Magnus
    Hej,

    Min kompis pluggade upp sina betyg genom prövning eftersom hon hade studiebevis men nu fick hon examen och snittade 22.40 poäng. Det var examen i samhällsprogrammet (som Komvux/Vägledningscentrum utlyste).

    Men hon vill läsa till läkare men har ej behörighet...hon funderade på att läsa tekniskt basår fast är rädd att det påverkar hennes snittpoäng? Alltså hon fruktar att inte få A i kemi1,2 , fysik 1,2 och matte 3,4. Om hon får under A så är hennes läkardröm i princip över....finns det andra alternativ?

    Men jag har läst/hört att om man får 22.40 i meritpoäng (Komvux examen) och sen läser tekniskt basår så kommer det INTE att påverka snittet? DVS, att snittet kvarstår som 22.40 efter tekniskt/naturvetenskapligt basår? Är det sant? Dvs, man kan överleva på bara E i kurserna i basåret?

    Snälla kan ni förklara detta!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    jag vill be dig att läsa på www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar där vi förklarar vad skillanden är mellan att behörighetskomplettera på komvux (eller genom prövningar) - respektive på ett naturvetenskapligt/tekniskt basår på högskolan.

    Det är NATURVETENSKAPLIGT basår (inte tekniskt) som din kompis behöver läsa (för att hon behöver komplettera även med Biologi).

    Kort svar på din fråga är:
    så som reglerna ser ut idag, påverkar inte studier på basåret på högskolan det meritvärde man har i sitt examensbevis. På högskolan får man inte gymnasiala betyg. På basåret får man motsvarande kunskaper som man även kan få på gymnasiet/komvux, men får inte gymnasiala betyg och kan därför varken sig sänka eller höja sitt meritvärde.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Aha ok, alltså om hon fixar behörighet via naturvetenskapligt basår och har 22.40 från meritvärde (examen) så är chansen stor att hon kan komma in på läkarprogrammet?
    • Anna : Ja, det tycker jag att hon har stor chans att komma in. :)