar).

    • Eira : Okej tack så mycket då vet jag!
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer